چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: منوچهر یکتایی متولد ۱۳۰۱ تهران است.

منوچهر یکتایی

او تحصیلات در رشته نقاشی را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران گذرانده است.

وی سپس در پاریس و نیویورک تحت آموزش قرار گرفته است و نمایشگاه های متعددی از آثارش را برپا کرده است.

یکتایی را از نقاشان پیشگام در هنر نوگرای ایران می شناسند. زندگی اش از درون سه فرهنگ ایران ، فرانسه ، و آمریکا شکل گرفته است.

مسیر زندگی این نقاش را به راحتی از درون کارهای وی می توان شناخت . در ایران ، ساختار اسلامی تصویر ، در پاریس فضای آزاد و پر از انگیزه این شهر و در آخر هم نیویورک و جو هیجان آور و پر از هیاهوی آن ، جملگی در تکوین آثار یکتایی موثر بوده اند.

با این حال، پیشرفت یکتایی مسیر خطی و رو به رشدی را طی نمی کرد . زندگی در بین سه فرهنگ مختلف ، آشنایی با مدرنیسم نیویورک و بودن در آن فضا ، همه و همه برای وی شرایط بسیار خاصی را به عنوان یک نقاش پدید آورد.

با وجود تمامی این الهامات و فضاهای هنری مناسب ، یکتایی سعی داشت همواره فرهنگ ایرانی (فارسی) را در آثارش و یا حداقل در ذهنش حفظ کند.

یکتایی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه تهران به پاریس رفت و در مدرسه عالی هنرهای زیبای بوزار درس خواند. سپس به نیویورک رفت.

در اواسط دهه 1950 میلادی او هم یکی از کسانی بود که کارهایش را در نمایشگاه های گروهی اولیه نقاشان اکسپرسیونیسم انتزاعی در گالری "استیل" در کنار آثار نقاشانی مانند دکونینگ، پولاک، نیومن و کلاین به نمایش گذاشت.

بسیاری او را عضو و حتی از اعضاء موسس مکتب نیویورک به حساب می آورند.

کد خبر 134493

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز