مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نسل‌های بعدی از کرم‌هایی که از سانحه شاتل کلمبیا جان سالم به در برده بودند به همراه شاتل اندیور برای انجام آزمایش‌های بیشتر به ایستگاه فضایی فرستاده شدند

شاتل اندیور

به گزارش خبرگزاری مهر، شاید طیف سنج آلفا مغناطیس، آزمایشگاه دو میلیارد دلاری فیزیک ذره‌ای که با هدف بررسی پرتوهای پر انرژی کیهانی برای یافتن ماده تاریک، ضد ماده و دیگر رویدادهای ناشناخته کیهانی ساخته شده است، یکی از مشهورترین، مهمترین و گران قیمت‌ترین بسته‌های آزمایشگاهی باشد که توسط شاتل اندیور به ایستگاه فضایی بین المللی انتقال یافته است.

اما تنها محموله شگفت انگیر اندیور این طیف سنج نیست، مجموعه‌ای از کرم‌ها، از دسته کرم‌های مشهور به C.elegan که بار آخر در پرواز مرگبار شاتل کلمبیا حضور داشتند و تنها موجوداتی بودند که از این انفجار مهیب جان سالم به در بردند، نیز به همراه اندیور راهی ایستگاه فضایی شده‌اند.

شاتل کلمبیا در اول فوریه 2003 در حالی که قصد عبور از اتمسفر و فرود آمدن بر روی زمین را داشت به دلیل نقصی که در لایه حفاظت حرارت این شاتل به وجود آمده بود، منفجر شد. هر هفت سرنشین این شاتل جان خود را از دست دادند اما در میان لاشه‌های شاتل، صدها کرم از این خانواده که برای انجام آزمایش در حال بازگشت به زمین بودند، زنده باقی مانده بودند.

اکنون اعضای خانواده همان کرم‌ها به عنوان موضوعی برای مطالعات ناسا به همراه اندیور به فضا فرستاده شدند. به گفته محققان کرم‌های C.elegan به عنوان مدلی برای بررسی ژنتیک، بیماری، سالخوردگی و انواع بیماری‌ها، ارگانیزم‌های رایج و مورد استفاده در مطالعات زیست پزشکی به شمار می‌رود. این ارگانیزم‌ها در بسیاری از ویژگی‌های بیولوژیکی با انسان‌ها مشترک هستند.

کد خبر 135347
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز