یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: بلگراد و پریشتینا بر سر تقسیم نهایی کوزوو با هم درگیر هستند.

kosovo

خبرگزاری اتریش از بلگراد گزارش داد، پس از آنکه صربستان برای نخستین بار مذاکره درباره جدایی منطقه صرب نشین شمال کوزوو را منتفی ندانست، این دولت که سه سال است اعلام استقلال کرده واکنش خشمگینانه‌ای نشان داد.

ادیتا تحریری، رییس هیات مذاکره کننده کوزوو با صربستان به (شماره روز یکشنبه) روزنامه اکسپرس چاپ پریشتینا گفت این موضع گیری "اقدامی تحریک آمیز و تبلیغی" از سوی طرف صربستانی است که می تواند به "بی ثباتی منطقه" منجر شود.

وی به این روزنامه گفت مذاکراتی که میان پریشتینا و بلگراد با میانجی گری اتحادیه اروپایی جریان دارد، "فقط بر سر مسایل فنی و نه سیاسی" است.

در هفته اخیر آمریکا هم مذاکرات جدید درباره مرزها و حق تشکیل دولت در کوزوو را با قاطعیت رد کرد. اتحادیه اروپایی اواخر ماه مارس این دو همسایه متخاصم را واداشت تا دوباره بر سر میز مذاکره حاضر شوند. موضوع این مذاکرات، تسهیل زندگی روزمره مردم در کوزوو اعلام شده است.

صربستان همچنان می خواهد این منطقه را که عمدتا آلبانی تبارها در آن ساکن هستند، دوباره به خود منضم و به همین خاطر تلاش دارد کوزوو را منزوی کند.

در این بین، تاکنون 74 کشور از جمله اکثریت عمده اتحادیه اروپا، آمریکا، ژاپن، کانادا، ترکیه و عربستان، کوزوو را به عنوان کشور به رسمیت شناخته‌اند.

پس از نقض های گسترده واحدهای نظامی صرب در کوزوو، ناتو در سال 1999 میلادی با بمباران شدید این نیروها را به خروج از کوزوو واداشت.

کد خبر 133271
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز