سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: لیلی افشار چهره جهانی گیتار نوازی و استاد و مدرس دانشگاه ممفیس در ساعت 21 روزهای 12 و 13 مرداد در تالار وحدت به تکنوازی گیتار خواهد پرداخت.

افشار ضمن اعلام این مطلب به همشهری آنلاین، از برگزاری کلاس سه روزه گیتار درایران خبر داد و گفت در این کلاس بیش از 60 نفر از نوازندگان گیتار از تمامی نقاط ایران  شرکت داشتند.

وی شیوه گیتار نوازی در ایران را بسیار قدیمی دانست و گفت که بسیاری از روشهای انگشت گذاری در گیتار نوازان ایرانی منسوخ شده است و آنها باید متدهای تازه ای را بیاموزند.

افشار که قرار است برخی از نغمات موسیقی ایرانی را در کنسرت پیش روی خود اجرا کند از نگارش دو کتاب برای آموزش گیتار نوازان ایرانی خبر داد و گفت: چند دوره حضور در کلاسهای گیتار نوازی به من نکاتی رادرباره نقاط ضعف گیتار نوازی ایرانی نشان داد که در دو جلد کتابم روش هایی را برای بر طرف ساخت این نقاط ضعف خواهم آورد.

وی گفت که این کتاب که از سطح مبتدی تا دوره عالی تکنیک‌های گیتار نوازی را در بر می گیرد، قرار است به همراه چهار سی دی از نواخته های وی در کنسرت های مختلف در نقاط دیگر دنیا از سوی انتشارات ماهور به بازار موسیقی عرضه شود.

افشار درباره آشنایی اش با موسیقی سنتی ایران گفت: تا چند سال قبل من تنها موسیقی باخ و بتهوون را می شناختم، اما چند سالی است که با موسیقی سنتی ایرانی هم آشنا شده ام و از آن بسیار لذت می برم و برای درک این موسیقی و پیاده کردن گامهای آن، پرده ای (ربع پرده) به ساز گیتارم اضافه کرده ام تا بتوانم ظرایف این موسیقی راهم اجرا کنم.

لیلی افشار از تمرکز خود بر یادگیری سه تار خبر داد و گفت که در آمریکا از ملودی های موسیقی ایرانی بسیار استقبال می کنند و من در کنار کنسرت هایی که با گیتار می دهم  مرغ سحر را با سه تار اجرا می کنم.

برنامه افشار در تالار وحدت شامل دو بخش خواهد بود که در بخش نخست قطعه ای از «گرهارد دروشد» برای نخستین بار در جهان در این تالار اجرا خواهد شد و نیز دو قطعه از فرناندو سور و قطعاتی از رضا والی و گری آلستر هم د ربخش دوم برنامه نواخته خواهد شد.

کد خبر 1337

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز