دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

گروه سلامت: سردرد میگرنی دارید؟ از قرص و دوا و حمله‌های مکرر خسته شده‌اید؟ دنبال یک راه دائمی برای رفع این دردسر می‌گردید؟ ممکن است جراحی قلب بتواند به شما کمک کند.

محققان به تازگی گفته‌اند برخی از مبتلایان به میگرن می‌توانند منشاء بیماری خود را در سوراخی در قلب خود پیدا کنند که پیش از تولد تشکیل می‌شود.

البته روی این ایده هنوز خیلی باید کار شود تا برای بیماران قابل استفاده باشد، اما فعلاً که روی بیمارانی که در این تحقیق شرکت داشته‌اند، جواب داده است.

این تحقیق را محققان دانشگاه واشنگتن انجام داده‌اند و خبرگزاری یونایتدپرس آن را گزارش کرده است. سوراخ مورد نظر این مطالعه، بین دو حفره بالایی قلب، یعنی دهلیزها قرار دارد و (patent foramen ovale(PFO نامیده می‌شود.

همان طور که می‌دانیم، ریه های جنینی فعالیت ندارند، بنابراین، این سوراخ یک راه میان‌بر برای خون محسوب می شود که برای رفتن به این ریه‌های غیر فعال وقت خود را تلف نکند و یکسره از قلب در سراسر بدن گردش پیدا کند.

این سوراخ معمولاً موقع تولد خود به خود بسته می‌شود. اما در یک چهارم افراد این اتفاق نمی‌افتد. در نتیجه خون می‌تواند به طور مستقیم از دهلیز راست به دهلیز چپ برود و بعد در بدن جریان پیدا کند، بدون آن که قبل از آن برای تصفیه و دریافت اکسیژن به ریه‌ها رفته باشد.

مواد زایدی که از خون تصفیه نشده و در آن باقی می ماند، احتمالاً باعث بروز میگرن می‌شود.در تحقیقات انجام شده در انگلیس،  ۳۷ درصد افرادی که این سوراخ را در قلب خود داشتند و به میگرن هم مبتلا بودند، پس از آن که این سوراخ با عمل جراحی بسته شد، از این سردردها نجات یافتند.

محققان این شیوه را راه درمان تمام میگرن‌ها نمی‌دانند. اما حتی اگر در ۵۰ درصد مبتلایان به میگرن که سوراخ PFO در قلب خود دارند موثر باشد، باز هم امیدوار کننده به نظر می‌رسد.

کد خبر 13415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز