گروه شهری: منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد که از سوی سازمان ملل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره معرفی شده است، با صدور مجوز عبور خط لوله جدید گاز که از سوی سازمان محیط‌زیست صورت گرفت، با خطر تخریب مواجه است.

محیط زیست

پارک ملی تنگ صیاد اثر طبیعی و ذخیره‌گاه منحصر به فردی در استان چهارمحال و بختیاری است که به همراه اثر طبیعی دنا در کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در سال 1389 توسط شورای هماهنگی بین‌المللی انسان و کره مسکون، در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. به گزارش ایسنا، جاده دسترسی احداث این خط لوله که قرار است به‌طول 15 کیلومتر در محدوده زیست‌کره تنگ صیاد احداث شود، بیش از 10 متر عرض تخریبی دارد و پیمانکار احداث جاده تاکنون 5 کیلومتر از این جاده را احداث کرده است.

ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره، مناطق حفاظت‌شده‌ای هستند که از سوی یونسکو تحت پوشش دفتر شورای هماهنگی بین‌المللی برنامه انسان و کره مسکون (MAB) قرار دارند و هدف اصلی از تعیین این ذخیره‌گاه‌ها، ایجاد زمینه علمی مناسب به‌منظور هماهنگی بین کشورها و تبادل دانش علمی برای جلوگیری از کاهش روند رو به نابودی تنوع‌ زیستی جهان است. به گفته همایون خاکپور، کارشناس منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری، براساس ماده 8 آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، هرگونه تخریب و تجاوز به این ذخیره‌گاه‌های ارزشمند حفاظت شده و پارک‌های ملی ممنوع است. خاکپور افزود: در سال‌های اخیر، کارخانه‌ سیمان در جوار منطقه حفاظت شده و پارک ملی تنگ صیاد احداث شد و متأسفانه اکنون شاهد اجرای پروژه خطوط انتقال گاز در داخل محدوده این پارک ملی هستیم.

کد خبر 134032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز