چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

دوستم پرسید چه طوری می‏شود شعرهایی با این احساس گفت و در کنارش عاشق ریاضی و محاسبه و اعداد و ارقام هم بود؟! مگر این دو با هم جور در می‏آیند؟

597

می‏گفت خیلی از نویسندگان و شعرا از ریاضی بیزار بوده‏اند و همیشه در کلاس درس کمترین نمره‏شان مربوط به ریاضی، فیزیک، جبر و منطق بوده است. او حتی برای این گفته‏اش دلیل و مدرک هم می‏آورد و به این نکته اشاره می‌کرد که احساس و منطق ریاضی در دو نیمکرۀ جداگانه هستند و هر کس یک نیمکره‏اش قوی‏تر از دیگری است و...

اگر گفته‏ها و دلیل‏های دوستم صد در صد هم درست نباشد، باز هم می‏توان با قطعیت گفت که او نابغه بوده است. در واقع دوستم درنهایت می‌خواست به این‌جا برسد که او واقعاً چهره‌ای استثنایی بوده و خیلی سخت است آدم در این همه رشتۀ متفاوت مثل فلسفه، ستاره‏شناسی و ریاضی مهارت داشته باشد و آوازه‏اش به آن سر جهان برسد. حالا این به کنار؛ آن‌وقت شعرهایی هم بسراید که بعد از هزار سال هنوز پیر و جوان و زن و مرد با آن ارتباط برقرار می‏کنند و از خواندنش لذت می‏برند. به همۀ اینها اضافه کنید شهرتش را در میان غیر ایرانی‏ها و کارهایی که در تک‌تک این رشته‏ها کرده. هنوز نفهمیدی درباره چه کسی دارم حرف می‏زنم؟ خیام خودمان دیگر!

حکیم عمر خیام زادۀ 28 اردیبهشت 427 خورشیدی در نیشابور، ملقب به حجه‌الحق، حکیم جهان، الشیخ الامام و.... او در 83 سال زندگی‏اش توانست نامش را به عناوین مختلفی ماندگار کند. در زمینۀ ریاضی توانست راه‏حلی برای معادلات درجه‌سوم بیاید و معادلات درجه‌یک تا سه را طبقه‏بندی کند. در هندسه توانست نظریاتی درباره اصل پنجم اقلیدس ارائه دهد. در حساب، بسط دوجمله‌ای معروف a + b)n) را کشف کرد و در جبر، مثلث خیام را از خود به یادگار گذاشت. در ستاره‏شناسی توانست دقیق‏ترین تقویم دنیا را که همین تقویم شمسی خودمان است، اصلاح کند. توجه داشته باشید که خیام این کار را با محاسبات پیچیدۀ نجومی انجام داده است.

خیام در کتابی به تحلیل ریاضی در موسیقی نیز پرداخته و رابطۀ بین فواصل پرده‏ها را توضیح داده است. در ادبیات هم که رباعیات خیام آوازۀ جهانی دارند و به همت «فیتز جرالد» به زبان انگلیسی، و بعد به دیگر زبان‏های رایج ترجمه شده‏اند.

جالب است بدانید به جز روز 28 اردیبهشت که بزرگداشت خیام است، یکی از چاله‏های ماه نیز به نام عمرخیام نامیده شده‌است. سیارکی نیز در سال 1980 چنین نامیده شد.

کد خبر 132060
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز