همشهری آنلاین: رئیس فراکسیون قرآن وعترت مجلس با انتقاد از مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق مجلس درباره بودجه فعالیت‌های قرآنی، این مصوبات را به صلاح این حوزه ندانست و لغو آن‌ها را خواستار شد.

لاله افتخاری

لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با اشاره به روند بررسی بند مربوط به بودجه فعالیت‌های قرآنی در کمیسیون تلفیق گفت: پیش از مطرح‌شدن طرح، بنده موافقت بیش از 30 نفر از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس برای ملزم‌شدن دستگاه‌های اجرایی به اختصاص نیم‌درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود به فعالیت‌های قرآنی گرفته‌ بودم و آن‌ها این درخواست را امضا کردند، ولی در روز رأی‌گیری مسائلی مطرح شد که باعث عدم تصویب این پیشنهاد شد.

وی در این ارتباط تصریح کرد: روز قبل از جلسه مذکور، کمیسیون دو مصوبه در همین ارتباط داشت که به نظر ما به صلاح فعالیت‌های قرآنی کشور نیست، ولی از آنجا که برگشت از این دو مصوبه نیازمند رأی‌گیری مجدد بود و دو سوم رأی هم نیاز داشت، بحث مکلف‌بودن دستگاه‌ها تصویب نشد.

منتخب مردم تهران همچنین یادآور شد: در روز رأ‌ی‌گیری عزیزی، معاون نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری در سخنانی اعلام کردند که براساس بخشی از این پیشنهاد در توزیع بودجه فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها دچار مشکل می‌شوند، در حالی که اگر پیش از آن این مطلب را بیان کرده بود و فرصت وجود داشت، با تغییرات مختصری می‌شد همان پیشنهاد را به تصویب رساند.

افتخاری با بیان اینکه ما حتی پیشنهاد کردیم به جای نیم‌درصد 25 صدم درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی به فعالیت‌های قرآنی اختصاص یابد ولی این مسئله به شکل اجبار و تکلیف باشد که باز هم مخالفت شد، اظهار کرد: معاون نظارت راهبردی ریاست‌‌جمهوری در همان جلسه به ما قول دادند که تلاش کنند همین نیم‌درصد را تأمین کنند.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با تأکید بر اینکه معتقدیم دو مصوبه‌ای که پیشتر گفته شد، باید لغو شود، اظهار کرد: براساس این مصوبات از یک سوی چند دستگاه خاص مسئول توزیع بودجه فعالیت‌های قرآنی شده‌اند در حالی که این مسئله خلاف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و اهداف ایجاد شورای توسعه فرهنگ قرآنی است و از طرفی دیگر در مصوبه‌ای بیان شده که 30 درصد از این اعتبارات باید در روستاها هزینه‌ شود در حالی که روستاها اصولا کشش این بودجه‌ را ندارند.

وی با اشاره به اینکه ما این بودجه را برای کارهایی در سطح کلان مانند هنر، نشر، ایجاد رشته‌های میان‌رشته‌ای و پژوهش‌های قرآنی و غیره می‌خواهیم، متذکر شد: امیدواریم با رایزنی‌هایی که انجام می‌گیرد همکاران در کمیسیون تلفیق توجیه شوند و این دو مصوبه ملغی گردد وگرنه تلاش می‌کنیم در صحن علنی آن را لغو کنیم.

افتخاری در پایان خاطرنشان کرد: البته باید یادآورشد که این احتمال وجود دارد که بتوان پیشنهادهایی فردی برای مکلف‌شدن دستگاه‌ها به تخصیص این نیم‌درصد مطرح و در کمیسیون تلفیق به تصویب رساند و از آنجا که شخص رئیس مجلس به بنده تأکید کرده‌اند که این مسئله را دنبال کنم، با حجت‌الاسلام ابوترابی و اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون تلفیق صحبت‌هایی داشته‌ام که امیدواریم به نتایج خوبی دست یابیم و بودجه‌ای به تصویب برسد که باعث جهش در گسترش فرهنگ قرآنی در کشور شود. 

کد خبر 132810
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز