دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: همزمان با ایام فاطمیه، این روزها هنرمندان تئاتر، نمایش‌هایی مناسب با این ایام را طراحی و اجرا کرده‌اند. در حال حاضر 5 نمایش مناسبتی برای این ایام طراحی و تدارک دیده شده‌است که نمایش‌های «شعله در زمهریر» و «بانو» در سال‌های گذشته روی صحنه رفته و برای اجرای جدید این نمایش‌ها بازنویسی شده‌است.

تئاتر نمایش

3نمایش باقیمانده آثار جدیدی هستند که برای نخستین بار در سالن‌های شهر تهران اجرا می‌شوند.در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر، نمایش «تا اشکستان» به نویسندگی و کارگردانی حمید حرا به روی صحنه‌ است. داستان این نمایش درباره صومعه‌ای نزدیک شهر مدینه است. یوحنا که جوینده حقایق دین جدید از میان کتاب‌های نصرانی است، فرزندخوانده خود را برای کسب خبر به داخل شهر مدینه می‌فرستد و... کوروش زارعی، علیرضا عمرانی، سیدوحید میریونسی، مصطفی یعقوبی، زین‌العابدین تقی‌پور، رضا حجارزاده، محمد مهدی هاشمی دانا و سعید شیخ‌الاسلامی بازیگران اصلی این اثر نمایشی هستند. این نمایش تا هفدهم اردیبهشت ماه ساعت 20:30 در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر پذیرای علاقه‌مندان است.

اما در تالار وحدت نمایش «بهشت روی اقیانوس» به نویسندگی میلاد اکبرنژاد و به کارگردانی محمدجواد طاهری روی صحنه است. این نمایش که از 31 فروردین ماه روی صحنه است، به نقش زن در دوره‌های مختلف تاریخ، از زنده به گور کردن دختران توسط اعراب تا نقش پر رنگ حضرت فاطمه(س) در تاریخ اسلام می‌پردازد. در این نمایش رحیم نوروزی، وحید جلیل‌وند، جمال فوادیان، کرامت رودساز، علی فرحناک، حسن سرچاهی، ریحانه سلامت، الهام جعفرنژاد و... به ایفای نقش می‌پردازند. این نمایش از یکشنبه تا چهارشنبه ساعت 18:30 و روزهای پنجشنبه و جمعه در ساعت‌های 18:30 و 20:30 در تالار وحدت روی صحنه است.

اما به مناسبت ایام فاطمیه، نمایش «عقل دهم» در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. این نمایش به نویسندگی، طراحی و کارگردانی محسن معینی، به داستان نویسنده‌ای می‌پردازد که پس از عمری نوشتن در اثر حادثه‌ای به عالم خیال وارد می‌شود. او در پی رها شدن از عالم خیال و ورود به ساحت حقیقت است که دنیای جدیدی را تجربه می‌کند. علی اوسیوند، حمیرا ریاضی، علی سلیمانی، امیر نیک‌سرشت، ساناز کیهان، ساغر عزیزی، سیده الهام رسولی، محمدجواد حبیبی و سهیلا جوادی، بازیگران عقل دهم هستند. این نمایش هر شب (به جز شنبه‌ها) ساعت 18:30 در تماشاخانه‌ شماره‌ یک ایرانشهر روی صحنه می‌رود. بهای بلیت این نمایش 15هزار تومان است. دانشجویان می‌توانند از روز یکشنبه تا چهارشنبه، بلیت این نمایش را نیم‌بها (7هزار تومان) تهیه کنند.

تماشاخانه سنگلج هم این روزها نمایش مناسبتی «بانو» با نویسندگی و کارگردانی علیرضا غنچی را برای این ایام تدارک دیده‌است. این نمایش با استفاده از شیوه نقالی و پرده‌خوانی که از شیوه‌های اصیل ایرانی هستند برای روایت تاریخ و به‌خصوص شرح فرازی از زندگی حضرت زهرا (س) بهره برده‌است. در نمایش بانو، شاهین اعلایی نژاد و آذر سماواتی بازی می‌کنند. این نمایش تا 16اردیبهشت همه روزه در 2نوبت ساعت 17 و 18 در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.

اما نمایش مناسبتی دیگر در حوزه هنری اجرا می‌شود. نمایش «شعله در زمهریر» به کارگردانی محمدرضا مداحیان عنوان نمایشی است که به مناسبت شهادت حضرت‌زهرا(س) از 25فروردین در تالار اندیشه حوزه هنری به اجرا درآمده و تا 23 اردیبهشت ماه ادامه دارد. در این نمایش که به‌عنوان پرمخاطب‌ترین اثر نمایشی در سال‌های 87 و 88 شناخته شده‌است، علیرضا مهران، روزبه اختری، ابوالفضل حاج علیخانی، حسین شفیعی، بهرام افشاری و مجید خضری به ایفای نقش می‌پردازند.

کد خبر 133911

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز