گروه سیاسی: چهارشنبه گذشته، جرج‌بوش رئیس جمهور آمریکا در مقابل دوربین‌های تلویزیونی قرار گرفت تا راهبرد جدیدش را برای حل مسئله عراق اعلام کند.

او بر خلاف همه انتظاراتی که در جریان انتخابات کنگره آمریکا و پیروزی دمکرات‌ها در جهت خروج از عراق و پایان سیاست نظامی‌گری آمریکا در خاورمیانه به‌وجود آمده بود، از اعزام 20 هزار نظامی دیگر به عراق خبر داد و اعلام کرد: «ما جریان حمایت‌های ایران و سوریه را از تروریست‌ها متوقف خواهیم کرد و کلید موفقیت راهبرد تازه من همین است.»

راهبرد جدید دولت بوش حاکی از آن است که وی قصد ندارد نظر افکار عمومی مردم آمریکا را که باعث شکست حزبش در انتخابات شد مورد توجه قرار دهد.

در همین رابطه روز دوم آذرماه گذشته، روزنامه فرانس‌پرس در گزارشی که پس از انتخابات کنگره آمریکا و پیروزی دمکرات‌ها در آن، به چاپ رسانده بود با 2 تن از کارشناسان سیاسی آمریکا در خصوص تغییرات احتمالی در رابطه ایران و آمریکا گفت‌وگو کرد.

در این گفت‌وگو سیمور هرش روزنامه‌نگار آمریکایی فرضیه‌ای را اعلام کرد مبنی بر این‌که بازیهای دولت به همراه دیک‌چنی در رأس خود همیشه آماده‌اند تا به ایران حمله کنند و می‌توانند به‌راحتی از مصوبات کنگره که از ماه ژانویه توسط دمکرات‌ها اداره خواهد شد شانه خالی کنند.

جوزف سیرینسیونه کارشناس در مرکز تحقیقاتی «پیشرفت برای آمریکا» که مرکزی نزدیک به ایده‌های دمکرات‌هاست نیز در گفت‌وگو با همین روزنامه گفته بود که انتخاب گزینه نظامی علیه ایران واقع‌بینانه نیست؛ هرچند که همچنان به قوت خود باقی است. هر چند که این احتمال پس از پیروزی دمکرات‌ها کمتر شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر به آنچه دولت بوش انجام می‌دهد نگاه کنید خواهید دید که به شکلی اجتناب‌ناپذیر در حال پیشروی به سوی یک مقابله نظامی است و هیچ چیز نمی‌تواند منجر به یافتن راه‌حل‌های دیگر شود؛ حتی مذاکره با تهران به سر مسئله عراق.

ظاهراً پیش‌بینی این دو کارشناس سیاسی درست از آب درآمده است، زیرا جرج‌بوش بلافاصله پس از استقرار دمکرات‌ها در کنگره در ژانویه، به طرح راهبرد جدیدش در عراق و افزایش تعداد نظامیان در آن کشور پرداخت و یک روز بعد از این اظهارات، در یک اقدام نظامی به کنسولگری ایران در اربیل عراق حمله کرده و تعدادی از دیپلمات‌های ایران را به گروگان گرفت.

در رابطه با علت در پیش گرفتن چنین سیاستی از سوی دولت بوش در عراق، علت انتخاب سرکنسولگری ایران در اربیل و اهدافی که آمریکا از این حرکات دنبال می‌کند با چند تن از کارشناسان سیاسی و نمایندگان مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید:

نفوذ ایران در عراق قلبی و معنوی است

حمیدرضا ترقی رئیس بخش روابط بین‌المللی حزب مؤتلفه اسلامی درباره علت انتخاب کنسولگری ایران در شهر اربیل عراق از سوی آمریکا، نقش مؤثر این کنسولگری در فراهم ‌کردن امکانات تردد شهروندان کرد برای سفر به ایران را داشته و زمینه کار بازرگانی و تجاری را فراهم می‌کرده است. بنابراین آمریکایی‌ها به بهانه جلوگیری از تقویت ارتباطات و نفوذ ایران در عراق این کار را انجام دادند.

ترقی اضافه کرد: بهانه‌جویی‌های چند وقت اخیر آمریکا در رابطه با اتباع ایرانی بر اساس سیاست جلوگیری از تقویت ارتباط دو کشور ایران و عراق بوده و آنها جهت کاهش نفوذ ایران از هر وسیله‌ای مانند ایجاد مانع در تردد دیپلمات‌ها و مقامات سیاسی  ایران و جنگ روانی  علیه جمهوری اسلامی و ایجاد تضاد شیعه و سنی استفاده می‌کنند.

مسئول روابط بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی در خصوص این‌که آیا این عملیات در راستای راهبرد جدید بوش در عراق است، گفت: طرح جدید بوش در همین راستا تعریف شده که بر ایران و سوریه در داخل عراق فشار وارد کند، لذا از نوع کارهایی که علیه دیپلمات‌های ایران می‌شود برای عناصر سیاسی سوریه نیز انجام می‌گیرد که خبرهای آن در اینجا منعکس نمی‌شود.

ترقی در مورد تدابیری که ایران جهت خنثی‌سازی این تحرکات می‌تواند داشته باشد گفت: این روند درازمدت نیست چون نفوذ ایران در عراق ظاهری و در حد روابط عادی دیپلماتیک نیست، بلکه قلبی و معنوی در میان ملت عراق است و با این روش‌ها نه‌تنها نمی‌شود این نفوذ را کاهش داد بلکه نتیجه معکوس نیز دارد، زیرا هرچه این فشارها بیشتر شود علاقه و توجه مردم عراق به ایران افزایش خواهد یافت.

ترقی با اشاره به این‌که طی روزهای اخیر مردم عراق برای تردد به ایران با مشکل روبه‌رو شده‌اند گفت: بروز این مشکلات می‌تواند موجب اعتراض مردم و تنفر بیشتر آنها از آمریکا شود.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه، مقابله آمریکا با نفوذ ایران در عراق را مقابله با خورشید در روز روشن دانست و گفت: این روش آمریکا موجب نمی‌شود که ایران امتیازی به آنها بدهد.

ترقی با اشاره به وجود برخی همکاری‌های ایران با آمریکا در عراق که در اجلاس‌های چندجانبه وجود داشته است گفت: آمریکا در شرایط کنونی برای عبور از بحران عراق نیازمند ایران است، لذا اگر بخواهند با ایجاد این محدودیت‌ها امتیاز بگیرند، با شکست مواجه خواهند شد.

دولت عراق باید مسئله را پیگیری کند

علیرضا زاکانی نماینده مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما هدف آمریکا از حمله به کنسولگری ایران را شکست سیاست‌های راهبردی این کشور در منطقه و عراق دانست و گفت: شکست این سیاست‌ها، استراتژی کلان آمریکا در جهان را با چالش و بن‌بست روبه‌رو کرده است، از این رو آمریکا دو راه بیشتر ندارد؛ یا به‌صورت سرافکنده تبعات این شکست را بپذیرد و برای جبران مافات کار را در عراق به مردم و دولت این کشور بسپارد و یا با فرافکنی و انداختن مشکلات به گردن دیگران شرایط منطقه را به سمت ایجاد فضای امنیتی و نظامی سوق دهد.

زاکانی با اشاره به سخنان جدید بوش و تصمیم دولت این کشور برای اعزام بیست هزار نیرو به عراق گفت: آمریکا به دنبال آن است که در این مرحله کشورهایی مانند ایران و سوریه را وارد بحران عراق کند، لذا حمله کور سربازان آمریکایی در اربیل به سرکنسولگری ایران و ربودن پنج نفر و امکانات و اسناد آن حکایت از رفتاری دارد که آمریکا برای خود پیشه کرده و می‌خواهد شکست مفتضحانه دیگری را تجربه کند.

زاکانی در پاسخ به این پرسش که چرا اربیل انتخاب شده است؟ گفت: شهرهای شمال عراق تاکنون از ورود به تنازعات سیاسی و نظامی و قومی مصون بوده، ولی اکنون آمریکا قصد دارد دامنه کشتارهای مردم عراق را به این منطقه نیز گسترش داده و کل عراق را درگیر این مسائل کند.

نماینده مجلس در خصوص سیاستی که ایران در برابر این بحران باید پیشه کند؟ گفت: مسئولیت اول با دولت عراق است که وظیفه دارد در این مقطع حساس با پیگیری موضوع این تعدی را جبران کند، دوم این‌که ایران می‌تواند در هر سطح ممکن به دادخواهی جدی بپردازد و این تجاوز آشکار را پیگیری کند؛ همچنین باید به روشنگری افکار عمومی ایران و جهان نیز بپردازد تا آمریکا در شروع این حرکت تند و خشن با صخره سختی از افکار عمومی و مطالبات مردم جهان روبه‌رو شود.

وی همچنین اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی در ترغیب افکار عمومی می‌تواند مؤثر باشد و در ارتباط با سایر مجالس دنیا نقشه شوم آمریکا را منعکس کند؛ همان‌طور که در جنگ سی‌وسه روزه لبنان دنبال کرد.

ایران نباید با آمریکا مقابله به مثل کند

همچنین عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، به ایسنا گفت: حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران و پیش از آن بازداشت چند دیپلمات ایرانی آغاز راهبرد آمریکا برای ایجاد فضای امن در عراق و سوءاستفاده لازم برای گرفتن بودجه تداوم میلیتاریسم است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با بیان این مطلب، اظهار داشت: آمریکایی‌ها در تلاش‌ هستند که شرایطی شبیه طرح طائف سال 1361 هجری را برای ایران به‌وجود آورند. در آن زمان آمریکا و یک‌سری کشورهای مرتجع عرب و صدام در طائف عربستان با هم طرحی را چیدند که بر اساس آن باید برای ایران مشغله درست کنند و اساس بحث هم این بود که مانع از صدور انقلاب اسلامی شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که این کار را با هدف ممانعت از پیشرفت و توسعه جمهوری اسلامی ایران انجام دهند و به هر حال راهبرد کلان آنها مقابله با چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی است که ایران بعد از 30 سال به قدرت اول منطقه تبدیل شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، همچنین درباره نوع برخورد و واکنش ایران به این اتفاقات تاکید کرد: این موضوع یک دام است که برای ایران گسترانده‌اند و جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه نباید وارد فاز مقابله به مثل با آمریکا شود و کل موارد و مشکلاتی را که آمریکایی‌ها برای عراق پیش می‌آورند، ایران باید از طریق دولت عراق پی‌گیری کند.

خطر درگیری نظامی آمریکا و ایران

دکتر پیروز مجتهدزاده نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهارات اخیر جورج بوش درباره عراق را تاسف‌بار خواند و هدف از آن را به تسلیم واداشتن دولت ایران در خصوص مسئله هسته‌ای ایران دانست.

دکتر پیروز مجتهدزاده، استاد دانشگاه و رئیس مؤسسه یوروسویک لندن در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اظهارات اخیر جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا در مورد عراق و ادعای دخالت ایران در مسایل داخلی این کشور اظهار داشت: جورج بوش با اقدامات خطرناک‌ قصد دارد فشار را به بالاترین حد ممکن به دولت احمدی‌نژاد وارد آورد و تا حد برخورد نظامی برساند که این وضع مورد انتقاد است و از طرف همگان محکوم شده است.

وی هدف اصلی آمریکا از اعمال فشارها را تسلیم ایران در برابر خواست آمریکا عنوان کرد و افزود: دولت بوش این فشارها را وارد می‌آورد که احمدی‌نژاد تسلیم خواسته‌های آمریکا در بحث هسته‌ای شود؛ ولی در این رابطه تهران کاملاً آگاهی دارد که چگونه باید با این وضعیت برخورد کند و دست به چه اقداماتی بزند که خطر برخورد نظامی واقعیت نیابد.

مجتهدزاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو مسئله استقرار ادوات نظامی در نزدیکی مرزهای کشورمان توسط آمریکا را مورد بحث قرار داد و گفت: این‌ها با هدف بالا بردن خطر درگیری‌ نظامی با ایران و به حداکثر رساندن فشار سیاسی به دولت احمدی‌نژاد برای یک تصمیم‌گیری مورد نظر آمریکا در برنامه انرژی هسته‌ای اعمال می‌شود. این تهدید نظامی کاملاً عیان است و احتمال برخورد نظامی را تا حد زیادی بالا می‌برد و وضع را آشفته می‌کند.

وی تصریح کرد: جای تأسف است که ایران در برابر این تحرکات سکوت کرده است. ایران باید این تحرکات را طی گزارشات روزانه‌ به شورای امنیت انتقال دهد؛ ضمن این‌که ایران باید از طریق دیپلماتیک شکایتش را به گوش دنیا برساند.

آمریکا در باتلاق اشتباهاتش

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به ایرنا گفت: اصرار بوش به افزایش نیرو و ادامه حضور در عراق، آمریکا را بیشتر در باتلاق سیاست‌های اشتباهش، فرو می‌برد.

«علاء‌الدین بروجردی» اظهار داشت: بوش در دوران باقی‌مانده ریاست جمهوری خود با وجود گزارش‌های «بیکر- همیلتون» تلاش می‌کند به نوعی شکست‌های صورت‌ گرفته به‌ویژه کشته ‌شدن سربازان آمریکایی در عراق را با فعالیت‌های دیگری جبران کند.

وی با اشاره به بازداشت چند دیپلمات ایرانی در عراق، حمله به کنسولگری ایران در این کشور و تخریب اموال آن گفت: این اقدامات از سوی آمریکا، نشان‌دهنده واکنش غیرمنطقی آمریکا در قبال شکستی است که در سیاست‌های بوش در عراق بروز کرده است.

کد خبر 13260

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز