جمعه ۲۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشریه لنست گزارش کرد هر سال حدود 2.6 میلیون نوزاده مرده به دنیا می‌آیند،‌ و در حالی که با مراقبت پزشکی مناسب می‌توان از این تلفات جلوگیری کرد،‌ آسیب ویرانگری به زوج‌ها وارد می‌آید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه لنست پنجشنبه 14 آوریل در رشته‌ای از مقالات نوشت، 98 درصد از 7000 مرده‌زایی‌ای که هر روز در جهان رخ می‌دهد به کشورهای در حال توسعه مربوط است.

میزان واقعی تلفات ممکن است حتی بیشتر از این باشد، زیرا این تخمین بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO) است که بر اساس آن مرگ جنین پس از هفته 28 لقاح مرده‌زایی محسوب می‌شود،‌ و موارد پیش از این حد زمانی را سقط جنین خودبه‌خودی به حساب می‌آورند.

اما در اغلب کشورهای ثروتمند مرده‌زایی را مرگ جنین از هفته 22 لقاح به بعد تعریف می‌کنند.

لنست می‌نویسد: "اگر این تعریف به کار برده شده بود، شمار کلی موارد مرده‌زایی در جهان 45 درصد افزایش می‌یافت."

فنلاند،‌ با 2 مورد مرده‌زایی به ازای هر 1000 تولد، پایین‌ترین میزان، و نیجریه و پاکستان با بیش از 40 مورد مرده‌زایی به ازای هر 1000 تولد بالاترین میزان مرده‌زایی در جهان را دارند.

حدود نیمی از موارد مرده‌زایی در جهان در نتیجه عوارض حین تولد رخ می‌دهد،‌ در حالیکه این خطر در کشورهای پردرآمد تقریبا ریشه‌کن شده است.

رشته مقالات لنست نشان می‌‌دهد کشورها فاصله بسیاری تا هدف کاهش موارد مرده‌زایی تا سال 2020 از جمله تلاش‌ برای بهبود سلامت مادران و نوزادان و تلفیق کردن موارد مرده‌زایی در آمار حیاتی‌شان دارند.

کد خبر 132359

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز