گروه اقتصادی- رضا کربلایی: انتظار برای اعلام نرخ رشد اقتصادی و نرخ بیکاری همچنان طولانی‌تر و خسته کننده‌تر می‌شود اما ابهام دیگر در تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی این است که وزارت نفت آمار تولید و صادرات نفت ایران در 3 ماهه سوم سال گذشته (فصل پاییز) را در اختیار بانک مرکزی قرارنداده است و این بانک هم به ناچار اعلام کرده رقم تولید و صادرات نفت در پاییز سال گذشته در دسترس نیست!

متخصصین داخلی

به گزارش همشهری، 2هفته پیش احمدقلعه‌بانی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، علت افت تولید 25هزار بشکه‌ای نفت ایران در سال‌89 را ناشی از اختصاص نیافتن 45 درصدی بودجه و دشواری در تامین قطعات مورد نیاز عنوان کرده بود.به گزارش خبرنگار ما، بانک مرکزی، دیروز گزارش خود از وضعیت اقتصادی کشور در پاییز سال گذشته را منتشر و اعلام کرد: تولید و صادرات نفت ایران در تابستان سال گذشته روزانه3.535 و2.009 میلیون بشکه برآورد شده است ولیکن ارقام مربوط به تولید و صادرات نفت خام در زمستان در دسترس نیست. آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد تولید برق ایران در پاییز سال گذشته به 51.2میلیارد کیلووات ساعت رسیده است که نسبت به تابستان سال 88 حدود 28.4 درصد افت را نشان می‌دهد اما نسبت به پاییز سال 88 حدود 10 درصد افزایش داشته است.

از نرخ بیکاری و رشد اقتصادی نپرسید!

بانک مرکزی در گزارش فصلی خود از اوضاع اقتصادی ایران نرخ بیکاری در بهار سال گذشته را به نقل از مرکز آمار ایران 14.6 درصد اعلام کرده اما از نوسان نرخ بیکاری در فصل‌های پاییز، تابستان و زمستان پارسال گزارشی نداده است. اعلام نرخ بیکاری از تابستان سال گذشته تاکنون متوقف شده است. اعلام نرخ رشد اقتصادی هم به‌رغم تاکید سخنگوی اقتصادی دولت و معاون اقتصادی او و نیز وعده معاون اقتصادی بانک مرکزی بازهم اعلام نشده است درحالی‌که معاون وزیر صنایع چند روز قبل نرخ رشد بخش صنعت و معدن را10.7درصد برآورد کرده بود. بانک مرکزی به‌دلیل اختلاف نظر با وزارت صنایع و معادن از نیمه دوم سال 1387 تا‌کنون، نرخ رشد اقتصادی ایران را اعلام نکرده است اما صندوق بین‌المللی پول در گزارش رسمی خود که به تایید مقامات ارشد اقتصادی ایران رسیده، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 1389 را یک درصد برآورد کرده بود که واکنش انتقادی وزیر اقتصاد و معاون او را در روزهای اخیر به همراه داشته است.

کد خبر 134256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز