یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با وجود حمله نیروهای ارتش، معترضان مصری روز گذشته هم به تجمع خود در میدان تحریر قاهره ادامه دادند و بار دیگر خواستار محاکمه مبارک و دیگر مقام‌های ارشد رژیم وی شدند.

مصر نا آرامی

تجمع هزاران نفر از جوان‌های مصری در این میدان که نماد انقلاب مردم مصر به‌حساب می‌آید در حالی ادامه دارد که در بامداد روز شنبه حمله نیروهای امنیتی به حاضران در این میدان باعث کشته شدن حداقل یک نفر و زخمی شدن بیش از 71نفر دیگر شد. این درگیری نخستین مورد سرکوب معترضان در مصر پس از خلع مبارک از قدرت به حساب می‌آید که با تلفات همراه بوده است. حمله نظامیان مصر به معترضان در این میدان باعث شد که معترضان روز گذشته به تظاهرات علیه محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای نیروهای مسلح و وزیر دفاع بپردازند. گفته می‌شود اکنون با این درگیری خونین گروهی از مخالفان خواستار استعفای طنطاوی از مقامش هستند که به‌نوعی نشان‌دهنده افزایش اختلاف‌ها میان مردم و ارتش مصر به حساب می‌آید.

در روزهای اخیر بسیاری درباره افزایش تنش میان معترضان و شورای نیروهای مسلح این کشور که اکنون قدرت را در دست دارند، هشدار داده‌اند. گروهی از معترضان اکنون مقام‌های این شورا را که پس از کنار رفتن مبارک، قدرت را در این کشور به‌عهده گرفته‌اند به عدم‌شفافیت، پاسخگویی و همچنین فرار از محاکمه مقام‌های ارشد رژیم سابق متهم می‌کنند. مقام‌های شورای نیروهای مسلح این مسئله را اقدامی مغرضانه برای ایجاد شکاف میان نیروهای مسلح و ملت مصر خوانده‌‌اند.

با افزایش این تنش‌ها پس از حمله به معترضان در میدان تحریر، محمدالبرادعی، رئیس جمعیت ملی برای تغییر مصر روز گذشته در بیانیه‌ای خواستار افزایش اعتماد میان ملت و ارتش مصر شد و آن را مسئله‌ای حیاتی جهت حفظ کشور خواند. وی در بیانیه خود اعلام کرد: وجود اعتماد میان ملت و ارتش جهت محافظت از ثبات مصر امری ضروری است و افزایش اعتماد میان آنها حفظ کشور را تضمین می‌کند. البرادعی با بیان اینکه تنها راه حفظ ثبات مصر گفت‌وگو و مذاکره است تاکید کرد که جهت ایجاد ثبات در مصر باید هرچه زودتر خواسته‌های انقلاب 25 ژانویه را برآورده کرد.

گروه اخوان‌المسلمین مصر هم طی بیانیه‌ای با تاکید بر اهمیت نقش ارتش این کشور، اعلام کرد: قدرت و اتحاد نیروهای نظامی در شرایط ویژه کنونی تا زمان انتقال قدرت به ملت، بهترین ضامن حفظ کشور در داخل و خارج است به‌ویژه آنکه بسیاری از مؤسسه‌های دولتی مهم منحل شده‌اند. اخوان‌المسلمین با اشاره به اتحاد ملت و ارتش مصر هنگام وقوع انقلاب در این کشور بر اتحاد آنها تاکید کرد و خواستار ادامه آن شد.

این گروه همچنین با محکوم کردن تلاش برخی افراد جهت از بین بردن اتحاد میان ملت و ارتش، اعلام کرد: برخی از بقایای نظام سابق می‌خواهند میان ملت و ارتش شکاف به‌وجود بیاورند.
این در حالی است که جنبش جوانان 6 آوریل حوادث اخیر میدان تحریر را محکوم و اعلام کرد: بیشتر حاضران در این تجمع غیرنظامی و از طرفداران انقلاب 25ژانویه بودند. این جنبش با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح مصر وظیفه‌ برآورده ساختن خواسته‌های انقلابی مردم را برعهده دارد، اعلام کرد: خواسته‌های کنونی انقلابیون تشکیل شورای ریاست‌جمهوری، محاکمه حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سابق مصر و همکارانش و برکناری همه‌ استاندارها و رؤسای فرمانداری‌ها و بخشداری‌های این کشور است.

مقام‌های دولت انتقالی مصر به همین خاطر روز گذشته اعلام کردند که تعدادی از فرماندارانی که توسط حسنی‌مبارک منصوب شده بودند از سمت‌های خود برکنار شده‌اند تا یکی از خواسته‌های مخالفان برآورده شود. طنطاوی با دردست داشتن پست حساس وزارت دفاع رژیم مبارک روابط بسیار نزدیکی با وی داشت و به همین خاطر وی اکنون در راس انتقادهای مخالفان قرار دارد. فعالیت‌ها اکنون نشان می‌دهد که مقام‌های شورای نیروهای مسلح با افزایش تنش‌ها در تلاش هستند که برخی درخواست‌های مخالفان را پاسخ دهند.با وجود این هنوز قدمی جدی برای برآورده شدن خواسته مخالفان مبنی بر محاکمه مبارک و مقامات‌سابق رژیم او برداشته نشده است.

کد خبر 131962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز