پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

محمدجعفر والاتبار: تردیدی وجود ندارد که سیاست خارجی عرصه حساسی است و آنچه در رفتار یک کشور در عرصه بین‌المللی به‌منصه ظهور می‌رسد؛ باید تجلی و بازتابی از ارزش‌های بنیادین جمعی، اجماعی حداکثری در میان تصمیم‌گیران در مورد منافع ملی، اتخاد تاکتیک‌ها و استرات‍ژی‌های مؤثر و بهینه و نهایتا وجود انسجامی در رفتارها و گفتارها باشد.

سیاست خارجی در جمهوری اسلامی حاصل و برآیندی از ارزش‌های اساسی و منافع ملی در حوزه‌های مختلف است و به‌واسطه اهمیت این حوزه و ضرورت پرهیز از تلاطمات سیاسی و تغییرات جهت‌گیری‌ها و اولویت‌های جناح‌های سیاسی، نظام کوشیده است تا جهت‌گیری‌های اساسی سیاست خارجی را فراتر از دولت‌ها قرار دهد. این رویه به‌ویژه در موضوعات عمده سیاست خارجی بروز و ظهور بیشتری داشته است.

پرونده هسته‌ای آینه تمام نمای این جهت‌گیری نظام و رهبر معظم انقلاب درخصوص ضرورت دور نگاه‌داشتن موضوع در سطحی فراتر از دولت‌ها و تصمیم‌گیران خاص است. هرچند نمی‌توان تردید داشت که دولت یکی از اصلی‌ترین نیروهای شکل‌دهنده به روندهای سیاست خارجی در دوره‌های مختلف بوده است ولی اصول و جهت‌گیری‌ها موضوعاتی فراتر از دولت‌ها بوده و هست. دوست و دشمن نیز بر این حقیقت اذعان دارند که اتفاقا بخش مهمی از موفقیت‌های به دست آمده حاصل اتخاذ این مشی و رویه از سوی نظام و مقام معظم رهبری بوده است.

موضوع پرونده هسته‌ای برای کشور از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و عرصه‌ای است که باید تبلور عینی انسجام در سطح تصمیم‌گیری و اجرا باشد. به‌رغم اینکه در سال‌های گذشته شاهد یک انسجام مطلوب در هر دو سطح بوده‌ایم، متأسفانه در ادامه عملکردهای قابل انتقاد درخصوص برکناری وزیر اطلاعات، زمزمه‌ها و اخبار تائید نشده‌ای به گوش می‌رسد که گویا اتفاقاتی در حال وقوع است که می‌تواند دیپلماسی هسته‌ای ما را با تلاطمات و مشکلاتی روبه‌رو کند.

نیازی به یادآوری نیست که به‌رغم اینکه ممکن است وجود برخی حواشی در داخل امری طبیعی باشد (که در مورد موضوعات روزهای اخیر اینگونه نیست) ولی به هر صورت دیپلماسی تابلویی از وحدت یک ساختار تصمیم‌گیری است و اگر کسی بخواهد به بهانه اختلافات و منافع گروهی، این تابلو را نزد ناظران بیرونی از وحدت و انسجام خارج سازد، طبعا امری قابل‌قبول نخواهد بود.به‌ویژه که بررسی تجربیات و شواهد نشان می‌دهد که در عرصه رقابت‌های مبتنی بر موازنه قدرت در عرصه بین‌المللی، طرف‌های درگیر می‌کوشند تا با تمرکز بر ریزترین و جزئی‌ترین موضوعات، از آن پلی برای گرفتن دست بالا در مذاکرات بیابند و موضع کلی طرف مذاکره‌کننده را تضعیف نمایند.

اکنون و در موقعیتی که شواهد حاکی از آغاز دور جدیدی از رایزنی‌های دیپلماتیک پیرامون موضوع هسته‌ای است، انتظار می‌رود همه مسئولان، به تبعیت از رویکرد کلان نظام و رهبر معظم انقلاب، ضمن پرهیز از کشاندن رقابت‌های داخلی به عرصه هسته‌ای، مانع از این شوند که موضع کشور در مذاکرات هسته‌ای تضعیف و زمینه برای سوءاستفاده طرف‌های درگیر در این پرونده فراهم آید. به هر حال موضوع هسته‌ای مانند برخی موضوعات داخلی همچون گردشگری و ... که تصمیمات ناگهانی درباره آن گرفته می‌شود فرق عمده دارد.

کد خبر 134263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز