همشهری‌آنلاین: چاپ سوم کتاب «اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی» تالیف و گردآوری دکتر کاظم معتمد‌نژاد با افزوده‌های فراوان نسبت به چاپ‌های اول و دوم از سوی نشر میراث قلم به بازار کتاب عرضه شد.

اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی

به گزارش همشهری‌آنلاین دکتر کاظم معتمدنژاد  در این چاپ سعی کرده است  گزارش دومین مرحله تشکیل این اجلاس که نوامبر 2005 در تونس برگزار شد را به کتاب اضافه کند که همین مسله سبب شده  تا حجم کتاب تقریبا دو برابر حجم چاپ‌های نخست و دوم شود.

در کتاب «اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی» خواننده با چگونگی تهیه مقدمات برگزاری مراحل دوگانه«اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی»،تشکیل گردهمایی‌های تدارکاتی بین‌المللی و همچنین کنفرانس‌های تدارکاتی منطقه‌ای این اجلاس‌ها آشنا می‌شود.

برخی از فصول هم به لحاط ترتیب قرارگیری با جابجایی ‌هایی از سوی مولف روبرو شده‌اند تا مخاطب به درک منظم‌تری از روند امور برسد.

کتاب دارای یک مقدمه و دو فصل است و مولف در مقدمه به اهمیت و ضرورت مشارکت فعال ایران در «اجلاس .جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی» می‌پردازد.
فصل یک کتاب از هشت بخش تشکیل شده است. در بخش یکم اهمیت کوشش‌ها و فعالیت‌های «اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دور»، برای تهیه مقدمات اجلاس جهانی مذکور،بررسی شده است. به دنبال آن،بخش دوم این فصل به چگونگی تدارک اجلاس جهانی سران ،اختصاص یافته است.

در بخش سوم، جریان برگزاری نخستین گردهمایی کمیته تدارک این اجلاس جهانی در روزهای اول تا پنجم ژوئیه 2002 و نشست تکمیلی این گردهمایی برای مشخص کردن محورها و موضوع های مورد بحث اجلاس جهانی- معرفی شده است.

بخش چهارم، به معرفی گرایش های راهبردی یونسکو در مورد اجلاس جهانی یاد شده پرداخته است و در بخش پنجم، هم نخستین پیش نویس‌های «اعلامیه اصول» و «برنامه عمل» مورد پیشنهاد برای تصویب در اجلاس جهانی ژنو آمده است.
موضوع مشارکت نهادها و سازمان های غیردولتی وابسته به جامعه مدنی در اجلاس جهانی ژنو و دیدگاه های انتقادی آنها در مورد جامعه اغطلاعاتی، در بخش ششم تشریح شده‌است و در فصل هفتم هم گزارش برگزاری مراسم افتتاح و سخنرانی‌های نشست‌های رسمی نخستین مرحله‌ اجلاس جهانی سران در روزهای 10 تا 12 سپتامبر 2003 در ژنو ارائه شده است.

در بخش هشتم فصل یکم کتاب ، چگونگی برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای منطقه‌ای تدارک مرحله‌اول«اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی» که در طول 2002 و اواسط سال 2003 در آفریقا،اروپا،آسیا و اقیانوسیه،‌آمریکای لاتین،آسیای غربی و کشورهای عربی تشکیل شدند،‌آورده شده است.
فصل دوم کتاب که به نوعی بخش اساسی افزوده شده به این چاپ است کلا درباره برگزاری اجلاس جهانی سران .... در تونس است.
بخش یکم این فصل به معرفی گردهمایی‌های کمیته تدارک دومین اجلاس جهانی یاد شده، اختصاص یافته است. بخش دوم به گزارش برگزاری نشست‌های دومین مرحله اجلاس عالی مربوط است و در بخش سوم سخنرانی‌های مراسم افتتاح نشست آمده و بخش چهارم به سخنرانی‌های نشست‌های عمومی آمده است.

در بخش پنجم این فصل، سخنرانی‌های مراسم اختتامیه اجلاس عالی تونس و در بخش ششم آن ، اسناد نهایی مصوب این اجلاس،‌شامل تعهد تونس و دستور کار تونس برای جامعه اطلاعاتی بررسی شده‌اند. بخش هفتم فصل یاد‌شده، به معرفی طرز پی‌گیری و اجرای این مصوبات و موضوع راهبری جهانی اینترنت اختصاص یافته است.

آخرین بخش این فصل هم اندیشه‌های انتقادی مختلف در مورد تدارک برگزاری و تصویب اسناد نهایی دومین مرحله اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی مورد مطالعه قرار گرفته است.

این کتاب دومین کتاب از مجموعه مطالعات ارتباطات است که نشر میراث قلم به بازار کتاب عرضه کرده است.

اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی(ژنو:دسامبر2003-تونس:نوامبر 2005):مولف:دکتر کاظم معتمدنژاد/ناشر:نشر میراث قلم؛چاپ سوم/قیمت:9000تومان/قطع رقعی/458 صفحه

کد خبر 135478
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز