چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

20 استان کشور زیر سایه ریزگرد قرار گرفته‌اند.

ریزگرد

ریزگردهایی که میزان غلظت آلاینده‌ها در هوای بخش عمده‌ای از کشور را افزایش داده‌اند و باعث تعطیلی بسیاری از شهرهای کشور شده‌اند.سازمان هواشناسی کشور نیز با صدور اطلاعیه‌ای هشدار داد: گرد و خاک غلیظ در استان‌های خوزستان و ایلام طی روز چهارشنبه همچنان باقی می‌ماند و به‌تدریج غرب خلیج‌فارس، استان‌های بوشهر و چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و فارس را در بر می‌گیرد. در این اخطار آمده است: این شرایط طی روز پنجشنبه در این استان‌ها حاکم است و از اواخر وقت پنجشنبه از غلظت آن کاسته می‌شود. براساس اخطاریه صادرشده، در روز پنجشنبه در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، همدان، قم، مرکزی، کرمانشاه، لرستان، البرز، قزوین، تهران، سمنان، اردبیل، گیلان، مازندران، اصفهان، خراسان رضوی و خراسان گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود که غلظت آن از روز پنجشنبه کاهش می‌یابد.

اگرچه سازمان هواشناسی با پیش‌بینی آغاز بارش از غرب کشور در اواخر روز پنجشنبه اعلام کرد که پدیده ریزگرد به‌تدریج کاهش خواهد یافت اما بسیاری از شهرهای کشور روز گذشته و امروز در شرایط بحران قرار گرفته‌اند.ریزگرد غلیظی که از بامداد روز چهارشنبه آسمان استان ایلام را فرا گرفته، دید افقی در منطقه را به کمتر از 50 متر کاهش داد و 133 ایلامی را روانه بیمارستان کرد. دبیر ستاد بحران استان ایلام گفت که ریزگرد در هوای این استان که از بامداد روز چهارشنبه آغاز شده به 43 برابر حد مجاز رسیده است. همچنین میزان آلودگی هوا در شهرهای مرزی استان خوزستان نیز به 70 برابر حد مجاز رسید. اداره کل محیط‌زیست خوزستان، شهرهای به‌شدت آلوده را اهواز، آبادان، سوسنگرد، شوش و ماهشهر اعلام کرد. به گزارش ایرنا، براین اساس دید افقی در هوای شهرهای آلوده خوزستان به زیر100 متر رسیده و در برخی نقاط حتی 50 متر گزارش شده است.

تعطیلی ادارات و مدارس

تمامی ادارات و مدارس شهرستان قصر شیرین روز چهارشنبه تعطیل اعلام شد و وضعیت هوای شهرستان مرزی قصرشیرین نیز در حالت بحران قرار داشته و تراکم ریزگردها در هوا موجب کاهش دید افقی به کمتر از 50 متر شد. بنا به گفته رئیس اداره هواشناسی قصرشیرین، دید افقی روز سه‌شنبه در این شهرستان مرزی کمتر از 50 متر و میزان سرعت وزش باد نیز 19 متر بر ثانیه گزارش شد.
پدیده ریزگرد، همه مدارس استان زنجان به‌جز مقطع متوسطه را به تعطیلی کشاند. بنابر پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان زنجان، پدیده ریزگرد تا روز پنجشنبه هفته جاری همچنان در این استان حاکم خواهد بود.

در شهر اراک نیز غلظت آلاینده‌های هوا به‌ویژه ریزگردها از روز سه‌شنبه رو به افزایش گذاشته و به حداکثر 595 واحد رسید. آلایندگی هوا در شبانه روز گذشته تا6.5 برابر حد استاندارد نیز رسیده و غلظت آلاینده‌های هوای اراک در بامداد چهارشنبه 495 واحد بود. به گزارش ایرنا ، در شهرستان اسدآباد استان همدان همه مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه این شهرستان در روز چهارشنبه به تعطیلی کشیده شد. آموزش و پرورش اسدآباد همه مدارس 3 مقطع را در 2نوبت صبح و عصر تعطیل اعلام کرد. میزان آلودگی هوا دربروجرد11 برابر حد استاندارد اعلام شد. بنابر اعلام اداره حفاظت محیط‌زیست بروجرد، میزان آلودگی هوا در این شهر در روز چهارشنبه 11برابر حد مجاز و استاندارد بود.

مدارس نوبت بعد از ظهر برخی دیگر از شهرهای استان لرستان نیز تعطیل اعلام شده است.

پدیده تندباد و ریزگرد شدید روز چهارشنبه موجب لغو پرواز صبح فرودگاه اردبیل در مسیر تهران به اردبیل و بالعکس شد.وزش باد در ایستگاه خودکار اردبیل 86 کیلومتر در ساعت ثبت شده است. دستگاه‌های سنجش مرکز پایش کنترل آلودگی هوای شهر تبریز میانگین ذرات معلق هوا در 24 ساعت گذشته را 750 میکروگرم در مترمکعب نشان می‌دهد که در بیشترین حد خود به هزار میکروگرم در متر مکعب افزایش یافته است.

این آمار نشانگر 5 برابر بودن میانگین و 9 برابر بودن بیشترین حد میزان ذرات معلق هوا نسبت به حد استاندارد در هوای تبریز است. ریزگرد با غلظت بی‌سابقه‌ای در اکثر شهرهای گیلان به‌خصوص در مناطق جنوبی این استان مستقر شده و مشکلات تنفسی را برای مردم به‌ویژه در شهر رشت ایجاد کرده است. در همین ارتباط اداره کل هواشناسی استان گیلان ظهر روز چهارشنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: گردوغبار که از طریق باد به استان گیلان نیز انتقال یافته است، در شهرهای منجیل، لوشان و رودبار از شدت بیشتری برخوردار بوده و باعث کاهش شدید دید افقی شده است.

بارش باران از امروز در نوار جنوبی کشور آغاز می‌شود

براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی آخرین داده‌های هواشناسی حاکی از پدیده ریزگرد برای نوار غربی و برخی نقاط مرکزی و دامنه‌های البرز است که پیش‌بینی می‌شود از امروز از سمت غرب کشور از غلظت آن کاسته شود.در سواحل شمالی کشور وبرخی نقاط شمال غرب، جنوب و جنوب شرق، آسمان نیمه ابری بوده که در برخی نقاط با رگبار و رعد و برق و وزش باد همراه است. برای شمال شرق کشور نیز امروز افزایش ابر و رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود. در نیمه شرقی نیز از امروز تا ظهر روز جمعه بارندگی ادامه می‌یابد. سازمان هواشناسی کشور برای امروز و فردا در نیمه شمالی کشور کاهش محسوس دمای هوا را پیش‌بینی کرد.

‌ریزگرد‌ها به آسمان تهران می‌رسد

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: احتمال نفوذ ریزگردها در آسمان تهران وجود دارد. به گزارش مهر، یوسف رشیدی با بیان اینکه براساس تجربیات سال‌های گذشته دامنه تغییرات جوی و بروز گرد و غبار در غرب کشور به آسمان تهران نیز نفوذ کرده است، گفت: شاخص‌های ذرات معلق در هوا از حد استاندارد فراتر رفته است و درصورت عدم‌بارش باران این احتمال وجود دارد که این ریزگردها به تهران برسد. وی با بیان اینکه وضعیت هوای تهران در شرایط ناسالم قرار دارد، گفت: غبار آلود شدن آسمان تهران بستگی به جهت وزش باد و بارش نزولات آسمانی دارد. پس از بروز گرد و غبار غلیظ در استان‌های جنوبی و غربی کشور این ریزگرد‌ها آسمان استان البرز در نزدیکی تهران را خاکستری کرده است. به گفته رشیدی، هنوز خبری مبنی بر تشکیل کمیته اضطراری اعلام نشده است.

آلودگی

کد خبر 132316

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز