گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: بررسی قیمت خرده‌فروشی میوه و تره‌بار در سطح شهر بیانگر افزایش چندین درصدی نرخ برخی انواع میوه‌های داخلی و وارداتی در مقایسه با قیمت عمده فروشی این محصولات است.

میوه

به گزارش خبرنگار ما، با وجود وعده‌های قبلی مسئولان اتحادیه‌های صنفی برای افزایش نظارت بر عرضه میوه در خرده‌فروشی‌های سطح شهر، اکنون سیب قرمز و زرد، موز، پرتقال، کیوی، هندوانه و برخی انواع میوه‌های وارداتی با افزایش چندین درصدی قیمت روبه‌رو بوده‌اند.

روز گذشته هر کیلوگرم سیب زرد و قرمز خارجی در میوه‌‌فروشی‌های سطح شهر به نرخ 3 هزار و 900، سیب داخلی مرغوب 3 هزار و 500، پرتقال وارداتی 2هزار و 400، گوجه‌سبز 4 هزار تا 5 هزار و 500، موز 2 هزار و 200، گوجه فرنگی هزار، هندوانه 750، طالبی هزار و 700، خیار درختی 750 و خیار بوته‌ای با قیمت هزار و 500 تومان عرضه شد. همچنین در بازار میوه‌های لوکس وارداتی نیز هر کیلوگرم انگور وارداتی شیلی به نرخ 12هزار، گلابی چینی 7 هزار، توت فرنگی ترکیه 8 هزار، شلیل وارداتی 12هزار و هر عدد آناناس به نرخ 4 تا 5 هزار تومان به فروش رسید.

تفاوت 300درصدی قیمت میوه

افزایش قیمت میوه در میوه‌‌فروشی‌های سطح شهر در حالی صورت می‌گیرد که به گفته نایب رئیس اتحادیه بار‌فروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار قیمت عمده فروشی انواع میوه، سبزی و صیفی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار کاهش داشته و تنها نرخ موز به‌دلیل واردات انحصاری توسط رزاقیان و ارجمندی در میدان مرکزی به نرخ هزارو 600 تا هزارو 700 تومان عرضه و با قیمت حدود 2 هزار تومان در سطح شهر به فروش می‌رسد.

علی امامی با اشاره به عرضه میوه براساس فاکتور فروش به خرده‌‌‌فروشی‌ها از اختلاف 200 تا 300 درصدی قیمت میوه در میوه فروشی‌های سطح شهر با میدان مرکزی میوه و تره‌بار خبر داده و به خبرنگار ما گفت: نرخ میوه در میدان مرکزی با افزایش 10درصدی حق‌العمل‌کاری به‌طور روزانه تعیین شده و به وزارت بازرگانی، مجمع امور صنفی، تعزیرات حکومتی و هیات بازرسی اعلام می‌شود. واحدهای خرده‌فروشی سطح شهر نیز باید با احتساب سود حداکثر 30درصدی نسبت به عرضه میوه اقدام کنند. با وجود این، نرخ برخی انواع میوه در فاصله میدان مرکزی تا سطح شهر 250 تا 300 درصد افزایش می‌یابد.

وی ضعف نظارت بر عرضه میوه در واحدهای خرده‌فروشی را عامل اصلی افزایش بی‌رویه قیمت‌ها قلمداد کرده و افزود: طی 2 روز گذشته عرضه هندوانه کاهش و قیمت آن در میدان به 350تومان رسیده؛ با وجود این اکنون نرخ گوجه سبز درجه یک در میدان 1500 تا 2هزار تومان است اما این محصول در سطح شهر به نرخ بیش از 4 هزار تومان به فروش می‌رسد یا سیب درختی وارداتی 2هزار و 700 تومانی به نرخ 3 هزار و 600 تومان عرضه می‌شود و به‌طور متوسط نرخ میوه در خرده‌فروشی‌های سطح شهر با افزایش حداقل 500 تا هزار تومانی در هر کیلوگرم مواجه می‌شود.

این در حالی است که رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با اشاره به فاکتورها‌ی فروش میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار به خبرنگار ما گفت: اکنون سیب قرمز و زرد در میدان مرکزی 2هزار و 900 تا 3 هزار تومان فاکتور می‌شود و واحدهای خرده‌فروشی با احتساب 30درصد سود نسبت به عرضه آن اقدام می‌کنند.

حسین مهاجران با رد کردن نبود نظارت بر عرضه میوه، تخلفات در صدور فاکتور فروش را محتمل دانست و گفت: ممکن است در میدان مرکزی میوه با نرخ بالاتری فاکتور شود اما مشخص نیست چرا قیمت سیب وارداتی که تا پیش از عید کمتر از سیب درختی تولید داخل بوده با افزایش چشمگیری مواجه شده است.

وی در مورد افزایش قیمت موز نیز تصریح کرد: اکنون موز به نرخ هزارو 700 تومان در میدان فاکتور و به نرخ 2 هزار و 150 تا 2 هزار و 200 تومان در سطح شهر به فروش می‌رسد. نرخ‌گذاری موز در روزهای پایانی سال گذشته موجب سود بردن برخی دلال‌ها شد و اکنون نیز واحدهای توزیعی به جای رقابت در فروش این محصول به فروش قاچاقی موز روی آورده‌اند.

کد خبر 134750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز