رضا ظریفی : چندین سال پیش برنامه‌‌هایی با نام طرح‌ جهادی در مناطق مختلف اجرا می‌شد تا آنچه کمبودهای مزمن به جا مانده از سال‌های گذشته بود برطرف شوند.

محله طرشت - تهران

با برطرف‌شدن کمبودهای محله‌ها در سال‌های اخیر هم طرحی با نام استقبال از بهار اجرا شده است تا محله‌ها در آستانه سال نو، لباسی نو بر تن کنند. البته گاهی اوقات به‌دلیل برخی کمبودها که بیشتر به چشم می‌آیند، اقدامات عمرانی و زیباسازی در قالب این طرح به طول می‌انجامند. این بار نیز اجرای طرح استقبال از بهار در یکی از محله‌های غرب تهران که البته همچنان نیز ادامه دارد موجب شده است تا این محله با افزایش سرانه‌های فرهنگی، تفریحی و فضای سبز روبه‌رو شود. طرشت، محله‌ای تاریخی در جنوب غرب منطقه2 است که با وسعت 3/5 کیلومتری خود این روزها با اجرای طرح استقبال از بهار شاهد بهاری دیگر در توسعه امکانات و خدمات شهری است.

طرشت، محله‌ای زنده و پویاست که زمانی یکی از روستاهای قدیمی تهران بوده و سابقه تاریخی آن به دوره سلجوقیان باز می‌گردد.

نام طرشت را به‌صورت درشت و دوریست نیز نوشته‌اند. طرشت از جای‌های خوش‌آب‌وهوای تهران بوده و یکی از راه‌های ارتباطی ری به طبرستان از این دهکده می‌گذشته. از رویدادهای تاریخی طرشت مرگ ناگهانی طغرل‌بک سلجوقی، سردودمان سلجوقیان در راه بازگشت از آذربایجان در این آبادی بوده‌است. همچنین آرامگاه شیخ عبدالله طرشتی (دوریستی) که از عالمان شیعه است، نیز در این محله و در بوستان طرشت که در گذشته، گورستان روستا بوده، قرار دارد. نقل است که خواجه نظام‌الملک نیز در دوره سلجوقیان برای شنیدن درس این عالم شیعی به طرشت می‌آمد.

اما این محله در سال‌های گذشته با کمبود امکانات شهری و خدمات رفاهی مواجه شده بود. مجتبی خانجانی، معاون امور شهری شهرداری منطقه2 در این باره به همشهری می‌گوید: طرشت یکی از محله‌های قدیمی منطقه با حدود 40 هزار نفر جمعیت است که اتفاقا محروم هم مانده و متأسفانه فعالیت مناسبی در آن روی نداده بود. زمانی که می‌خواستیم محله‌های نمونه و مستعد را معرفی کنیم نظر شهردار منطقه نیز بر معرفی این محله بود. تیم کارشناسی حوزه‌های مختلف هم با اعزام به این محله به همین نتیجه رسیدند که فضای مناسبی برای توسعه این محله وجود دارد. وی در ادامه می‌افزاید: بوستان‌های این محله نیاز به بازسازی کامل داشتند. بسیاری از دیوارهای شهری نیز در این محله تخریب شده بودند یا ظاهر مناسبی نداشتند.

معاون امور شهری منطقه 2 در ادامه با اشاره به حضور بخش‌های مختلف شهرداری منطقه برای نوسازی محله طرشت خاطر نشان می‌کند: معاونت فنی و عمرانی برای بازسازی جداول و کفپوش معابر و بسیاری از اقدامات مربوط به تردد نیز اقدام کرد. البته غیراز این معاونت، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک نیز در برنامه‌های بازسازی این محله حضور داشت. از سوی دیگر با توجه به اینکه سرانه‌های تفریحی به نسبت برخورداری از فضای موجود در محله بسیار کم بود، سعی کردیم با احداث پاتوق‌های محله، افزایش سرانه فضای سبز و ارائه امکانات جدید، این کمبودها را تا حدود زیادی برطرف کنیم. خانجانی درباره زمان آغاز عملیات نوسازی محله طرشت تأکید می‌کند: این عملیات از ابتدای اسفندماه سال گذشته آغاز شده و طبق تعریف طرح استقبال از بهار به نوروز ختم نشد و به دستور مهندس فاضل، شهردار منطقه2 آنچه در این محله اجرایی شده و همچنان ادامه دارد حدود سه برابر میزان میانگین است.

اهالی هم در نوسازی محله حضور دارند

یکی از مهم‌ترین نکاتی که مدیریت شهری تهران همواره بر آن تأکید داشته است مشارکت مردم در امور شهروندی بوده است. از همین رو مدیریت شهری نیز اصرار داشته تا نظرات مردم در اجرای امور مربوط به محله‌ها در نظر گرفته شود. همچنین این مهم در نوسازی محله طرشت مورد توجه بوده است. معاون امور شهری شهرداری منطقه2 در این باره می‌گوید: اتفاقی که در محله طرشت روی داده است در واقع خواسته شورایاری این محله و به‌دلیل پیگیری آنها بوده است. شورایاری این محله تعامل خوبی با مدیریت شهری منطقه دارد. وی در ادامه می‌افزاید: نباید این نکته را فراموش کرد که بدون در نظر گرفتن خواسته مردم نمی‌توان طرحی را اجرا کرد. این امر درباره محله طرشت نیز مصداق دارد؛ چراکه اهالی این محله بسیار پیگیر اتفاقاتی بوده‌اند که در محله روی می‌داد و همچنین روی برخی تغییرات بسیار حساس بوده‌اند. به‌طور مثال برخی خانواده‌ها به‌دلیل تفکر ناشی از کمبود امکاناتی که از گذشته وجود داشت حتی اجازه جابه جایی یک نیمکت را هم نمی‌دادند اما به مرور، همکاری با مدیریت شهری بیشتر شد به‌طوری که حتی گاهی اوقات خانم‌های برخی محله‌ها نیز پیشنهاد می‌دادند که فلان طرح چطور اجرا شود بهتر است و البته در بعضی موارد می‌دیدیم که این خواسته آنها از لحاظ اجرایی بهتر است. معاون امور شهری شهرداری منطقه2 تأکید می‌کند: اگر قبلا اهالی طرشت برای تفریح به بوستان‌های محله‌های دیگر می‌رفتند حالا از محله‌های اطراف به بوستان‌های این محله می‌آیند و از امکانات احداث‌شده استفاده می‌کنند. ضمن اینکه مردم این محله در حال حاضر به اتفاقاتی که در این محل روی می‌دهد حساس هستند و بازخورد نشان می‌دهند.

یک محله پر از رنگ

خیلی از قدیمی‌های طرشت هنوز هم خاطرات روزهایی که سراسر این محله پر از توتستان‌های سرسبز بود را به خوبی به یاد دارند. البته هنوز هم در این محله سرسبز می‌توان یادگارانی از گذشته‌های دور را دید و لذت برد. توتستان‌های به جا مانده از گذشته در این محله هنوز هم سر سبز هستند. اما شهرداری منطقه برای تغییر چهره این محله، دیوارهای کاهگلی این باغ‌ها را که در برخی موارد موجب زشتی چهره محله شده بودند نیز رنگ‌آمیزی کرده است.

البته این نونوار شدن مختص دیوارهای باغ‌های قدیمی نمی‌شود. رنگ‌آمیزی 4هزار و 330 متر مربع از المان‌های ترافیکی، پل‌های سواره رو و پیاده‌رو، ایستگاه‌های اتوبوس و نیز رنگ‌آمیزی 49هزارمتر مربع از جداول معابر منطقه از اقدامات صورت گرفته در این محله است. مهم‌ترین مورد در زیباسازی این منطقه نیز اجرای 7هزار 950متر مربع نقاشی دیواری است که چهره خاصی به این محله بخشیده است. غیر از این نورپردازی حسینیه‌ها و مساجد این محله در دستور کار قرار داشته که انجام شده است.

بوستان‌های دیروز و امروز محله

یکی از مهم‌ترین مشکلات محله‌های تاریخی و قدیمی کمبود فضاهای تفریحی و فرهنگی است. این فضاها در محله طرشت وجود داشته‌ اما به‌دلیل کمبود امکانات خیلی مورد توجه اهالی نبوده‌اند، این در حالی است که پس از آغاز عملیات نوسازی در این محله در بوستان‌های طرشت که شامل3 بوستان رازقی، عزیزی و طرشت می‌شوند امکانات و تجهیزات تفریحی نصب شده‌اند. نصب ست‌های بازی کودکان و نیز کفپوش مناسب در این زمین‌ها، نصب آلاچیق، نیمکت‌ها و سطل‌های زباله سیمانی و نورپردازی بنای تاریخی مقبره شیخ عبدالله طرشتی از جمله اقدامات انجام شده در این بوستان‌ها هستند. این نکته را نیز در یاد داشته باشید که نخستین باغ صخره‌ای غرب تهران در بوستان عزیزی محله طرشت ساخته شده است.

احداث پاتوق‌های محله نیز از دیگر اقداماتی است که شهرداری منطقه برای افزایش سرانه‌های فرهنگی و تفریحی محله‌ها انجام داده است. همچنین بهسازی معابر این محله برای تردد معلولان و جانبازان از دیگر اقدامات سودمند مدیریت شهری در این محله بوده است. در این طرح با استفاده از تایل‌های شیاری در طول مسیر، معابر برای تردد معلولان جسمی و حرکتی مناسب‌سازی‌ شده است.

80 هزار متر آسفالت ریزی برای طرشت

همزمان با آخرین روزهای سال گذشته بود که معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه2 تهران از 80هزار متر مربع آسفالت‌ریزی در معابر مختلف محله طرشت خبر داد. شهنام جوادیان گفت: بیش از 10 هزار تن آسفالت در سطح معابر محله طرشت ریخته شده که تردد روان خودروها در این منطقه را نیز به‌دنبال داشته است. وی با اشاره به‌وجود 52معبر اصلی و فرعی در محله طرشت و در قسمت جنوبی منطقه2 تهران، به احداث پیاده‌رو خیابان شهید صالحی در محله طرشت اشاره کرد و افزود: 2هزار و 100متر مربع نهر‌سازی‌ در محله طرشت نیز انجام شده است که تأثیر بسزایی در انتقال هر چه بهتر آب‌های سطحی این محله دارد.
جوادیان نهرسازی بوستان عزیزی در محله طرشت به مساحت 7هزار و 200متر مربعی را از دیگر اقدامات معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه2 در این محله اعلام کرد. البته این در حالی است که با وجود تمدید عملیات نوسازی این محله معاونت فنی و عمرانی همچنان مشغول ساخت و ساز در گوشه و کنار این محله قدیمی است.

کد خبر 135000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز