همشهری آنلاین: اظهار بی اطلاعی از سفر فیصل به ایران، صالحی فردا در کویت، همه جانیان مجازات شوند، تحریم تکراری و بی خاصیت، اظهارات خارج از اندازه مک کین، سه شرط گفتگو با 5+1، و ... از جمله محورهای نشست خبری این هفته سخنگوی وزارت خارجه است.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز سه شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل این وزارتخانه برگزار شد،به پرسشهای خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پاسخ به سئوالی در خصوص سفر معاون وزیر امور خارجه به مصر تصریح کرد: همانطور که بارها اعلام شده رابطه ایران و مصر می تواند آثار مثبت زیادی داشته باشد مهم این است که مسئولان دو کشور و ملت علاقه مند به روابط هستند.

وی افزود: برای رسیدن به نقطه مطلوب باید روال طبیعی کار طی شود که این موضوع در حال انجام است.

کمک رایزنی های ایران به درک درست از تحولات منطقه

خبرنگار مهر همچنین با اشاره به اظهارات اخیر مقامات ایران و بحرین نسبت به یکدیگر پرسید ایران چه کمکی می تواند برای حل بحران اخیر بحرین داشته باشد؟ که سخنگوی وزارت خارجه در این باره اظهار داشت: در خصوص وضعیت کشورهای منطقه و مطالبات مردمی به ویژه پیرامون وضعیت ناگوار بحرین رایزنی ها و تبادل نظر کشورها می تواند کمک کند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اضافه کرد: این رایزنی ها کمک خواهد کرد که درک درستی از مطالبات مشروع و پاسخ صحیح به آن و لزوم توجه کردن به خواسته های مشروع و برخورد مناسب در جهت پاسخ به این مطالبات فراهم شود.

وی با بیان اینکه هر چه فاصله دولت ها با مردم کم شود ثبات و امنیت ایجاد خواهد شد بیان داشت: در تمامی تماس ها و رایزنی های دیپلماتیک نکات مطرح شده به طرف های مقابل منتقل می شود.

اظهار بی اطلاعی از سفر فیصل به ایران

خبرنگاری پرسید خبری منتشر شده مبنی بر اینکه سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان درخواست سفر به تهران داشته است که مهمانپرست در این باره گفت: من این خبر را نشنیده ام.

وی یادآور شد: البته اینکه تماس های مقامات کشور ما با سایر کشورها از جمله عربستان می تواند به وضعیت منطقه کمک کند تا به سمت درست پیش برود و ثبات و امنیت ایجاد شود مورد تایید ماست ولی برای برقراری تماس ها هر موقع برنامه قطعی شد به اطلاع می رسد.

صالحی فردا در کویت

در پاسخ به سئوالی در رابطه با سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به کویت که پیشتر اعلام شده بود اظهار داشت: سفر آقای صالحی به کویت در ادامه تحرکات دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای رایزنی پیرامون تحولات منطقه و روابط دو جانبه است.

وی افزود: در این سفرها نقطه نظرات طرفین مبادله می شود و راه حل ها به اطلاع طرف مقابل می رسد تا از دل این رایزنی ها تصمیم درست اتخاذ شود.

مهمانپرست گفت: سفر آقای صالحی به کویت فردا انجام می شود.

واکنش به خبر تحویل خبرنگار الجزیره به ایران

خبرنگاری در رابطه خبرهای منتشر شده مبنی بر تحویل خبرنگار الجزیره توسط دولت سوریه به ایران سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: درباره ناپدید شدن یا بازداشت این خبرنگار در سوریه همانطور که اطلاع دارید بر اساس گفته های مسئولان شبکه الجزیره این خبرنگار در حالیکه برای کار خبرنگاری به ویزای کار نیاز داشته با توجه به لغو روادید ایران و سوریه با گذرنامه ایرانی و بدون ویزا قصد ورود به سوریه را داشته که مرتکب چند تخلف شده است.

مهمانپرست افزود: تخلف اول این بوده که گذرنامه ایرانی ایشان اعتبار نداشته، تخلف دوم این بوده که بدون ویزای خبرنگاری قصد ورود به سوریه را داشته و تخلف سوم این بوده که گذرنامه های دیگری نیز همراه داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما تابعیت مضاعف را قبول نداریم، گفت: انجام این تخلفات مانع از انجام فعالیت پنهانی این خبرنگار در سوریه شده البته ما مسئله را پیگیری می کنیم و اطلاع یافتن از وضعیت ایشان برای ما هم اهمیت دارد.
وی به خبرنگاران توصیه کرد که قوانین و مقررات را رعایت کنند تا دچار مشکل نشوند.

به اندازه کافی دانش فنی داریم


سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در خصوص ادعاهای اخیر مبنی بر همکاری ایران و کره شمالی در حوزه موشک بالستیک گفت: فضاسازی هایی که نسبت به همکاری ایران و کره شمالی در خصوص انتقال فناوری های موشکی صورت می گیرد را بارها رد کرده ایم. این خبرسازی و فضا سازی ها در جهت اهداف خاصی منتشر می شود.

وی در عین حال تاکید کرد: توانایی و دانش فنی کشور ما در حدی است که نیازی به سایر کشورها برای تامین قطعات مورد نیاز وجود ندارد.

روابط ایران و مصر در مسیر طبیعی

خبرنگار دیگری موضوع سفر هیئت ایرانی به مصر را مورد پرسش قرار داد که سخنگوی وزارت خارجه گفت: در رابطه با این موضوع باید اشاره کنم که ما سیاست مشخص خود را اعلام کردیم ما از روابط خوب و گسترده استقبال می کنیم و این به نفع مردم دو کشور و منطقه است.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هر چه سیاست همگرایی کشورهای منطقه مورد توجه قرار بگیرد به نفع منطقه است، گفت: با توجه به تحولات مصر رسیدن به نقطه مطلوب باید شرایط طبیعی مسیر خود را طی کند و ما نیز با همین رویکرد کار را دنبال می کنیم.

خبرنگاری با اشاره به اظهارات اخیر منوچهر متکی وزیر سابق خارجه مبنی بر اینکه نباید نسبت به برقراری رابطه ایران و مصر ذوق زدگی و شتاب به خرج داد نظر مهمانپرست را در این باره پرسید که سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه این اظهارات مغایرتی با سیاست خارجی ایران ندارد گفت: ما نیز تاکید می کنیم که باید با توجه به واقعیت ها مسیر طبیعی طی شود که به همین شکل صورت می گیرد.

همه جانیان مجازات شوند

مهمانپرست در رابطه با صدور حکم برای رهبر لیبی توسط دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی اظهار داشت: به نظر می رسد اولا هر کس نسبت به مردم لیبی دچار رفتاری شود که می توان به آن لفظ جنایت تعبیر کرد باید به آن رسیدگی کرد. اما اینکه چه کسی می خواهد رسیدگی کند اهمیت دارد اگر قرار باشد به همه جانیان رسیدگی شود و آنان مجازات شوند در درجه اول باید مقامات رژیم صهیونیستی محاکمه شوند و همه کسانی که در منطقه ما مرتکب جنایت شده اند باید مجازات شوند.

وی افزود: ما با عدالت موافقیم اما عدالت شرایطی دارد که باید با سیستمی که عادلانه موضوعات را در بر می گیرد مسیر دنبال شود.

تحریم؛ موضوعی تکراری و بی خاصیت

یکی از خبرنگاران نظر مهمانپرست را در رابطه با تهیه پیش نویس تحریم های جدید ایران در کنگره آمریکا جویا شد که مهمانپرست گفت: به نظر می رسد این موضوعات تکراری و بی خاصیت است و مسیر هایی است که بارها آزموده شده و هیچ تاثیری در اراده و عزم ملت ما ندارد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اگر این اقدامات با این نیت است که ملت ما از حقوق خود دست بکشد مطمئن باشند ما با عزم جدی تر مسیر خود را دنبال می کنیم و تحت رفتارهای دوگانه و فشار سیاسی دست از استقلال خود بر نمی داریم.

مهمانپرست اظهار داشت: اینها تلاش های بیهوده ای می کنند که بیشتر با اهداف سیاسی و برای موضوعات داخلی خودشان است.

صهیونیست ها اتهام می زنند

اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر تحریک مردم کشورهای مختلف در سالروز تشکیل رژیم صهیونیستی (روز نکبت) موضوع سئوال یکی از خبرنگاران بود که مهمانپرست گفت: مقامات رژیم نامشروع صهیونیستی در خصوص تحرکات مردم به ویژه در سالروز نکبت با مخالفت های جدید و انتفاضه در مرحله جدید روبرو شدند طبیعی است وقتی احساس می کنند مردم برای حقوق خود حاضر به سکوت نیستند رژیم صهیونیستی خود را در خطر می بیند و چنین اتهاماتی به دیگران می زنند.

کشورها مراقب فتنه ها باشند

خبرنگاری در خصوص نقش عربستان در اغتشاشات سوریه سئوال کرد که مهمانپرست با بیان اینکه مواضع وزارت امور خارجه ایران پیرامون تحولات شمال آفریقا و منطقه به شکل اصولی اعلام شده است گفت: مردم مطالباتی دارند که باید به آن توجه شود اگر درخواست مطالبات مسالمت آمیز باشد برخورد خشونت آمیز با آن را صحیح نمی دانیم اینکه در کشوری اکثریتی خواسته ای داشته باشند یا توسط برخی کشورها به جهتی سوق داده شود که منافع کشورهای فرامنطقه ای را تامین کند احتیاج به دقت، درایت و هوشیاری دارد. مردم و دولت ها باید مراقبت کنند که فتنه کشورهای فرامنطقه ای توسط این کشورها محقق نشود.

مهمانپرست گفت: تمام تلاشهای رژیم صهیونیستی شکستن خط مقاومت در منطقه است مشخص است چه کشورهایی که در خط اول مقاومت در مقابل این رژیم هستند.

اظهارات خارج از اندازه مک کین

خبرنگاری پرسید سناتور مک کین اخیرا یاوه گویی کرده و گفته است ما مصممیم حکومت سوریه را براندازیم، مهمانپرست در این خصوص گفت: با نظر شما موافقیم مطالبی که بیشتر از حد و اندازه افراد گفته می شود نباید عنوان شود. اینکه قصد کنند برخی کشورها را ساقط کنند یا از دیکتاتورها حمایت داشته باشند دوران این اقدامات گذشته است. مقامات آمریکایی برخی حرف هایشان در محدوده خودشان کاربرد دارد.

واکنش به رسوایی اخلاقی رئیس صندوق بین المللی پول

مهمانپرست در خصوص رسوایی اخلاقی رئیس صندوق بین المللی پول که مورد سئوال خبرنگاری بود، گفت: پشت صحنه این قضایا هم مسائل سیاسی است هم فساد اقتصادی که متاسفانه در خیلی از کشورهای غربی این مسائل به شکل طبیعی در آمده و متاسفیم سیستمی که برای اداره جهان در نظر گرفته شده با چنین مشکلات عظیمی مواجه است و مشخص است این سیستم نمی تواند بحران های اقتصادی جهانی را حل و فصل کند.

عمل متقابل کرده ایم

خبرنگاری در رابطه با قطع پروازها از ایران به یکی از کشورهای اروپایی و ارتباط آن با محدودیت های ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی سئوال کرد که مهمانپرست درواکنش به انجام متقابل این اقدامات گفت: اقدامی که در رابطه با ارائه نکردن سوخت در هواپیماها در برخی از کشورها صورت می گیرد غیر قانونی و خارج از تعهدات بین المللی است و خود شرکت ها نیز اعلام می کنند که تحت فشار این اقدام را انجام داده اند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: اینها باید توسط مجامع بین المللی محکوم شوند.

وی خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد این اقدامات نسبت به هواپیماهای ایرانی صورت بگیرد عمل متقابل انجام می دهیم و الان این کار انجام می شود.

سه شرط گفتگو با 1+5

خبرنگار یک رسانه ترک در خصوص زمان گفتگوهای ایران و 1+5 پرسید که مهمانپرست در این باره عنوان کرد: ما که آمادگی خود را اعلام کرده ایم. آمادگی برای گفتگو و همکاری حول نقاط مشترک اعلام شده که هر کدام از این سه بخش تامین نشود معلوم است گفتگوهای پرباری نخواهد بود. اولا آمادگی گفتگو باید باشد دوما رویکرد همکاری باید وجود داشته باشد و در درجه بعد گفتگو باید حول نقاط مشترک باشد و الا نقاط اختلافی به نتیجه نمی رسد.

تاثیر وزارت احمدی نژاد در نفت بر اوپک

مهمانپرست در خصوص سئوال دیگر این خبرنگار مبنی بر اینکه آیا تصدی احمدی نژاد بر وزارت نفت و نیرو تغییری در سیاست های ایران در اوپک ایجاد می کند گفت: ادغام وزارتخانه های مختلف طبق مصوبه مجلس بود که باید در طول برنامه پنجم تعداد وزارتخانه ها کاهش می یافت و وزارت نفت و نیرو بر این اساس ادغام شد که طبیعی است تا زمانی که ساختار و شرح وظایف وزارتخانه ها به تصویب مجلس برسد تا مدتی که وزارتخانه وزیر نداشته باشد رئیس جمهور مسئولیت را بر عهده می گیرد و این به معنی تغییر سیاست ما در نفت و اوپک نیست ما در این زمینه سیاست اصولی و بلند مدت داریم.

به خودشان روحیه می دهند

خبرنگاری در رابطه با ادعای غربی ها و کمیته ای از شورای امنیت مبنی بر کند شدن فعالیت های هسته ای ایران در پی تحریم ها سئوال کرد که مهمانپرست گفت: به نظر نمی آید فعالیت های هسته ای ما کند شده باشد ما فعالیت های خود را انجام می دهیم و کاملا صلح آمیز است و به اطلاع آژانس می رسد و تحت نظارت آژانس و بازرسان آن است.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: شاید تکرار این موضع به لحاظ روحی برای آنها دلگرم کننده باشد اما آنچه واقعیت دارد این است که فعالیت های ما ادامه دارد.

خبرنگار سئوال کننده در رابطه با مخالفت روسیه با فشارهای مضاعف بر ایران سئوال کرد که مهمانپرست گفت: اینکه فشار وارد کنند مورد تایید کشورها نیست ما هم در جریان قرار داریم که این زیاده خواهی ها با مخالفت برخی کشورها مثل چین و روسیه مواجه شده است.

بحرین احساسات مردم را درک کند

وی در رابطه با حرکت کشتی هایی از ایران به طرف بحرین در جهت حمایت از مردم این کشور و واکنش دولت بحرین نسبت به آن اظهار داشت: این اقدامات حرکات نمادین است برای اینکه مردم در چارچوب رفتار انسان دوستانه در دفاع از مردمی که بیگناه تحت شدید ترین سرکوب ها قرار دارند می خواهند همبستگی خود را به آنها اعلام کنند.

وی افزود: پیام این حرکت به مردم بحرین و دیگر کشورها منتقل شده امیدواریم مسئولان بحرین با درک احساسات مردم در تصحیح سیاست های خود اقدام جدی کنند.

توسط ما هم رد می شود!

مهمانپرست در پایان در پاسخ به این سئوال خبرنگاری که ادعای صورت گرفته مبنی بر ارسال سلاح از ایران به سوریه اخیرا توسط روسیه رد شده است، گفت: توسط ما هم رد می شود.

 

 

 

کد خبر 135264
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز