همشهری آنلاین: امروز چهارشنبه 21 اردیبهشت‌ماه برابر با صد و هفتمین سالگرد تولد "سالوادور دالی" نقاش سرشناس اسپانیایی است.

سالوادور دالی

به گزارش ایسنا "سالوادور فلیپه ژاسنتو دالی دوفک" نام کامل نقاش و هنرمند معروف اسپانیایی است که در سال 1904 در شهر کوچکی در شمال اسپانیا زاده شد.

پدر او فردی مستبد بود که به کار محضرداری مشغول بود. او همیشه بر ریشه‌ "عرب" خود تاکید داشت و ادعا می‌کرد که اجدادش به نسل "مور"ها که جنوب اسپانیا را برای تقریبا 800 سال در اختیار داشتند بازمی‌گردد. همچنین خانواده‌ی مادری او ریشه‌ای یهودی در بارسلونا داشتند.

"سالوادور" زمانی که هنوز دانش‌آموز بود تحت تاثیر نقاشی‌ها و تابلوهایی که می‌دید قرار می‌گرفت.او هر بار که از پنجره‌ مدرسه به مناظر بیرون نگاه می‌کرد درخت‌های سرو را می‌دید، که در اغلب آثارش دیده می‌شوند.

"دالی" طراحی ماهر بود که بیشتر به خاطر خلق تصاویری گیرا و خیالی در آثار سورئالش به شهرت رسید. معروف‌ترین اثر "سالوادور دالی"، "تداوم حافظه" نام دارد که در سال 1931 خلق شد.

این نقاش معروف به دلیل شخصیت متظاهر و سبک نقاشی ویژه‌اش یکی از بهترین هنرمندان دوره‌ مدرن باقی مانده است. با وجودی که منتقدان بارها از وی به دلیل داشتن شخصیت متظاهرانه انتقاد کرده‌اند، اما همواره آثار باارزشش سبب نجات شهرتش شده‌اند.

تابلوهای سبک سورئالیسم وی با چنان وسواسی کشیده شده‌اند که انسان هنگام نگاه‌کردن به مناظر خشک و لم‌یزرع وی در احساسی رویاگونه فرو می‌رود. مناظر تابلوهای این هنرمند اغلب مملو از اشیای عجیب است.

طی سال‌های گذشته محققان بسیاری به طور جدی مطالعه‌ بر روی آثار این هنرمند را آغاز کرده‌اند.

"سالوادور دالی" همچنین درعرصه‌ی عکاسی، مجسمه‌سازی و فیلم‌سازی هم فعالیت داشت. او با "آلفرد هیچکاک" در ساخت فیلم "طلسم شده" (1945) همکاری داشت.

"دالی" که نقاش سبک سورئالیسم اسپانیا محسوب می‌شود، در 23 ژانویه سال 1989 در اثر سکته‌ قلبی درگذشت و همان‌طور که تقاضا کرده بود در نزدیکی موزه‌ "دالی" به خاک سپرده شد.

 

 

کد خبر 134682

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز