یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: با اجرای مرحله دوم نقدی شدن یارانه نان و ابهام در سرنوشت چگونگی پرداخت یارانه شیر، اکنون اخباری مبنی بر احتمال اعلام نشدن کالا برگ جدید و پرداخت نقدی بخشی از یارانه برنج، روغن و شکر به گوش می‌رسد.

فروشگاه

گرچه براساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دولت ملزم به پرداخت نقدی یا غیرنقدی یارانه کالاهای اساسی مانند شیر، نان، برنج، روغن و شکر در دوره زمانی 5 ساله به حساب سرپرستان خانوار شده است اما با توجه به شیب تند اجرای این قانون توسط دولت طی چند ماه گذشته و تاخیر در اعلام کالا‌برگ‌های جدید کالاهای اساسی، به‌نظر می‌رسد پس از نقدی شدن یارانه نان و سرنوشت مبهم یارانه شیر، یارانه کالاهای اساسی نیز به‌زودی هدفمند خواهد شد.

وزارت بازرگانی: بی‌اطلاعیم

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر بازرگانی با اظهار بی‌اطلاعی از مباحث مطرح در زمینه نقدی شدن پرداخت یارانه روغن، برنج و قندوشکر به خبرنگار ما گفت: در وزارت بازرگانی بحثی در این زمینه مطرح نشده است.محمود دودانگه با اشاره به تکلیف قانون برای هدفمند کردن یارانه‌های پرداختی در بخش‌های مختلف از جمله کالاهای اساسی گفت: براساس این قانون، نقدی شدن یارانه کالاهای اساسی در اولویت نخست اجرا نبوده و باید با بررسی ابعاد مختلف انجام این کار، نقدی کردن یارانه برنج، روغن و شکر در اولویت بعدی اجرا قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با وجود این به‌نظر می‌رسد باید هدفمند کردن یارانه کالاهای اساسی نیز هر چه سریع‌تر محقق شده و یارانه پرداختی از زنجیره کنونی پرداخت خارج و به زنجیره تامین و توزیع با استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی تخصیص یابد. با این روند می‌توان انتظار داشت تا مشکلات کنونی تامین و توزیع این کالاها در قالب کالا‌برگ نیز مرتفع شود. دودانگه افزود: با نقدی‌شدن یارانه کالاهای اساسی و پرداخت آن به سرپرست خانوار، این یارانه هدفمند‌تر خواهد شد. با وجود این ستاد هدفمندی یارانه‌ها و کار‌گروه طرح تحول اقتصادی در این زمینه تصمیم‌گیری کرده و زمان اجرای آن را اعلام خواهند کرد.

اعلام کالا‌برگ بعید است

همچنین بهمن حاج‌علی، رئیس ستاد بسیج اقتصادی کشور اعلام کالا برگ جدید در سال‌جاری را بعید دانسته و اعلام کرده است که برای 3 کالای روغن، برنج و قندوشکر در بودجه پیشنهاد اعتبار داده‌ایم اما اینچنین اعتباری به تصویب رسیده یا خیر هنوز مشخص نیست.

کد خبر 133925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز