چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

علی ابراهیمی: با گذشت چندماه از اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها، اصلاح نرخ حامل‌های انرژی و پایان مهلت توافق تولید‌کنندگان فراورده‌های لبنی برای تثبیت قیمت‌ها، این روزها اخبار متفاوتی از افزایش غیررسمی قیمت لبنیات به گوش می‌‌رسد.

لبنیات

با این شرایط دست‌اندرکاران نظارت بر بازار مواد لبنی با رد صدور هرگونه مجوز افزایش قیمت‌، نوسان قیمت برخی اقلام لبنی را ناشی از تخلف تولید‌کنندگان قلمداد کرده و از برخورد با متخلفین خبر می‌دهند. این در حالی است که تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت به استناد افزایش هزینه تولید بوده و مصرف‌کنندگان با کم‌فروشی، عرضه چند نرخی و افت کیفی لبنیات مواجه هستند.

با آغاز سال جدید سیرصعودی قیمت برخی اقلام لبنی مانند بستنی، کره و... افزایش یافته و کم‌فروشی و افت کمی و کیفی این محصولات گلایه‌های مصرف‌کنندگان را به‌دنبال داشته است. از سوی دیگر در حالی که مسئولان تنظیم بازار بر ادامه روند تثبیت قیمت‌ها در سال‌جاری تأکید دارند، تولید‌کنندگان ادامه این روند را عامل ورشکستگی کارخانه‌های لبنی قلمداد کرده و افزایش 20‌تا 30درصدی قیمت‌ها را برای جبران هزینه تمام‌شده تولید اجتناب‌ناپذیر می‌دانند. مدیرعامل اتحادیه‌های تعاونی لبنی کشور به همشهری گفت: پس از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و دستمزد از چندی پیش قیمت مواد پلی اتیلن نیز متأثر از نوسان قیمت نفت افزایش یافته و از هزارو 200 تا هزارو‌900‌تومان در نوسان بوده که این عوامل هزینه تمام شده تولید لبنیات را افزایش داده است. با این وجود کارخانه‌های لبنی براساس توافق با وزارت بازرگانی از بهمن ماه سال‌گذشته تا‌کنون افزایش قیمتی نداشته‌اند.

مجید علیداد با بیان اینکه ادامه روند کنونی ورشکستگی کارخانه‌های لبنی را به‌دنبال خواهد داشت، افزود: با این شرایط برای جبران افزایش هزینه تولید افزایش 20‌تا‌30درصدی نرخ لبنیات ضروری است. وی با بیان اینکه از کارخانه‌های لبنی خواسته‌ایم تا هفته آینده مستندات افزایش هزینه تمام‌شده تولید را برای ارائه به سازمان حمایت و بررسی و تصمیم‌گیری افزایش قیمت‌ها ارائه کنند، در زمینه افزایش اخیر قیمت برخی مواد لبنی تصریح کرد: اتحادیه هیچ‌گونه افزایش نرخی نداشته اما برخی شرکت‌های لبنی که تحت پوشش اتحادیه نیستند، قیمت بعضی اقلام لبنی را افزایش داده‌اند که به گفته مسئولان، پرونده تخلف آنها در حال رسیدگی است.

افزایش قیمت کره

کره از جمله اقلام لبنی است که همواره بیشترین قیمت را در بین فراورده‌های لبنی داشته است. شاید بتوان این فراورده را پیشتاز افزایش قیمت لبنیات قلمداد کرد چرا که در چند ماه اخیر علاوه بر کمبود کره نرخ این فراورده نیز متأثر از افزایش قیمت‌های جهانی به شکل رسمی افزایش یافته است؛ به‌نحوی که امسال «قیمت مصرف‌کننده» برخی انواع کره‌ نسبت به سال گذشته از رشد 20درصدی برخوردار بوده و نرخ کره 100‌گرمی از 610‌به 740‌تومان افزایش یافته است.

تکذیب کم‌فروشی

در حالی که از چندی پیش بسیاری از مصرف‌کنندگان از کم‌فروشی و کاهش حجم و وزن فراورده‌های لبنی خبر داده و مسئولان سازمان حمایت نیز وعده پیگیری و برخورد با متخلفین را مطرح کردند، علیداد با رد کم‌فروشی لبنیات این امر را غیرممکن قلمداد کرد و گفت: با توجه به درج وزن محصولات لبنی روی بسته‌بندی و نرخ‌گذاری این فراورده‌ها با توجه به وزن تعیین‌شده این امکان وجود ندارد. با این وجود اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد تخلف بوده و باید با آن برخورد شود.

شیر یارانه‌ای

شیر یارانه‌ای نیز از دیگر اقلام لبنی است که در چند ماه اخیر با نوسان عرضه مواجه بوده است. گرچه براساس آخرین توافق‌ها مقرر شده تا این فراورده در فروردین ماه امسال نیز به روال سال گذشته توزیع شود اما هنوز سرنوشت چگونگی پرداخت یارانه و توزیع شیر مشخص نیست. مدیرعامل اتحادیه‌های تعاونی لبنی با انتقاد از شیوه سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در مورد ادامه عرضه شیر یارانه‌ای گفت: اتحادیه با پرداخت هدفمند یارانه شیر موافق است و باید این یارانه برای ترویج فرهنگ مصرف شیر، به کارخانه‌های لبنی و حمایت از نهاده‌های دامی سوق پیدا کند. با این وجود به‌نظر می‌رسد حرکت به سمت تخصیص یارانه به شیر مدارس با توجه به تأثیر آن در کاهش هزینه‌های بهداشتی راهکار مناسبی است که با این روند باید شیر یارانه‌ای تا سطح دبیرستان و به‌صورت هر روزه توزیع شود.

وی افزود: هنوز نحوه توزیع شیر‌یارانه‌ای در ماه‌های آینده مشخص نیست و تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای توزیع شیر یارانه‌ای موجب ایجاد مشکلاتی در زمینه حمل‌ونقل و تأمین مواداولیه توزیع این فراورده برای کارخانه‌های لبنی می‌شود.

کد خبر 132250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز