گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: وزارت علوم که اخیرا صدور مجوز برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را لغو کرده مصمم است تا با واگذاری آنها به واحد‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی هم از ورشکستگی دانشگاه‌های خصوصی جلوگیری‌کند و هم دانشگاه جامع علمی‌کاربردی را تقویت کند.

وزارت علوم

پیش از این و در سال 88 نیز واگذاری مؤسسات آموزشی آزاد به دانشگاه جامع علمی کاربردی مطرح بود که به‌دلیل تطابق نداشتن وضعیت این مؤسسات، با این طرح مخالفت شد.اما اکنون با تغییر ریاست دانشگاه جامع و در آستانه تغییر و تحولات، مسئولان وزارت مجددا می‌خواهند این طرح را عملی کنند. مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم با اذعان به مخالفت با طرح انتقال مؤسسات آموزشی آزاد به دانشگاه جامع در گذشته به ایسنا گفت:

«انتقال این مؤسسات از زمان وزارت دکتر زاهدی مطرح بوده که به‌دلیل شرایطی که در آن زمان دانشگاه علمی کاربردی برای وزارتخانه مشخص کرده بود، با انتقال این مؤسسات موافقت نشد.» نادری به‌صورت تلویحی به برخی از موانعی که موجب شد تا دانشگاه جامع مؤسسات آموزشی آزاد را تحت پوشش قرار ندهد اشاره می‌کند، به‌عنوان مثال دانشگاه جامع تعیین کرده بود که تغییر نام مؤسسات آموزش عالی درصورت لزوم بر عهده دانشگاه باشد و یا متراژ این مؤسسات از 500 متر مربع به 1200 متر مربع افزایش یابد که در نهایت این واگذاری انجام نشد.

تشکیک در صدور مدرک تحصیلی

جالب اینکه به گفته مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم با انتقال این مؤسسات، مدارک تحصیلی مؤسسات آموزشی آزاد به مهر دانشگاه جامع علمی کاربردی ممهور خواهد شد.هر چند وی اعلام کرده که احتمالا به‌علت ترجمه مدارک برای دانشگاه‌های خارج از کشور برای پذیرش و تایید مهر وزارت علوم از سوی وزارت امورخارجه، براساس سیاست وزارت علوم مهر دفتر آموزش‌های آزاد همچون گذشته بر مدارک زده شود.

با توجه به سخنان نادری این پرسش مطرح می‌شود که آیا مدرک مؤسسات آموزشی آزاد بیش از مدرک دانشگاه جامع علمی کاربردی معتبر است و یا اینکه وزارت امور خارجه مهر دانشگاه جامع را معتبر نمی‌داند. به‌نظر می‌رسد بحث گسترده شدن چتر دانشگاه جامع علمی کاربردی بر سر مؤسسات آموزشی آزاد حتمی است و وزارت علوم تنها مترصد تشکیل سازمان ملی مهارت است که مسئولان وزارت کار وعده داده بودند تا پایان سال 89 تاسیس شود اما هنوز به نتیجه نرسیده است.مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم نیز در این باره اظهار کرد: به‌علت بحث ایجاد سازمان ملی مهارت، باید در انتظار مشخص شدن تکلیف دانشگاه علمی کاربردی ماند.

وعده وزارت علوم

ظاهرا این طرح چندان به مذاق صاحبان مؤسسات آموزشی آزاد خوشایند نیست که مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم به آنها اطمینان خاطر می‌دهد که «هدف وزارت علوم به‌وجود نیامدن مشکل برای مؤسسات آزاد و به نفع بودن این انتقال برای آنان است و در آینده این مؤسسات پس از انتقال ضمن حفظ وضعیت فعلی، می‌توانند دوره‌های پودمانی نیز برگزار کنند.»

وی برای اینکه مؤسسات آموزشی آزاد کاملا مطمئن باشند که هرگز متضرر نخواهند شد اعلام کرد: مؤسسات تحت نظارت دانشگاه علمی کاربردی همانند سابق به‌صورت غیردولتی به کار خود ادامه می‌دهند. وی گفت: این انتقال باید به‌صورتی انجام گیرد که هم کیفیت آموزش کاهش نیابد و هم وضعیت فعلی آن نزول پیدا نکند.

مؤسسات کنکور زیرمجموعه دانشگاه جامع

همچنین مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم در کردستان اعلام کرده که مؤسساتی که با برگزاری کلاس‌های آماده‌‌سازی‌ کنکور و دوره‌های آمادگی فراگیر پیام‌نور در حال فعالیت هستند، ظرف 2ماه آینده به دانشگاه علمی کاربردی واگذار می‌شوند.

کد خبر 133154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز