گروه شهری: منشور کوروش پس از پایان مدت 7 ماه قرارداد نمایش در ایران، صبح دیروز با برگزاری مراسم ویژه خداحافظی در تهران به موزه ملی بریتانیا تحویل شد.

منشور کورش

در این مراسم که با حضور برخی سفرا و نمایندگی‌های خارجی مقیم ایران برگزار شد، مک گریگور رئیس موزه ملی بریتانیا استوانه کوروش را سند کلیدی تاریخی برای جهان خواند و گفت: منشور کوروش اهمیت منحصر به فردی برای مردم ایران دارد.به گزارش همشهری، مک گریگور گفت: این اشیا بخشی از میراث مشترکی هستند که به همگان تعلق دارند.در ادامه این مراسم بقایی رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در سخنانی، منشور کوروش را یکی از ثروت‌های مهم ایرانی و جهانی خواند و گفت: کوروش درنظر علمای شیعی نظیر علامه طباطبایی و آیت‌الله مکارم شیرازی همان ذوالقرنین است که اصالت ایران را به تصویر کشید. نمایندگان خارجی مقیم تهران به همراه رئیس موزه ملی بریتانیا و رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، همچنین آخرین بازدید از منشور کوروش را انجام دادند.

منشور کوروش به‌عنوان نخستین سند آزادی ملت‌ها در شهر بابل در کشور عراق ساخته و نصب شده بود. کوروش در این سند فرمان آزادی ادیان اقوام و ملت‌ها را صادر کرده و به‌عنوان نخستین سند از حقوق بشر شناخته می‌شود. این منشور اکنون در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود که قرار است پس از بازگشت به لندن در مقر یونسکو در پاریس به نمایش گذاشته شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز که قرار بود سخنرانی خود را در جمع نمایندگان کشورهای خارجی انجام دهد با پایان یافتن مراسم رسمی خداحافظی با منشور به بازید نهایی از منشور کوروش پرداخت. وی درحالی‌که منشور کوروش را در برابر دوربین‌ها روی دست‌های خود گرفته بود به خبرنگاران گفت: این منشور همان آرمانی است که اکنون ایران آن را دنبال می‌کند.

وی افزود: امروز که منشور کوروش از سرزمین‌ مادری خود دور می‌شود، ممکن است موجب ناراحتی ما باشد؛ ولی حق منشور کوروش این است که به همه جای دنیا برود تا از نزدیک، همه ملت‌های دنیا آن را ببینند. رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیش از آنکه پوپ ریچارد مسئول بخش مرمت موزه ملی بریتانیا این استوانه ارزشمند را درون جعبه انتقال قرار بدهد گفت: امروز روز بزرگی برای ایران و همه ملت‌های دنیاست. از این به بعد نیز منتظر حضور الواح گلی هخامنشی در کشور هستیم تا آنها نیز مانند منشور کوروش در موزه‌ ملی ایران به نمایش درآیند.

در پایان این مراسم، یک سکه طلا با طرح هخامنشی که از سوی یکی از صنعتگران صنایع‌دستی ساخته شده بود به‌منظور نمایش در موزه بریتانیا به مک گریگور رئیس آن موزه اهدا شد. همچنین براساس آنچه رئیس موزه ملی ایران اعلام کرد 2 نسخه مولاژ از منشور کوروش توسط نیلسون، هنرمند انگلیسی موزه بریتانیا و هنرمندان موزه ملی ایران ساخته شده که یکی از آنها در بخشی از دیوار موزه ملی ایران قرار می‌گیرد و نسخه دیگر به موزه بریتانیا منتقل می‌شود.منشور کوروش، سرانجام صبح دیروز و پس از 7 ماه اقامت پرحاشیه در ایران با حضور برخی نمایندگان کشورهای خارجی مقیم تهران و خبرنگاران به موزه ملی بریتانیا تحویل شد تا بار دیگر برای نمایش از لندن به پاریس منتقل شود.

کد خبر 132511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز