همشهری آنلاین: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به ابلاغ قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی گفت: براین اساس قانون جدید از 10 اردیبهشت‌ماه سال جاری در سراسر کشور اجرا می‌شود.

 به گزارش ایسنا، سردار اسکندر مومنی دوشنبه ( 29 فروردین) با اشاره به اینکه قانون جدید اخذ جرایم رانندگی پس از چهار دهه ابلاغ شده است، گفت: دیگر با قانون قبلی نمی‌شد تخلفات رانندگی را در کشور کنترل کرد، چراکه طی سال‌های 84 تا 89 تعداد خودروها در کشور دوبرابر شده و هم‌اکنون بیش از 13 میلیون دستگاه خودرو در کشور داریم.

 وی با اشاره به اینکه در قانون جدید هم راننده و هم سرنشین، عابر، خودروساز و راهساز با هم در نظر گرفته‌ شده‌اند، تأکید کرد: به هیچ عنوان مردم نگرانی و دغدغه برای اجرای قانون جدید نداشته باشند، چراکه این قانون در نهایت تدبیر و مدیریت به مرحله اجرا گذاشته می‌شود تا عموم مردم از رانندگی لذت ببرند.

 رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه 98 درصد رانندگان در کشور قوانین و مقررات رانندگی را رعایت می‌کنند،‌ گفت: برای این دسته اجرای قانون جدید چیزی جز ایجاد آرامش نخواهد بود و برای معدود رانندگان پرتخلف و حادثه آفرین قانون جدید جای نگرانی دارد.

 وی با اشاره به اینکه در قانون جدید حقوق و تکلیف مردم با هم دیده شده است، گفت: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم در خصوص اجرای این قانون اجحافی به مردم صورت گیرد و قطعا پلیس از یک مورد تخلف هم گذشت نمی‌کند.

 دریافت معاینه فنی برای خودروهای نو 5 ساله شد

 رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه با اشاره به بخشی از تسهیلاتی که در قانون جدید پیش‌بینی شده است، گفت: براین اساس دریافت برگه معاینه فنی برای خودروهای نو از دو به پنج سال افزایش یافت، بدین‌ترتیب بیش از 50 درصد خودروهای کشور مشمول این قانون شدند، یعنی تا پنج‌سال نیاز به دریافت برگه معاینه فنی ندارند.

 وی با اشاره به اینکه در قانون جدید خودروهایی که فاقد برگه معاینه فنی باشند اجازه تردد نخواهند داشت، گفت: در عین‌حال عدم الزام به دریافت معاینه فنی تا 5 سال دلیل نمی‌شود که پلیس از تردد خودروهای دارای نقص فنی موثر جلوگیری کند.

 مهلت پرداخت جرایم رانندگی به 2 ماه افزایش یافت

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه مهلت پرداخت جرایم رانندگی در قانون جدید به دوماه افزایش یافته است، گفت: براین اساس مالکان خودروها در صورتی که بعد از دوماه نسبت به پرداخت جریمه معوق خود اقدام نکنند میزان جریمه به دوبرابر افزایش می‌یابد.

 وی همچنین از بررسی پیشنهادی در کمیسیون تلفیق مجلس برای بخشودگی جرایم دو برابرشده رانندگان در سال جاری خبر داد و گفت: در صورت تصویب نهایی کلیه جرایم رانندگان در کشور امسال برای مهلتی چند ماهه نصف و بخشوده می‌شود.

 رئیس پلیس راهور ناجا تأکید کرد: این بخشودگی فقط در مهلت تعیین‌شده معتبر خواهد بود و در صورت عدم پرداخت جریمه اصلی در این مدت مجددا جریمه قبلی باز خواهد گشت.

 عابران پیاده در صورت بروز تخلف مقصر شده و جریمه می‌شوند

 وی در ادامه با اشاره به اینکه ایمنی راه و خودرو جزو حقوق مردم است، گفت: در صورتی‌که در زمان بروز تصادف نقص راه یا وسیله نقلیه در حادثه نقش داشته باشد متصدیان ذیربط مکلف به جبران خسارت هستند و متخلف شناخته می‌شوند.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه در قانون جدید عابران پیاده نیز مقصر می‌شوند،‌ گفت: اگر عابران پیاده از مسیرهای مشخص‌شده مانند خط ‌کشی عابر یا پل عابر پیاده عبور نکنند و راننده نیز مقررات راهنمایی را رعایت کند، در صورت بروز حادثه عابر مقصر است و مسئولیتی متوجه راننده نیست.

 وی در عین‌حال گفت: در آیین‌نامه اجرایی این قانون جریمه‌ای نیز بین پنج تا 100 هزار تومان برای عابران پیاده متخلف در نظر گرفته می‌شود.

بازرسان نامحسوس، متخلفان را جریمه می‌کنند

 رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه به موضوع چالش‌برانگیز انتقال اجساد تصادفات رانندگی در راه‌های کشور اشاره کرد و گفت: براساس قانون جدید اورژانس، هلال‌احمر و سازمان‌های ذیربط با اعلام پلیس مکلفند نسبت به انتقال اجساد تصادفات رانندگی در راهها همانند مصدومان اقدام کنند.

 وی در ادامه با اشاره به امکان به‌کارگیری بازرسان نامحسوس در ساماندهی ترافیک گفت: پلیس در قانون جدید می‌تواند از افراد معتمد و داوطلب آموزش‌دیده به عنوان بازرس نامحسوس استفاده و نسبت به درج تخلف رانندگان متخلف اقدام کند.

 رئیس پلیس راهور ناجا همچنین از راه‌اندازی سایتی خبر داد که شهروندان می‌توانند تخلفات رانندگی را که از طریق دوربین و تجهیزات الکترونیکی تصویربرداری کرده‌اند، مانند انحراف به چپ و آمدن از راه مقابل را که موجب بروز ترافیک طولانی می‌شود در اختیار پلیس قرار دهند.

رانندگان متخلف نمره منفی می‌گیرند

 وی با اشاره به اینکه در قانون جدید راه اعتراض مردم به جرایم رانندگی باز است، گفت: براین اساس معترضان به جرایم رانندگی به واحدهای اجرائیات پلیس راهبر مراجعه کرده و در صورت اصرار به اعتراض شعبه قضایی در هر استان بدین‌منظور در نظر گرفته که رئیس این شعبه با حکم رئیس قوه قضائیه منصوب شده و یک کارشناس راهنمایی و رانندگی نیز توسط پلیس راهور معرفی می‌شود که به اعتراضات رسیدگی می‌کند.

 رئیس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: حکم شعبه قضائی حکم قطعی در خصوص تخلفات رانندگی است که بدین ترتیب شوراهای حل اختلاف از سیکل رسیدگی به تخلفات رانندگی حذف خواهند شد.

وی به بازدارندگی در تخلفات رانندگی اشاره کرد و گفت: در این بخش موضوع نمره منفی، توقیف خودرو و اعمال جریمه برای رانندگان متخلف در نظر گرفته شده است.

 رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه 20 تخلف حادثه‌ساز از مجموع تخلفات رانندگی مشخص شدند که به غیر از جریمه به آنها نمره منفی نیز تعلق می‌گیرد، گفت: براین اساس اگر جمع نمرات منفی تخلفات مذکور در مرحله اول به 30 نمره برسد گواهینامه راننده برای بار اول به مدت سه‌ماه توقیف و 400 هزار ریال نیز جریمه مجدد می‌شود.

 وی افزود: در مرحله دوم اگر راننده متخلف 25 امتیاز منفی گرفت گواهینامه وی شش ماه توقیف شده و باید 600 هزار ریال به حساب خزانه واریز کند. اما در مرحله سوم اگر راننده متخلف 20 امتیاز منفی گرفت گواهینامه وی ابطال شده و صرفا پس از یکسال و طی دوره‌های مربوطه و پرداخت یک‌میلیون ریال به حساب خزانه می‌تواند گواهینامه را پس بگیرد.

 رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: به جز شش تخلف انجام حرکات نمایشی، تجاوز از سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، انجام حرکات مارپیچ و حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها برای هر تخلف 20 گانه در هر 24 ساعت صرفا یک‌بار نمره منفی محاسبه می‌شود و برای تخلفات شش‌گانه به‌ازای هر تخلف نمره منفی بدون احتساب مدت زمانی محاسبه می‌شود.

 وی افزود: اگر راننده‌ای به صورت همزمان مرتکب دو تخلف از تخلفات انجام حرکات نمایشی، تجاوز از سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، حرکت به صورت مارپیچ و تجاوز به چپ از محور راه شود وسیله نقلیه وی به مدت 72 ساعت توقیف می‌شود.

جریمه مصرف‌کنندگان مواد روان‌گردان  

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به مصرف مشروبات الکلی و مواد روان‌گردان گفت: در صورتی‌که قرائن و شواهد حاکی از حالت مستی یا استفاده راننده از مواد مخدر و روان‌گردان باشد، ماموران با استفاده از تجهیزات لازم می‌توانند نسبت به تشخیص این حالت اقدام کنند و در صورت اثبات حالت مستی و بی‌ارادگی ضمن جریمه دومیلیون ریالی گواهینامه راننده نیز به مدت شش‌ماه توقیف و فرد مذکور برای طی مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

 وی به بخشودگی نمره‌های منفی اشاره کرد و گفت: اگر فردی شش‌ماه از ارتکاب آخرین تخلف نمره منفی‌دار، مرتکب تخلفی نشود کلیه نمرات منفی آن در مراحل اول و دوم حذف شده که عدم انجام تخلف در مرحله سوم برای حذف نمرات منفی نیازمند یکسال زمان است.

 مالکان خودروها شماره و آدرس خود را تا 10 اردیبهشت‌ماه در سامانه اعلامی تصحیح کنند

 رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه در قانون جدید پیش‌بینی شده است تا نمرات منفی به اطلاع رانندگان برسد، گفت: براین اساس پلیس راهنمایی و رانندگی بزودی سامانه‌ای را راه‌اندازی می‌کند که کلیه رانندگان مکلفند آدرس و شماره تلفن خود را در این سامانه چک کرده و در صورت نیاز تا پیش از 10 اردیبهشت‌ماه سال جاری اصلاح کنند.

 وی تصریح کرد:‌ در غیراین‌صورت آدرس و شماره تلفن درج‌شده در سند خودرو و گواهینامه فرد ملاک نیروی انتظامی خواهد بود و ابلاغ جریمه و نمرات منفی به وی از همین طریق چه مالک در آن محل باشد چه نباشد صورت گرفته و حکم ابلاغ رسمی را دارد.

 رئیس پلیس راهور ناجا به میزان جرایم رانندگی اشاره کرد و گفت: براین اساس برای تخلفات شش‌گانه شامل انجام حرکات نمایشی، تجاوز از سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، انجام حرکات مارپیچ و حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها جریمه از 10 تا 100 هزار تومان در نظر گرفته شده و برای مابقی تخلفات رانندگی نیز جرایم از پنج تا 50 هزار تومان تدوین می‌شود که نرخ این جرایم هر سه‌سال یک‌بار براساس نرخ تورم افزایش خواهد داشت.

 سوابق رانندگان در بانک اطلاعات راهور ثبت می‌شود

 وی در ادامه با تأکید بر اینکه سوابق رانندگان چه دارای گواهینامه هوشمند باشند چه نباشد در بانک اطلاعات پلیس راهور ناجا ثبت می‌شود،‌ گفت: براین اساس پلیس راهور ناجا برای استعلام سوابق تخلفاتی و اختصاص نمره منفی از این بانک اطلاعاتی استعلام می‌کند.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرداری‌ها ملزم به اصلاح جاده‌ها و نصب علایم هستند، گفت: گواهینامه هوشمند و سیستم‌های الکترونیک ثبت تخلف دو بستر اصلی برای قانون جدید اخذ جرایم رانندگی است، اما در عین‌حال پلیس تلاش می‌کند تا پیش از اجرایی شدن کل این سیستم‌ها در کشور راهکارهایی را برای اجرای قانون جدید در نظر بگیرد.

 وی در خصوص الزامی شدن بستن کمربند عقب خودروها نیز گفت: در قانون جدید به خودروسازان و رانندگان از زمان ابلاغ این قانون شش‌ماه فرصت داده شده که نسبت به نصب کمربند ایمنی سرنشینان عقب اقدام کنند. بدیهی است با اتمام مهلت تعیین‌شده پلیس نسبت به برخورد با متخلفان اقدام خواهد کرد.

 رئیس پلیس راهور ناجا به جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک اشاره کرد و گفت: از 10 اردیبهشت‌ماه ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد هر ساعت 13 هزارتومان اعمال می‌شود که قطعا با تدوین ردیف‌های جدید جرایم رانندگی این رقم افزایش خواهد یافت.

کد خبر 132700
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز