پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

بیایید برویم به جنگل و قدم بزنیم لابه‌لای برگ‌های سفید درخت‌های آفتاب خورده و مانده در سایه. اگر قبول کنیم که کاغذها همان درخت‌ها هستند، پس کتاب‌ها و مجموعه عظیم کتاب‌ها جنگل عظیمی هستند به یاد آورنده عمق جنگل‌های تاریک و روشن.

همان‌طور که در جنگل می‌توان گم شد، در میان کتاب‌ها هم گم شدن و رفتن و افتادن و برخاستن و راه پیدا کردن هم عالمی دارد. به بهانه برگزاری نمایشگاه کتاب سراغ می‌گیریم از چند کتاب.

فاجعه‌های هولناک

599 تاحالا به این موضوع فکر کرده‌اید که اگر با فاجعه‌ای روبه رو شوید، چه خواهید کرد؟ آیا یک قهرمان شجاع خواهید بود یا یک ترسوی پست؟ اگر در دل یک آتش سوزی مهیب قرار بگیرید، منتظر می‌مانید تا کباب شوید؟‌به فکر راه فرار می‌گردید؟ یا سعی می کنید به دیگران کمک کنید، حتی اگر خودتان بمیرید؟ کتابی که به شما معرفی می‌کنیم،«فاجعه»، داستان‌هایی دارد که نشان می‌دهد مردم در اوضاع خطرناک مرگ و زندگی چه رفتاری داشته‌اند،‌داستان‌هایی واقعی و درعین حال ترسناک به همراه حقایقی حیرت انگیز دربارۀ فاجعه‌ها.

اگر می‌خواهید نام کتاب‌های دیگر این مجموعه را بدانید، ‌«کوسه‌ها»،«شیطان»،‌
« جنایت»،«مأمورمخفی»،‌«داستان‌های اسرارآمیز»، « شلیک»، و « ارواح» را به خاطر بسپارید. نویسندۀ این هشت کتاب « تری دیری» و مترجم آنها محمد قصاع است. نشر پیدایش (66970270) این کتاب‌ها را منتشر کرده و قیمت هر کدام 3000 تومان است.

یادش به خیرخانجون

599همۀ ما از دوران کودکی و نوجوانی خود خاطراتی داریم. بعضی از این خاطرات گفتنی هستند،‌بعضی نه. بعضی‌ها خواندنی هستند، بعضی نه. بعضی از آدم‌ها گویندۀ خوبی هستند و بعضی‌ها نویسنده‌ خوب. دستۀ دوم می‌توانند با یادآوری خاطرات گذشته و اضافه کردن چاشنی و پیاز داغ، آنها را برای دیگران خواندنی کنند.

شرمین نادری از این دسته آدم‌هاست.او خاطره‌ها را طوری می‌نویسد که انگار داری داستان می‌خوانی، انگار می‌روی توی حال و هوای تهران قدیم و شمرون و کوچه‌ باغ‌هایش. او برای قصه این خاطره‌ها یک شخصیت محوری تعریف کرده به نام « خانجون». نام هر بخش هم با نام خانجون همراه است: « آش خانجون»،
«خواستگاری خانجون»، « خروس خانجون». کتاب «خانجون و خواب شمرون» 3400 تومان قیمت دارد، ناشرش هم حوض نقره (88821599) است.

بالش های گران بها

 599همۀ ما هدیه گرفتن را دوست داریم. همۀ ما بالش داریم. ماجرای هدیه‌های زیر بالش در این کتاب چیست؟ داستان‌های این کتاب. مثل داستان‌های زندگی هرکدام از ماست.

فرقش این است که درزمانی دیگر و مکانی دیگر می‌گذرند و باخواندن آنها به سفری دور می‌رویم و چیزهای بسیاری می‌آموزیم.

«یوری کری نتس» نویسندۀ «هدیه‌های زیربالش» است و نیکی خوگر مترجم آن. ‌

هرچند خوگر را با ترجمۀ آثاری از زبان آلمانی می‌شناسیم، اما اصل این کتاب روسی است و جایزۀ ادبیات کودک روسیه را از‌آن خود کرده است.بهای این کتاب 2950 تومان است و نشر فرهنگ گستر (88823796) آن را منتشر کرده است.

رمان‌های همسایه

  «رمان‌های سه‌گانه دختران کابلی»، عنوان کلی سه رمان است. رمان‌هایی با فضا و حال و هوای شرقی، آن هم نه شرق دور، بلکه همین کشورهای همسایه یعنی افغانستان و پاکستان. هر کتاب برای خودش اسمی هم دارد.کتاب اول «نان‌آور»، کتاب دوم «سفر پروانه» و کتاب سوم «شهر گلی» نام دارد. نویسنده این سه‌گانه «دبورا الیس» است. این نویسنده مدتی در اردوگاه پناهندگان افغانی زندگی کرده و داستان‌های زیادی، مثل داستان زندگی پروانه را شنیده است. سپس ذهن قصه‌پردازش این قصه‌ها را ساخته و پرداخته کرده و از آنها رمان‌هایی خواندنی ساخته است؛ داستان بچه‌هایی که در برابر فشارها و تهدیدهای ظالمانه گروه طالبان ایستادگی می‌کنند و در وحشتناک‌ترین شرایط سرپا می‌مانند.شهلا انتظاریان این کتاب‌ها را ترجمه کرده است. ناشر این آثار قدیانی(66404410) است و هر کدام از کتاب‌ها 5000 تومان قیمت دارد.

حرف‌های مایه‌دار

 599فاضل ترکمن نویسنده و شاعر جوانی است که گاه و بی‌گاه آثارش در دوچرخه چاپ می‌شوند. امسال دومین کتاب از او چاپ شده است. کتاب اولش مجموعه داستان بود و «افسانه‌های دو هزار و چندمی» نام داشت و این یکی مجموعه شعر است و «حرف‌های گریه‌دار» نام دارد.

«حرف‌های گریه دار» خیلی هم گریه‌دار نیست. در شعرها طنزی نهفته که اگر هدفش خنده قاه‌هاه نیست، می‌تواند تو را به عمق لحظه‌های زندگی ببرد؛ شعرهایی که فقط نام نوجوان را یدک نمی‌کشد، بلکه به نوعی دغدغه‌های خود نوجوان‌هاست.

یاشار صلاحی با خطوطی ساده طرح‌هایی ساده برای این کتاب کشیده و آن را کامل‌تر کرده است. ناشر این مجموعه شعر 32 صفحه‌ای انتشارات امیرکبیر است. قیمت کتاب هم 1250 تومان.

کد خبر 133498
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز