همشهری آنلاین: چهارمین کنفرانس کشورهای کمتر توسعه یافته سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای 50 صفحه‌ای پیرامون طرح عمل 10 ساله و نقشه راه برون رفت این کشورها از وضعیت کنونی و ارتقا به سطح کشورهای درحال رشد، به کار خود پایان داد.

 اجلاس کشورهای کمتر توسعه یافته در استانبول پایان یافت

به گزارش ایرنا، کنفرانس با سخنان عبدالله گل رییس جمهور ترکیه و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و نیز با حضور محمود احمدی نژاد ریاست جمهوری اسلامی ایران و سران 50 کشور دوشنبه گذشته در استانبول شروع به کار کرده بود.

جمهوری اسلامی اران به عنوان ناظر در این کنفرانس شرکت کرده بود.

در بیانیه کنفرانس با اشاره به اینکه بیش از 75 درصد جمعیت کشورهای کمتر توسعه یافته در فقر زندگی می کنند و دنیا نباید نظاره گر این وضعیت باشد، آمده است: کشورهای یادشده که 48 کشور عضو سازمان ملل را تشکیل می دهند به رغم داشتن نسبت تولد نوزادن، دارای کمترین درآمد سرانه در جهان هستند.

در بیانیه تاکید شده است که اعلام همبستگی واقعی و شراکت با چنین کشورهایی که فقیرترین، شکننده ترین، ضعیف ترین حلقه جامعه جهانی را تشکیل می دهند صرفا یک ضرورت اخلاقی نیست، بلکه یک ضرورت سیاسی و اقتصادی می باشد.

بیانیه 50 صفحه ای با عنوان 'طرح عمل در دوره 2020 - 2011 برای کشورهای کمتر توسعه یافته' صادر شد که در آن به مسائل و مشکلات پیش روی کشورهای فقیر جهان و مسوولیت ها و وظایف کشورهای توسعه یافته در قبال این کشورها پرداخته شده است.

در طرح عمل 10 ساله استانبول هم چنین طرح عمل 10 سال بروکسل که دوره 2000 تا 2010 میلادی را شامل می شد، مورد ارزیابی قرار گرفت و تاکید شد که متاسفانه اهداف این طرح عمل تحقق نیافت.

به رغم این در طرح عمل 10 ساله جدید که به بیانیه استانبول اشتهار یافت، اهداف بلندپروازانه ای دیده می شود که مهمترین آن به نصف رساندن تعداد کشورهای کمتر توسعه یافته در پایان این دوره است.

درحال حاضر با معیارهای سازمان ملل 48 کشور در ردیف کشورهای کمتر توسعه یافته قرار دارند که براساس این طرح عمل تا سال 2020 میلادی تعداد این کشورها به 24 کاهش داده خواهد شد.

شایان ذکر است در دوره 10 ساله گذشته نه تنها بر تعداد این کشورها کاسته نشد، بلکه به دوبرابر نیز رسید و فقط سه کشور توانستند در آخر دوره خودرا از این تعریف خارج سازند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این کنفرانس سران 50 کشور جهان حدود 70 کشور در سطح وزیر و 30 کشور نیز در سطح معاون وزیر در کنفرانس شرکت کردند.

بی توجهی و یا کم توجهی کشورهای ثروتمند و توسعه یافته به این کنفرانس با واکنش تند سران ترکیه روبه رو شد.

'احمد داوداوغلو' وزیرخارجه ترکیه به خبرنگاران گفت: می خواهیم پیام و صدای بسیار پرقدرتی از کنفرانس استانبول علیه بی عدالتی ها و نابرابری ها در اقتصاد جهانی به دنیا داده شود.

'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر ترکیه از بی توجهی و حضور کم رنگ کشورهای پیشرفته در چهارمین کنفرانس کشورهای کمتر توسعه یافته سازمان ملل در استانبول به شدت انتقاد و پیش داوری نادرست در مورد مسلمانان را به اندازه نژادپرستی خطرناک توصیف کرد.

در این کنفرانس برای اولین بار با پیشنهاد ترکیه بخش خصوصی نیز مشارکت داده شد و اردوغان در نشستی با عنوان 'سرمایه گذاری و شراکت' با سران دولتهای شرکت کننده و نمایندگان بخش خصوصی گردهم آمد.

در کنفرانس حدود 10 هزار نفر مشارکت داشتند و بیش از 200 نشست در طول کنفرانس در موضوعات مختلف برگزار شد.

رهبران ترکیه فعالیت گسترده ای را برای حداکثرسازی بهره برداری این کشور از این کنفرانس مهم بخرج دادند.

' محمود احمدی نژاد' رییس جمهوری کشورمان نیز در سخنرانی خود در این همایش بین المللی بر رفه بی عدالتی و تبعیض در جهان تاکید کرد .

وی در حاشیه کنفرانس دیدارهای مهمی با رییس جمهور و نخست وزیر ترکیه و بان کی مون و تنی چند از سران کشورهای شرکت کننده در کنفرانس داشت.

کنفرانس کشورهای کمتر توسعه یافته پیش از استانبول دوبار در فرانسه و یک بار در بروکسل برگزار شده است.

فرانسه در سالهای 1981و 1990 میلادی میزبان دو کنفرانس نخست سازمان ملل درباره کشورهای کمتر توسعه یافته بود.

سومین کنفرانس کشورهای کمتر توسعه یافته به میزبانی اتحادیه اروپا در سال 2001 در بروکسل برگزار شد.

کارشناسان روابط بین المللی در استانبول برگزاری این کنفرانس مهم در کشوری که در ردیف کشورهای دارای رشد سریع است حایز اهمیت تلقی کرده و سازماندهی خوب و برقراری ارتباط نزدیک با شرکت کنندگان به ویژه از کشورهای کمتر توسعه یافته را شایان توجه ارزیابی کرده و معتقدند تاثیرات و نتایج این کنفرانس در افزایش قدرت نرم ترکیه در جامعه این کشورها نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

کشورهای کمترتوسعه یافته یک درصد تجارت جهانی را به خود اختصاص داده اند.

کد خبر 134805
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز