گروه اقتصادی: رئیس کل گمرک ایران یکشنبه 24 دی پس از مدت‌ها در یک نشست مطبوعاتی به تشریح سیاست‌های گمرک در سال‌جاری و برنامه‌های آن برای سال آینده پرداخت.

محمدهاشم رهبری در این نشست درباره مصوبه اخیر وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تخصصی کردن گمرک‌ها که مورد انتقاد واقع شده، گفت: به منظور افزایش بهره‌وری عملکرد گمرک‌ها و کاهش هزینه‌ها چاره‌ای جز تخصصی کردن آنها نداریم.

وی افزود: با آغاز تخصصی شدن گمرک‌ها برای کالاهای وارداتی طی سال‌جاری، حجم و ارزش پرونده‌های قاچاق در 9 ماهه نخست امسال کاهش یافته است.

رهبری از تحقق‌نیافتن درآمدهای دولت از محل واردات در سال جاری به علت رشد معافیت‌ها و کاهش نرخ متوسط تعرفه موثر خبر داد و گفت: در بودجه امسال پیش‌بینی درآمد 57 هزار میلیارد ریال برای دولت از محل تعرفه‌های وارداتی پیش‌بینی شده بود، اما چون این رقم بر اساس متوسط تعرفه موثر بالای 16 درصد تصویب شده بود اما امسال تعرفه موثر به 7/10 درصد رسید، مطمئنا شاهد تحقق درآمد فوق نخواهیم بود.

وی افزود: در 9 ماهه نخست امسال درآمد گمرکی دولت به 27 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/15 درصد رشد داشته اما نسبت به رقم مصوب (42 هزار میلیارد ریال برای 9 ماهه) حدود 36 درصد کمتر است و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال حداکثر به 38 هزار میلیارد ریال برسد که از رقم 57 هزار میلیارد ریالی مصوب کمتر خواهد بود.

کالاها با نام جعلی خلیج عربی ترخیص نمی شود

رئیس کل گمرک درباره کالاهایی که با نام جعلی خلیج عربی صادر می‌شوند نیز  اعلام کرد: ایران نامی غیر از خلیج فارس نمی‌شناسد و اجازه ترخیص کالاها با نام خلیج عربی را نمی‌دهد.

رئیس کل گمرک همچنین از تهیه سی‌دی تعیین ارزش اقلام و کالاهای وارداتی به کشور به منظور جلوگیری از کم‌اظهاری واردکنندگان خبر داد و گفت: در این سی‌دی ارزش هر کالا بر اساس ترکیبی از سه حالت اظهار صاحب کالا، سابقه کالا و نرخ بازار آن تعیین شده است و در جدیدترین سی‌دی حدود 1700 رکورد جدید اضافه شده است .

کد خبر 13364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز