شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۴
۰ نفر

کارتون‏های علمی،‌ تخیلی را که دیده‏ اید؟ از همان‏هایی که قهرمان داستانشان با فشار دادن یک دکمه، خودروی سواری‏اش را‎ شبیه زیردریایی یا هواپیما می‏کند! یا همان‌هایی که آدم‏ها در آن کفش‏های مخصوصی می‌پوشند و در آسمان پرواز می ‏کنند!

601

خیلی از این وسیله‏ ها برای ما عجیب و باورنکردنی هستند، اما در واقع بسیاری از چیزهایی که امروز وجود دارند، روزگاری برایمان به ‌خیال‌انگیزی همین کارتون‏ها بوده‏اند؛ ولی با پیشرفت دانش از خیال و رؤیا در آمده‏اند و به واقعیت تبدیل شده‏اند.

اگر کارتون «وال- ای» را دیده باشید، حتماً آن آدم‏های چاق و تنبل را یادتان هست که اصلاً از جایشان بلند نمی‏شدند و حتی برای راه‌رفتن در خانه‏هایشان هم از صندلی مخصوصی استفاده می‏کردند که به راحتی به این طرف و آن طرف می‏رفت.‌حالا به خوبی و بدی‏اش کاری نداریم، اما نکتۀ جالب این‌جاست که یک دانشجوی مهندسی توانسته با الهام از این صندلی‏ها وسیله‌ای ‏ طراحی کند و تا حدی ما را به داشتن چنین وسیلۀ نقلیه‏ای نزدیک کند.

محمدصادق سماکوش درون‌کلایی با ارائه طرح این صندلی خودکار که نامش را «ساپل» (Supple) به معنی «انعطاف‌پذیر» گذاشته، در مسابقۀ طراحی «میلچین» امریکای شمالی شرکت و نظر داوران را به خود جلب کرده است.

اختراع این جوان 19 ساله، یک صندلی است که بر روی توپ بزرگی قرار گرفته و به راحتی امکان چرخش به هر جهتی را دارد. طرز کار این وسیله هم بسیار ساده است. گیرنده‏هایی روی ساپل نصب شده که با اتصال به ماهواره‏های مسیریاب یا جی‌پی‌اس حرکت می‏کند. به عبارت دیگر کافی است مسیر را روی نقشه علامت بزنید و بعد با خیال راحت بنشینید و با گوشی همراهتان بازی کنید یا کتاب بخوانید!

این طرح برای خودروهایی با چند سرنشین هم ارائه شده تا بتوان به‌شکل خانوادگی هم سفر کرد. برای جلوگیری از تصادف صندلی‏های متحرک با هم، ساختاری طراحی شده که البته جزئیات زیادی از آن منتشر نشده است. درضمن خوب است بدانید که طبق پیش‌بینی‌ها کاربرد اصلی این صندلی در فضاهای داخلی ساختمان خواهد بود.

کد خبر 134735
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز