سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس شورای شهر تهران گفت: فعالیت قابل توجهی در حوزه نوسازی بافتهای فرسوده شهر انجام نمی شود و مشکلات مردم در این بافتها همچنان ادامه دارد.

به گزارش مهر، مهدی چمران در اولین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران که به گزارش عملکرد سازمان نوسازی شهر تهران اختصاص داشت گفت: انتظارات شورا در حوزه نوسازی بافتهای فرسوده شهر تهران برآورده نشده است.

 وی با بیان این که بافت فرسوده از معضلات اصلی شهر و همچنین گرفتاری شهرهای کشور است، تصریح کرد: باید با یک حرکت جهادگونه برای اصلاح این بافتها برخیزیم.

 چمران با اشاره به سخنان مهندس عکاشه در خصوص زلزله ژاپن و احتمال وقوع آن در تهران گفت: شورای شهر از دوره دوم تلاش‌هایی برای نوسازی بافت فرسوده در خصوص بخشودگی عوارض کرد و مجلس شورای اسلامی معافیت 50 درصدی پرداخت عوارض را تصویب کرد اما شورای شهر تهران این معافیت عوارض را به 100درصد رساند. اگر در بافت فرسوده شهروندی بخواهد اقدام به نوسازی کند، عوارضی را پرداخت نکرده و حتی یک طبقه تشویقی نیز می گیرد.

 رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اصلاح بافت فرسوده به معنی اصلاح منظر شهری، فرار از کوچه های تنگ و باریک و سهولت در رفت و آمد است.

 نوسازی دغدغه روز مسئولان کشوری شده است

 در ادامه جلسه، فریدون درویش زاده به ارائه گزارش عملکرد این سازمان پرداخت. رئیس سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که هم اکنون نوسازی دغدغه روز مدیران و مسئولان کشوری شده است، ادامه داد: سازمان نوسازی نخستین کار خود را توسعه زیرساخت‌های شهری قرار داده است که به این منظور باید 2 درصد بافت خراب و معبر، خیابان و پارک در آن ایجاد شود که این در حیطه وظیفه شهرداری و دولت است.

 درویش زاده تصریح کرد: دومین کار انجام پروژه‌های اقتصادی و سومین کار آن است که مردم خود اقدام به نوسازی بافت فرسوده کنند.

 وی ادامه داد: در برنامه 5 ساله توسعه اعلام شده است که سالانه 10درصد بافتهای فرسوده شهر باید نوسازی شود که این به معنی نوسازی 45 هزار خانه در سال است که برای تحقق این امر سالانه 10هزار میلیارد ریال بودجه لازم است. ضمن آنکه هم اکنون در ابتدای برنامه 5 ساله هستیم و در صورتی که تدابیر لازم لحاظ شود این اتفاق خواهد افتاد.

 رئیس سازمان نوسازی با بیان این که برای ساخت 45 هزار واحد مسکونی در سال باید کاری کنیم که مردم خودشان اقدام به نوسازی کنند،گفت: شهرداری در امرساخت و ساخت دخالتی نداشته و فقط نقش حمایتی را بازی کنند که در این زمینه نخستین راهبرد ما این است که هیچ عوارضی از مردم دریافت نشود، ضمن آنکه از امسال واگذاری وام ودیعه مسکن نیز شروع شده است.

 30 هزار واحد مسکونی نوسازی می‌شود

 درویش زاده با بیان این که در سال جاری 30 هزار واحد مسکونی بافت فرسوده نوسازی می‌شود، گفت: از این 30 هزار واحد، 12 هزار واحد به صورت تجمیعی نوسازی می شود.

 تغییر مدل رفتاری نوسازی بافت فرسوده

 وی با بیان اینکه مدل رفتاری نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران تغییر کرده است اظهار داشت: محله‌های دستغیب، نعمت آباد، بلورسازی برای نخستین بار نوسازی شده و همچنین نوسازی با تجمیع پلاک‌ها در سال گذشته نسبت به سال قبلش 5 برابر شده است.

 وی با بیان این که سازمان نوسازی باید از یک ستاد کارآگاهی به یک ستاد فکری تبدیل شود تاکید کرد: برای سال جدید نیروهای این سازمان به 30 نفر کاهش می‌یابد.

 تحویل تعهدات سازمان نوسازی تا خرداد ماه

 درویش زاده بابیان این که تعهدات این سازمان تا خرداد ماه سال 90 پس از چند سال تاخیر تحویل می‌شود گفت: تا پایان خردادماه  90تمام تعهدات قبلی این سازمان به مردم داده می‌شود، ضمن آنکه در برنامه‌های امسال سازمان برنامه‌ریزی شده است که انتشار اوراق مشارکت، پروژه‌های سرمایه گذاری‌های متری مسکن، پروژه‌های خانه به خانه جمع شود به این معنی که شهرداری متولی این پروژه‌ها نباشد.

 سهم 5 در صدی تهران از بافت فرسوده کشور

 وی با اشاره به این که 65 هزار هکتار بافت فرسوده در 300 شهر کشور وجود دارد و 3248 هکتار آن در تهران است که یعنی 5 درصد بافت فرسوده کل کشور مربوط به پایتخت می‌شود، افزود: از این میزان 11 درصد واحد مسکونی است که 15 درصد از جمعیت شهر تهران در این بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند.

 درویش زاده با بیان این که 37 درصد شهر تهران یعنی 3 میلیون نفر در 600 هزار مسکن ناپایدار ساکن هستند گفت: طبق گزارش‌های وزارت مسکن 7 درصد بافت فرسوده کل کشور در 10 سال اخیر نوسازی شده که از این میزان 15 درصد به شهر تهران اختصاص دارد.

 وی با اشاره به این که سال گذشته 60 هزار واحد مسکونی کل کشور نوسازی شده که 22 هزار واحد مسکونی یعنی 40 درصد نوسازی بافتهای فرسوده به تهران تعلق داشته است افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سالجاری تعداد 30 هزار واحد مسکونی در پایتخت باید نوسازی شود که از این تعداد 12 هزار واحد به صورت تجمیعی نوسازی می‌شوند.

 وی تصریح کرد: سازمان نوسازی شهر تهران باید به نحوی مدیریت کند تا بستر سازی مناسب، تسهیل گری و توانمند سازی بخش خصوصی برای این کار انجام شود.

 درویش زاده ادامه داد: سازمان نوسازی شهر تهران بر اساس تفاهم نامه‌ای که با وزارت مسکن منعقد کرده اجازه دریافت 50 هزار وام و 6 هزار ودیعه مسکن دریافت کرده است که سال گذشته از 22 هزار واحد بافت فرسوده 10 هزار واحد موفق شدند تا این وام را دریافت کنند.

 مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران افزود: بر اساس طرح خانه به جای خانه تا کنون 1129 واحد ایفای تعهد شده و 497 واحد تا پایان خرداد ماه به تعهدات خود عمل می‌کنند.

کد خبر 132156
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز