شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پیکر هنرمند جواد ذوالفقاری با حضور هنرمندان و مسئولان هنری در آرامگاه ابدی‌اش آرام گرفت تا پایانی بر مبارزه او با سرطان باشد.

سابقه هنری این هنرمند تئاتر عروسکی چنان پربار بود که ژاک ترودو، دبیر اتحادیه یونیمای جهانی به مناسبت درگذشت ذوالفقاری پیامی را ارسال کرد. در این پیام، وی جواد ذوالفقاری را استادی بزرگ، انسانی فرهیخته، مهربان و جذاب توصیف و با خانواده این هنرمند، یونیمای ایران و هنرمندان کشور ابراز همدری نمود و اعلام کرد که همه ما برای او دعا می‌کنیم تا روحش به آرامش ابدی برسد. این مدرس، مترجم، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر عروسکی، چهارشنبه 7اردیبهشت، دارفانی را وداع گفت و در مراسمی که برای بدرقه این هنرمند، صبح دیروز در تالار وحدت برپا بود، حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت هنری این هنرمند اعلام کرد: گرچه امروز جامعه هنری ما از وجود او محروم است اما نام، یاد و آثار ارزشمندش میان ماست.

به گزارش ایسنا معاون امور هنری با تقدیر از تلاش‌های جواد ذوالفقاری در حیطه تئاتر عروسکی به این نکته اشاره کرد که او عمری را با تلاش و با کوشش و با وجود همه مشکلات سپری کرد و امروز در حالی این کره خاکی را ترک کرد که آثار بسیاری از او به جای مانده و نام او را در کنار دیگر هنرمندان زنده نگه می‌دارد.نمایش «سمک عیار» آخرین اثر این هنرمند فقید است که این روزها در تالار مولوی روی صحنه است. 4روز قبل از فوت ذوالفقاری، حمید شاه آبادی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین‌مسافر آستانه، مدیرکل هنرهای نمایشی به دیدار او در بیمارستان شریعتی رفتند و در این ملاقات شاه‌آبادی با اشاره به اینکه معاونت هنری 20 میلیون تومان هزینه درمان قبلی ذوالفقاری را پرداخت می‌کند اعلام کرد که کلیه هزینه‌های درمان این هنرمند باسابقه تئاتر توسط معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد تقبل می‌شود. همچنین در این ملاقات دستور داده شد تا چند روز آینده مبلغ قرارداد اجرای این نمایش که در تالار مولوی اجرا می‌شود به‌صورت کامل به گروه پرداخت شود. شاه‌آبادی در مراسم تشییع پیکر جواد ذوالفقاری اعلام کرد که جای خالی پیشکسوتان تنها با تلاش همه هنرمندان پر خواهد شد.

ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر با اظهار تأسف فراوان از درگذشت جواد ذوالفقاری به شیفتگی او به کارش اشاره کرد، شیفتگی‌ای که باعث شد بیشتر در اندیشه خلق یک اثر هنری خلاقه باشد و به همین دلیل او متوجه بیماری‌اش نشد و زمانی متوجه بیماری‌اش شد که کار از کار گذشته بود.جواد ذوالفقاری، خالق آثار دوستان الماس، ‏همه با هم، ‏بز زنگوله‌ پا، ‏سیاوش، فرنگیس، ‏علی بابا وستاره‌های روشن شهر، ‏کدو قلقله‌زن و ‏بازی پسر و گرگ بوده و در مجله شفاهی صفیر، سردبیری این نشریه عروسکی را برعهده داشته‌است؛ مجله‌ای که به‌گفته مدیرعامل خانه تئاتر، بدون حضور ذوالفقاری، دیگر رنگ و بویی نخواهد داشت.

ایرج راد هم مانند معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگزینی برای او را دشوار اعلام کرد و افزود: جای او در میان همه عروسکی‌ها که با عشق و گذشت و کمترین امکانات با سربلندی کار می‌کنند خالی است.اردشیر صالح پور، دبیر جشنواره تئاتر عروسکی هم ویژگی بزرگ این هنرمند فقید را جان بخشیدن ابدی به صحنه و به عروسک‌ها دانست؛ کسی که با تلاش‌های مجدانه خود جاودانه شده‌ است. مراسم ختم جواد ذوالفقاری روز دوشنبه 12اردیبهشت ماه ساعت 14 تا 15:30 در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار می‌شود.

کد خبر 133806

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز