سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۰
۰ نفر

ترجمه - رقیه بهشتی: یکی از شایع‌ترین انواع آماس پوستی، از طریق تماس جواهرات با پوست بدن به‌وجود می‌آید.

حساسیت پوستی

بعضی از جواهرات حاوی موادی هستند که می‌تواند برای پوست خشن و آسیب‌زننده باشد. برای مثال، نیکل می‌تواند سبب ایجاد جوش‌هایی شود که بسیار قرمز بوده، موجب زبری پوست شده و بسیار ناراحت‌کننده و سوزناک باشند. این نوع از جوش‌های پوستی را می‌توان روی گردن، مچ و قسمت‌های دیگری که معمولا با جواهر تماس مداوم دارند، مشاهده کرد.
درمان این نوع از جوش‌های پوستی معمولا یک ماه به طول می‌انجامد. اگر نمی‌خواهید به این نوع آلرژی مبتلا شوید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از قطعات طلا و جواهری که منجر به سوزش پوست‌تان می‌شوند، اجتناب کنید. هر‌چند هیچ روش درمانی خاصی برای از بین بردن این جوش‌ها وجود ندارد، اما می‌توان آنها را با استفاده از داروهایی که بدون نسخه قابل تهیه هستند و داروهای تجویزی که برای کنترل جوش‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به‌راحتی درمان کرده و تحت کنترل در آورد.

‌در رابطه با آماس‌های پوستی، شایع‌ترین درمانی که توسط متخصصان پوست تجویز شده و توصیه می‌شود استفاده از کورتیکواستروئید‌های موضعی است. کورتیکواستروئیدهایی که به‌صورت کرم و پماد در داروخانه‌ها وجود دارند، التهاب پوست شما را که به‌دلیل آلرژی به‌وجود آمده است، کاهش می‌دهند. از کورتیکواستروئیدهای خوراکی هم می‌توانید استفاده کنید؛ البته به شرطی که نسخه‌ای از پزشک در اختیار داشته باشید زیرا این دارو برخلاف بسیاری از کرم‌های کورتیکواستروئید، بدون نسخه قابل فروش نیست. اگر در حال حاضر تحت درمان جوش‌های پوستی قرار دارید، از به‌کاربردن جواهر خودداری کنید تا زمانی که دوره درمان‌تان کامل شود؛ در غیر این صورت مانع از تأثیر دارو روی پوست‌تان می‌شوید.

این تنها مواد موجود در جواهرات نیستند که موجب خارش پوست می‌شوند. برخی از وسایل و ابزاری که هر روز استفاده می‌کنید نیز ممکن است برای پوست شما خشن و آزاردهنده باشند. برای نمونه می‌توان به گوشی‌های تلفن همراه اشاره کرد. روکش گوشی‌های تلفن همراه از فلزات و موادی ساخته می‌شود که می‌تواند برای پوست به‌خصوص در ناحیه گوش بسیار آسیب‌زننده باشد؛ بنابراین اگر می‌دانید که پوست‌تان نسبت به برخی مواد از حساسیت بالایی برخوردار است، از تماس با شیء یا ابزاری که حاوی آن ماده باشد خودداری کنید.

اگر به جوش‌های روی پوست‌تان دست بزنید، تنها آنها را تحریک کرده و درمانشان را عقب می‌اندازید و اگر به این دست‌زدن ادامه دهید، موجب خراشیده شدن پوست خود می‌شوید. تنها باید زمانی به پوست خود دست بزنید یا به آن رسیدگی کنید که می‌خواهید از کرم یا داروهای دیگر استفاده کنید. خراشیدن جوش موجب خونریزی آن می‌شود و هنگامی که این اتفاق بیفتد، باکتری‌های آلوده‌ای که با این خون بیرون می‌آیند، ممکن است در بافت‌های پوست اطراف زخم گسترش یافته و آنها را نیز آلوده کنند. بسیاری از انواع جواهراتی که موجب اینگونه جوش‌های پوستی می‌شوند از مواد ارزان‌قیمت ساخته می‌شوند. اگر می‌خواهید از جواهرات استفاده کنید، به‌دنبال کیفیت درجه‌یک باشید و به‌دنبال استفاده از موارد مشابه آنها نباشید. جواهراتی که از طلا و نقره خالص ساخته می‌شوند، به‌ندرت موجب جوش‌های پوستی می‌شوند زیرا شامل ناخالصی‌هایی چون نیکل که معمولا علت اصلی ایجاد چنین جوش‌هایی هستند، نیستند.

ایزاین آرتیکلز

کد خبر 135234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز