سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جوانه لوبیای سمی، روغن آشپزی آلوده، گوشت آلوده به دارو: اینها عناوین خبری مداوم رسانه‌های چینی است که برای ماه‌ها است باعث احساس نگرانی درباره خطرات بهداشتی مواد غذایی در این کشور شده است.

food pollution

به گزارش آسوشیتدپرس این گزارش‌‌ها بدبینانه هستند، اما نشان می‌دهند که چین در مورد اخبار رسوایی‌های آلودگی مواد غذایی انعطاف بیشتری به خرج می‌دهد تا به نظارت بر صنعت غذایی این کشور که مدت‌ها با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند، یاری رساند.

دولت مرکزی چین با احتیاط این فوران ناگهانی افشاگری درباره ایمنی غذایی را تشویق می‌کند. به گفته پیتر لیدهام مدیرعامل یک شرکت آزمایش مواد غذایی مستقر در چین، این سیاست در تضاد با خط مشی قبلی در کارزار ایمنی غذایی است، هنگامی که مقامات محلی گزارش کردن در مورد ایمنی غذایی را نادیده می‌گرفتند یا به تاخیر می‌انداختند و خبرنگاران برای گزارش دادن درباره رسوایی‌های آلودگی مواد غذایی باید از دولت ایالتی مجوز می‌گرفتند.

لیدهام مدیر عامل شرکت سرویس تکنولوژی اورفینس در شهر سوژو در چین می‌گوید: "قبلا اخبار این حوزه به شدت کنترل می‌شد. اکنون به نظر می‌رسد که این محدودیت برداشته شده است. رسانه‌های آزادی عمل بیشتری پیدا کرده است."

چانگ پینگ، ستون‌نویس سابق که به خاطر انتقاداتش از هفته‌نامه جنجالی Southern Metropolis اخراج شد، می‌گوید خبرنگاران برای مدت درازی است که آزادی عمل بیشتری در گزارش مشکلات غذایی دارند، به شرطی که آنها را به صورت مسائلی مجزا و منفرد و نه مسائلی سراسری گزارش کنند.

این تغییر سیاست نشان می‌دهد که مقامات دولتی درباره چشم‌انداز مشکل ایمنی غذایی چین نگران هستند و درک کرده‌اند که بازرسان دولتی به تنهایی نمی‌توانند از پس این مشکل برآیند.

ژانگ یونگ، رئیس اداره اجرایی کمیسیون ایمنی غذایی که در سطح کابینه قرار دارد، اخیرا در برابر این سوال که چرا روزنامه‌نگاران اغلب می‌توانند پیش از بازرسان مشکلات ایمنی غذایی را کشف کنند، از "نقش نظارتی مهم" رسانه‌ها تقدیر کرد.

بسیاری از مشکلات در صنایع غذایی چین، به شیوه منفعت‌طلبانه استفاده فراگیر از مواد افزودنی و داروهای غیرقانونی مربوط است، که اغلب به وسیله کارخانه‌های موقتی شیمیایی تولید می‌شوند و به همین علت ردیابی آنها به خصوص سخت ‌می‌شود.

تعداد بیش از حدی از سازمان‌ها درچین بر ایمنی غذایی در چین نظارت می‌کنند، مجازات‌ها برای تخطی از قانون در این زمینه سبک است، و مقامات محلی انگیزه کافی را برای تعطیل کردن کسب و کارهایی که در ناحیه آنها غذای بد تولید می‌کنند، ندارند.

شورای دولتی چین یکشنبه 15 مه بیانیه‌ای صادر کرد در آن از چندین شهر از جمله پکن و شانگهای، به خاطر تقدیر کرد، چرا که اخیرا هنگام ارزیابی کارآیی برخی از مقامات شهری، مسائل مربوط به ایمنی غذایی را هم در نظر گرفته‌اند.

مشکلات غذایی علیرغم بحران سال 2008 که در آن آلودگی شیر خشک نوزادان و سایر فراورده‌های لبنی به ماده شیمیایی صنعتی ملامین باعث مرگ شش نوزاد و بیمار شدن 300000 نوزاد دیگر شد، ادامه یافته است. این رسوایی دولت را وادار کرد که چگونگی نظارت بر مواد غذایی را زیرورو کند، یک کمیسیون ایمنی غذایی در سطح کابینه تشکیل دهد و یک قانون جدید فراگیر ایمنی غذایی را به تصویب برساند.

هیکی، عضو سازمان غذا و داروی آمریکا، می‌گوید: "رسوایی ملامین در واقع باعث یک هشیاری واقعی درباره ایمنی غذایی چه برای مردم چین و چه برای دولت چین شد."

دولت در و اکنش به این حادثه، اصلاحاتی به اجرا درآورد و به استانداردهای یکسان نشده نادقیق و کهنه صنعت غذایی پرداخت، وعده داد که نظارت بر زنجیر غذایی از مزرعه تا سر میز را شدت بخشد و معافیت‌ها بازرسی برای "برندهای مشهور" لغو کند. اما از آنجایی که دولت داده‌های مشروح درباره موارد شیوع بیماری‌های ناشی از مواد غذایی، یا استرداد محصولات غذایی را منتشر نمی‌کند، مشکل است پیشرفت در این زمینه را ارزیابی کرد.

آخرین موج در پوشش رسانه‌ای بر بخش‌هایی از صنعت به سرعت رشد صنعت غذایی متمرکز بوده است.

در اوایل مارس، تلویزیون مرکزی چین (CCTV)، پخش کننده دولتی اخبار، بخشی از شوی "گزارش هفتگی کیفیت"‌اش نشان می‌دهد که گوشت به دست آمده از شرکت "هنان شوانگویی، بزرگترین تولیدکننده گوشت کشور، حاوی داروی ممنوع کلنبوترول است.

پس از پخش اخبار در این باره، سهام شرکت شوآنگویی 10 درصد سقوط کرد و دولت دستور بازرسی ملی گوشت را صادر کرد تا معلوم شود سایر دام‌ها در کشور هم به این دارو آلوده هستند یا نه. این دارو سرعت تبدیل چربی به گوشت را بالا می‌برد، و گوشت لخم‌تری تولید کند، اما مصرف گوشت‌های حاوی این دارو می‌تواند مشکلات بهداشتی در انسان‌ها ایجاد کند. مقامات ایالت هنان اعلام کردند که 95 مظنون را به خاطر تولید، فروش یا استفاده از کلنبوترول بازداشت کرده‌اند.

یک گزارش دوربین مخفی مشابه در یک کانال دیگر CCTV یک ماه بعد نشان داد که چگونه یک کارخانه بخارپزی کلوچه در شانگهای کره تاریخ‌گذشته را می‌گیرد، آن را به رنگ‌ها و شیرین‌کننده‌های غذایی مخلوط می‌کند، و دوباره آن را بسته‌بندی می‌کند. این کارخانه غذایی، شانگهای شنگلو، اکنون تعطیل شده است، و 5 مدیر آن بازداشت شده‌اند و دستور بازرسی منطقه‌ای داده شده است.

رسانه‌های ایالتی فهرستی از آلودگی‌های غذایی را گزارش کرده‌اند: از تره‌فرنگی‌های آلوده به آفت‌کش در کینادو، در یک شهر ساحلی توریستی، و جوانه لوبیای خیسانده شده در مواد شیمیایی برای کلفت‌تر شدن و ظاهر تازه پیدا کردن آنها، در ایالت شمال شرق لیائونینگ.

کایکسین مدیا (Caixin Media) یکی متهورترین خروجی‌های رسانه‌ای در چین، گزارش در مورد برنج آلوده به کادمیوم را در ماه فوریه منتشر کرد، که نشان می‌داد پژوهشگران در دانشگاه کشاورزی نانجینگ تخمین رده‌اند که حدود 10 درصد برنج چین با این فلز سمی آلوده است.

دبیر سرویس نظرات در سیاکسین، یانگ ژیو، گفت این افشاگری بدون مشکل انجام شد، گرچه آنها پس از آن تا حدودی تحت "فشار" قرار گرفتند.

یانگ می‌گوید: "فشار زیادی بر ما وارد نیامد، اما تا حدی فشار وجود داشت. برای من ذکر جزئیات در این مورد راحت نیست، اما گزارش ما منتشر شد، و هدف ما همین بود."

کد خبر 135300

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز