گروه ادب و هنر: مراسم نهایی دومین جشنواره طنز طهران، عصر روز شنبه 24دی در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد.

در این مراسم که پایان فرح‌بخشی بر شیوه برگزاری متفاوت خانه طنز سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران بود، محمدباقر قالیباف نیز حضور داشت.

قالیباف که کاریکاتور جذابی از وی نیز بر کارت دعوت مراسم دیده می‌شد، نشست تا در حضورش، حرکات و حرف‌زدنش به شوخی گرفته شود. سپس سخنرانی کرد و به برگزیدگان جایزه داد.

در بخش شعر، به ترتیب سعید سلیمان‌پور، عباس احمدی، سعید بیابانکی، حسن صنوبری و مرمر الفت، رتبه‌های اول تا پنجم را در موضوع عمومی از آن خود کردند. شهرام شکیبا، کبری بابایی، عباس احمدی و مصطفی مشایخی نیز در بخش ویژه شعر با موضوع مترو، جوایز اول تا چهارم را دریافت کردند.

در بخش عکس، پیمان هوشمندزاده، مریم بهرامی و محمدرضا سیدی، اول تا سوم و در بخش ویژه، آرش‌عادلی، جایزه‌شان را از دست شهردار تهران گرفتند. در بخش کاریکاتور با موضوع عمومی، نوید شریفی، محمد امیرآقایی و مجید صالحی و در بخش ویژه، محمودنظری، در بخش فیلم کوتاه، بزرگمهر حسین‌پور، یوسف صیادی و علی ارکیان جایزه گرفتند.

در بخش نثر با موضوع عمومی، بهروز بیگ‌علیزاده، مهرداد صدقی، آذردخت بهرامی، پیمان هوشمندزاده، الهه گودرزی و در بخش ویژه نثر، پیمان ملکی‌مقدم، محسن اشتیاقی، جلال سمیعی و خسرو نخعی انتخاب شدند.

در بخش نمایشنامه، آذردخت بهرامی، عدالت فرزانه و ایرج کله‌جاری اصل و در بخش فیلمنامه، امیر زبان‌آور، محمد‌بهرامی و حسام‌الدین مقامی‌کیا برنده شدند.

این اسامی که در میان‌شان چهره‌های نام‌آشنا و حرفه‌ای نیز دیده می‌شود، برگزیدگان اصلی دومین جشنواره طنز‌ طهران بودند، اما مسئولان برگزاری جشنواره، همان‌طور که وعده داده بودند، از دو خبرنگار که بیشترین پوشش خبری جشنواره را انجام داده‌اند، تقدیر کردند؛ مریم آ‌موسا از خبرگزاری ایلنا و هادی‌داداشی از روزنامه بانی‌فیلم.

اما گذشته از اینها، در مراسم سه ساعته و غیر رایگان شنبه شب که اجرای تئاتر، موسیقی و پانتومیم طنز، فضای شادی به آن داده بود، بازار تقدیر نیز داغ بود. اکبر عبدی، سعدی افشار، پیمان قاسم‌خانی، منوچهر آذری، محمد‌حاجی‌حسینی، ناصر پاکشیر، داریوش کاردان و بهرام عظیمی، از جمله چهره‌های مطرح حوزه‌های مختلف طنز کشور بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین یاد مرحوم عمران صلاحی، طنز‌پرداز فقید که به‌تازگی درگذشت، گرامی‌داشته شد و هدیه‌ای به خانواده‌اش تعلق گرفت. 

اما قالیباف که شاید نخستین مقام بلندپایه کشور باشد که اجازه داده است به طور جدی با وی شوخی شود، در مراسم، خیلی جدی حرف زد. قالیباف آن‌طور که ایرنا گزارش کرده، گفت: جامعه ما نیازمند اصلاحات و تغییراتی است که برای این امر، طنز می‌تواند مؤثر باشد.

او طنز را نوعی حکمت و موعظه توصیف کرد و افزود: اگر طنز به شایستگی مطرح شود و به دور از پرده‌دری و بی‌ادبی باشد، مناسب‌ترین راه برای بیان موضوعات زندگی است.

قالیباف ادامه داد: طنز می‌تواند رساترین و شیرین‌ترین هنر برای افزایش انگیزه و شایستگی باشد.

شهردار تهران تأکید کرد: این هنر اشکالات را به‌درستی و وضوح مطرح می‌کند؛ از سوی افرادی که می‌دانند اما نمی‌توانند، یا اشخاصی که می‌توانند اما نمی‌دانند.

اما جالب‌ترین قسمت صحبت‌های قالیباف، پایان مناسبی می‌تواند باشد؛ جرأت شرکت‌کردن در جمع طنزپردازان جرأت بیشتری می خواهد تا شرکت در جبهه‌های جنگ؛ اما چون با تمام وجود حس می‌کنم جامعه ما نیازمند اصلاحات است و طنز هم بهترین شیوه برای بیان مشکلات، در این جمع شرکت کرده‌ام.

کد خبر 13338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز