چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۶
۰ نفر

آرش نهاوندی: امروزه نوع جدیدی از لپ‌تاپ‌ها به نام نوت‌بوک در بازار عرضه می‌شود که به اشتباه برخی تصور می‌کنند که ویژگی‌هایی مشابه لپ‌تاپ دارد و مانند آن عمل می‌کند.

نوت بوک

اما نوت‌بوک با لپ‌تاپ تفاوت‌هایی دارد که شاید مهم‌ترین وجه ممیزه این دو با هم در ابعاد و اندازه‌های آنها باشد. نمایشگر نوت‌بوک معمولا از 7تا 10 اینچ است اما اندازه لپ‌تاپ‌ها معمولا از 14 اینچ آغاز می‌شود. این مسئله موجب می‌شود که نوت‌بوک‌ها در مقایسه با لپ‌تاپ‌ها بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر باشند؛ همچنین قابل حمل‌تر بوده و می‌توانند در کیف یا کوله پشتی کوچک حمل شوند.

اندازه کوچک نوت‌بوک‌ها آنها را از نظر مصرف نیرو بهینه می‌کند، بنابراین می‌توان از یک نوت‌بوک به‌مدت 5 تا 6ساعت بدون شارژ مجدد باتری استفاده کرد که 3برابر طولانی‌تر از یک لپ‌تاپ معمولی است. این ویژگی به‌همراه راحتی حمل، نوت‌بوک را به دستگاه پرطرفدار مسافران مسافت‌های دور تبدیل می‌کند.برخی از کارشناسان بر این باورند که نوت‌بوک‌ها علاوه بر مزایایی که دارند دارای معایبی نیز هستند. بنا بر اعتقاد کارشناسان نوت‌بوک‌ها اغلب از نظر سخت‌افزاری مانند لپ‌تاپ‌ها کارآمد نیستند و انجام هرگونه کار سنگین در نوت‌بوک‌ها مانند ویرایش گرافیک یا ویدئو به آسانی کار در لپ‌تاپ‌ها نخواهد بود.البته اخیرا نوت‌بوک‌هایی تولید شده و به بازار آمده‌اند که به‌نظر می‌رسد نقایص سخت افزاری و گرافیکی موجود در نوت‌بوک‌های قدیمی در آنها برطرف شده باشد. در این مطلب به چند نوت‌بوک جدید و ویژگی‌های آنها پرداخته می‌شود.

نوت‌بوک‌های ایسوس

ایسوس جدیدترین سری نوت‌بوک‌های خود را مبتنی بر پلتفرم AMD BRAZOS به علاقه‌مندان این دسته از محصولات معرفی کرد. این پلتفرم که بر‌اساس جدیدترین APUهای این شرکت به بازار ارائه می‌شود دارای راندمان و مصرف پایینی است. گفتنی است APU یا Accelerated Processing Unit نامی است که AMD برای محصولات جدید خود که در آن پردازنده مرکزی و گرافیکی روی یک Die مشترک تعبیه شده‌اند گذاشته است.

در این میان 2مدل از نوت‌بوک‌های جدید ایسوس از این پلتفرم بهره می‌برند. مدلB1215 که یک نوت‌بوک 12اینچی است ازAPUمدل E-350 و B1015 که یک نوت بوک 10اینچی است از APUمدل C-50 بهره می‌برد. هر دوی این پردازنده‌ها از نوع دوهسته‌ای و دارای فرکانس کاری 1/6و یک‌گیگاهرتز هستند. اما یکی از نکات جالب توجه در مورد این پلتفرم مصرف بسیار کم انرژی است به‌طوری که توان مصرفی آنها در بالاترین حالت به‌ترتیب به 18 و 9 وات می‌رسد؛ این موضوع علاوه بر افزایش کارایی، موجب افزایش عمر باتری خواهد شد.گفتنی است که یکی از نقاط ضعف نوت‌بوک‌ها برخورداری از پردازنده‌گرافیکی بسیار ضعیف است، به‌طوری‌که اکثر نوت‌بوک‌ها از پس اجرای بازی‌های کامپیوتری برنمی‌آیند، اما با وجود این پلتفرم، نوت‌بوک‌ها قادر خواهند بود به راحتی بازی‌ها امروزی را با دقت مناسب پردازش کنند.

همچنین این دو نوت‌بوک‌ قادرند تا مضامین ویدئویی با استاندارد Full HD را در صفحه‌نمایش‌های بسیار بزرگ‌تر، اجرا کنند. گفتنی است که شرکت ایسوس با ارائه فناوری اختصاصی خود با نام SHE و(SuperHybridEngine) باعث مدیریت هرچه بهتر انرژی در این محصول شده است. ترکیبی از این فناوری و پلتفرم Brazos ، این دو دستگاه را قادر می‌سازد تا با یک بار شارژ باتری به‌مدت 5/8ساعت کار کنند. از دیگر مشخصات این دو دستگاه می‌توان به‌وجود پورت USB 3.0، وجود 4 گیگابایت حافظه برای مدل B1215 و 2گیگابایت برای مدل B1015، هارددیسک 500 گیگابایتی، کارت شبکه بی‌سیم با استاندارد 802/11 b/g/n و بلوتوث نسخه3 اشاره کرد.

نوت‌بوک لنوو
در طول زمان نوت‌بوک‌های ThinkPad همــواره دارای خصوصیت‌های ویژه‌ای برای محافظت اطلاعات، امنیت و کارایی بیشتر در شرایط سخت بوده‌اند و همین قابلیت‌ها آنها را به دستگاه‌هایی بی‌رقیب در انتخاب یک ابزار کاری برای مدیران تبدیل کرده است. طراحی مستطیل شکل، لبه‌های تیز، سطوح صاف و رنگ سیاه مات همه نشانه‌های یک نوت‌بوک Lenovo سری Thinkpad است.از ویژگی‌های نوت‌بوک‌های سری Thinkpad، صفحه کلید ضد‌آب، محافظت از اطلاعات به کمک قفسه محافظ قطعات داخلی، ایربگ محافظ در برابر حرکت‌های ناگهانی یا ضربه‌ها برای دیسک سخت و نهایت قابلیت حمل است.

نوت‌بوک دل

مقدار زیاد حافظه RAM و نیز Hard Drive باعث شده است تا نوت‌بوک Inspiron N5010 جایگزین خوبی برای رایانه‌های رومیزی خانگی باشد؛ هرچند که کیفیت ساخت می‌توانست کمی بهتر باشد و نیز نمایشگر از بعضی زاویه‌ها، دید چندان خوبی ندارد. Inspiron N5010 نوت‌بوکی 15/6اینچی است که در Configurationهای مختلفی موجود است. این نوت‌بوک که وزنی در حدود 2/8کیلوگرم داردمناسب افرادی است که به کامپیوتری راحت و جایگزین رایانه خانگی احتیاج دارند. نوت‌بوک Dell Inspiron N5010 از صفحه کلید بزرگی بهره می‌برد که کلیدهای آن مستحکم هستند و در ضمن هنگام فشرده شدن، عملکرد خوبی دارند. تایپ طولانی مدت نیز با این دستگاه خسته‌کننده نیست. یک صفحه کلید عددی کوچک در سمت راست صفحه کلید اصلی قرار دارد که کارایی بسیار خوبی را برای انجام اعمال عددی و حسابداری ایجاد می‌کند.

نوت‌بوک‌های جایگزین

نوت‌بوک‌های جایگزین سیستم رومیزی، این نوت‌بوک‌ها در میان سایر رایانه‌های کیفی از وزن بیشتری برخوردارند. وزن این رایانه‌ها بین 3 تا 5 کیلوگرم است. نوت‌بوک‌های جایگزین پی‌سی 2دسته‌اند:

نوت‌بوک پیشرفته

این نوع نوت‌بوک‌ها عریض هستند و عموما در اندازه‌های 15 تا 17 اینچ ارائه می‌شوند. این سیستم‌ها قابلیت انجام کارهای چند رسانه‌ای را دارند و در برخی از سیستم‌های این نوع، خروجی تلویزیون نیز تعبیه شده است.

نوت‌بوک سفری

این نوت‌بوک‌ها عمدتا از سوی کاربرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که زیاد سفر می‌کنند. وزن دستگاه‌های این نوع نوت‌بوک‌ها عمدتا 2 تا 3 کیلوگرم است. نوت‌بوک‌های سفری یا راهی، 2ویژگی قدرت و قابل حمل بودن در مسافت‌های طولانی را با هم دارا هستند. این دستگاه‌ها دارای پردازنده‌های کم‌مصرف هستند و متوسط عمر باتری آنها 5ساعت است.

نوت‌بوک کاملا قابل حمل

باریک‌ترین نوت‌بوک‌های بازار در این دسته قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها اغلب دارای نمایشگرهای 12 اینچی هستند و اگرچه صفحه کلید برخی از آنها کوچک‌تر از حد استاندارد است اما می‌توان مدل‌هایی را یافت که صفحه کلیدهای بزرگ‌تری داشته باشند.

مینی نوت‌بوک

این نوع رایانه‌های کیفی موسوم به تبلت، کمترین سهم را در بازار دارند. مینی نوت‌بوک بیشتر در اروپا و آسیا طرفدار دارد. وزن آنها حدود یک کیلوگرم و نمایشگر آنها نیز 10اینچ است.

کد خبر 134173

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز