یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۵ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مسئولان "ساعت سرنوشت" قصد دارند چهارشنبه 17 ژانویه (27 دی) عقربه‌های این ساعت را به جلو ببرند

این اقدام بدتر شدن وضعیت خطرات هسته‌ای و آب و هوایی در جهان را بازتاب می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن این ساعت نمادین که بوسیله مجله "بولتن دانشمندان اتمی" نگهداری می‌شود، در حال حاضر بر روی هفت دقیقه به نیمه‌شب قرار دارد؛ نیمه‌شب بیانگر فاجعه‌ای جهانی است.

گرچه هنوز این گروه رسما اعلام نکرده‌است که عقربه‌ها را در کدام جهت حرکت می‌دهد، اما در بیانیه‌ای که در آستانه حرکت دادن عقربه‌های این ساعت منتشر کرد، می‌گوید این تغییر  بر پایه "بدترشدن تهدیدات هسته‌ای و آب و هوایی" در جهان است.

این ساعت برای آخرین بار در سال 2002 با دو دقیقه جلو بردن بر روی هفت دقیقه به نیمه شب قرار داده شد تا بیانگر نگرانی‌ها در مورد خطر تکثیر سلاح‌های هسته‌ای، بیولوژیک و سایر سلاح‌ها و تهدید تروریسم باشد.

این ساعت که در سال 1947 بوسیله تحریریه این مجله ایجاد شد، در  آن زمان نیز بر روی هفت دقیقه به نیمه‌شب قرار داشت و از آن به بعد تا به حال 17 بار عقربه‌های آن حرکت داده شده است.

این ساعت در سال 1953 به دنبال آزمایش بمب هیدروژنی بوسیله آمریکا و شوروی در دو دقیقه به نیمه‌شب قرار داده شد و در سال 1991 پس توافق ابرقدرت‌ها در مورد کاهش سلاح‌های هسته‌ای به 17 دقیقه به نیمه‌شب عقب برده شد.

کد خبر 13335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز