همشهری آنلاین: رئیس مجلس در نامه ای به روسای مجالس جهان با ابزار نگرانی شدید به وخامت اوضاع انسانی و اقدامات خشونت آمیز در بحرین خواستار اقدامات عملی پارلمان ها و نهادهای بین المللی برای جلوگیری از ادامه این روند غیر انسانی شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه ای به روسای مجالس جهان با ابزار نگرانی شدید به وخامت اوضاع انسانی و اقدامات خشونت آمیز علیه شهروندان غیر نظامی در بحرین خواستار اقدامات عملی پارلمان ها و نهادهای بین المللی برای جلوگیری از ادامه این روند غیر انسانی شد.

علی لاریجانی در این پیام بر ضرورت پاسخ به مطالبات مردم در روندی مسالمت آمیز از جانب رهبران بحرین و خروج نیروهای اشغالگر از این کشور تاکید کرد.

متن نامه لاریجانی به همتایان خود در مجالس جهان به شرح زیر است:

با اهداء بهترین درودها و آرزوهای قلبی ، همانگونه که مطلعید این روزها شاهد جنبش های خونین استیفای حقوق ملت های خاورمیانه و شمال آفریقا با هدف برچیدن بساط دیکتاتوری های وابسته می باشیم. روندی که آینده ای پرنشاط و پویا برای ملت های این منطقه نوید می دهد.

در این میان ملت بحرین نیز در راستای خواست تاریخی خود برای ایجاد نظامی دمکراتیک و مردم سالار که نهادهای حاکمیتی آن بر مبنای رأی مردم و انتخابات آزاد تعیین شود ، بصورت کاملاً مسالمت آمیز به طرح مطالبات سیاسی شان پرداختند.

در حالیکه براساس تمام مقررات و معاهدات بین المللی و اصول انسانی این خواست حق مسلم هر ملتی از جمله ملت بحرین می باشد. در کمال تعجب در اقدامی غیر مترقبه و تأمل برانگیز شاهد ورود نیروهای بیگانه برای سرکوب قیام مردم این کشور بودیم. متأسفانه با ورود این نیروها اقدامات خشونت آمیز و سرکوبگرانه و نقض فاحش حقوق بشر به نحو گسترده ای انجام گرفته و دهها پیر و جوان و زن و کودک بحرینی در خیابان ها به خون غلطیدند. راستی خواست مردم بحرین چه بود که پاسخ آن گلوله ، دستگیری شبانه در منازل ، کشتن و مجروح کردن کودک ،‌زن و مرد و تجاوز به زنان و دختران و سایر اقدامات غیر انسانی خشونت آمیز می باشد؟! در حالیکه سایر ملت ها حق تعیین رهبران شان را دارند ، چرا باید ملت بحرین از این حق اولیه و طبیعی انسانی محروم باشد؟!

به باور اینجانب رویکرد دوگانه نسبت به حق انتخاب مستقیم مردم ، امری نوید بخش در شکل گیری ارزش های مشترک نبوده و بیم آن می رود سکوت و بی تفاوتی کشورهای معتقد به باور مشارکت مستقیم مردم در حاکمیت سیاسی ، اسباب بی اعتمادی کنونی را افزایش دهد.

ما معتقدیم این اقدامات خشونت آمیز و بی اعتنایی به خواست مردم بحرین ، زمینه ای برای ایجاد التهاب و ناامنی در آینده می باشد و تنها دمکراسی می تواند امنیت پایدار در منطقه ایجاد نماید.

ما عمیقاً نگرانی خود را نسبت به هرگونه برخورد خشونت آمیز با خواست مردم ، نقض حقوق بشر و شرایط وخیم انسانی در بحرین بیان کرده و بر ضرورت پاسخ به مطالبات مردم در روندی مسالمت آمیز از سوی رهبران این کشور و خروج نیروهای اشغالگر خارجی تاکید می نماییم.

انتظار می رود مجالس براساس وظیفه انسانی خود بعنوان نمایندگان مردم نسبت به نقض گسترده حقوق بشر و شرایط وخیم انسانی حاکم بر ملت بحرین ، واکنش نشان داده و با اقدامات عملی در نهادهای بین المللی و اتخاذ مواضع شفاف ، از خواست ملت بحرین حمایت کرده و از ادامه روند غیر انسانی کنونی جلوگیری نمایند.

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی

 

کد خبر 135124
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز