همشهری آنلاین: دادن داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی به کودکان زیر ۲ سال می‌تواند خطرناک و حتی مرگبار باشد.

cough medicine

به گزارش آسوشیتدپرس نتایج یک بررسی جدید که بوسیله مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) در آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۶ سه نوزاد زیر شش‌ ماه پس از دریافت داروهای سرفه و سرماخوردگی در این کشور  فوت کرده‌اند. 

معلوم شد که هر سه این نوزادان سطوح بالای داروهای ضداحتقان (که برای گرفتگی بینی به کار می‌روند) در خون خود داشتند.

به علاوه در فاصله سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ تعداد کودکان زیر دوسالی که به علت تاثیرات داروهای سرفه و سرماخوردگی از جمله مصرف بیش از حد به اورژانس‌ها مراجعه کرده‌اند به ۱۵۱۹ نفر می‌رسد.

دکتر آدام کوهن، متخصص اطفال و یکی از نویسندگان گزارش CDC می‌گوید: " والدین باید پیش از دادن داروهای سرفه یا سرماخوردگی به کودکان زیر ۲ سال با پزشکان مشورت کنند."

به گفته کوهن مواد موجود در این داروها می‌توانند باعث افزایش سرعت ضربان قلب و فشارخون شوند که در مواردی ممکن است خطرناک باشد.

همچنین باید توجه داشت بسیاری از این داروها که بدون نسخه در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، ممکن است دارای ترکیبات مشابهی باشند و باید مراقب بود که با دادن همزمان آنها به کودک او را در معرض مقادیر بیش از حد دارو قرار نداد.

پیش از این در سال ۱۹۹۷ آکادمی متخصصان اطفال آمریکا در مورد خطرات و عوارض و امکان مصرف بیش از حد داروهای ضدسرفه در کودکان هشدار داده بود.

 سال قبل نیز کالج متخصصان ریه آمریکا به پزشکان توصیه کرد به خاطر  خطرات داروهای مهار کننده سرفه و نیز داروهای ضدسرفه بدون نسخه، آنها را برای کودکان کم‌سن تجویز نکنند.

دکتر مایکل مارکوس متخصص ریه اطفال در بیمارستان کودکان نیویورک می‌گوید: " بهترین کاری که والدین برای کودک سرماخورده یا دچار سرفه می‌توانند انجام دهند، دادن مایعات، بوسه‌های بسیار و زمان است چرا که بسیاری از این عفونت‌ها ویروسی هستند و در عرض چند روز خودبخود برطرف می‌شوند."

"داروهایی که شما به کودکتان می‌دهید با احتمال بیشتری ممکن است به او آسیب برساند تا عفونتی که سعی می‌کنید درمانش کنید."

کد خبر 13344

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز