یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر کمیته پیشگیری و کنترل ایدز سازمان بهزیستی کشور با بیان این که ایران در کنترل شروع HIV در معتادان تزریقی موفق بوده است، در عین حال از آغاز موج سوم این بیماری ناشی از انتقال ویروس HIV از طریق رفتارهای پرخطر جنسی ابراز نگرانی کرد.

 دکتر مجید رضازاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این که طی دهه هفتاد شروع ایدز در میان معتادان تزریقی روز به روز افزایش می‌یافت، عنوان کرد: بر اساس تازه‌ترین گزارش وزارت بهداشت، در سال‌های اخیر چنین وضعیتی را در میان افرادی که دارای رفتارهای پرخطر جنسی هستند، شاهدیم.

 وی آن دسته از زنان آسیب‌دیده اجتماعی که به هر دلیل ممکن است نسبت به رفتارهای پرخطر جنسی اجباری یا اختیاری مبادرت ورزند را در معرض ابتلا به HIV عنوان و اضافه کرد: سازمان بهزیستی به همه این افراد دسترسی ندارد.

 رضازاده ادامه داد: از آنجا که کلیه گروه‌های آسیب دیده اجتماعی همچون دختران فراری و زنان آسیب دیده چنین رفتارهایی ندارند، نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد افراد در معرض HIV از طریق رفتارهای پرخطر جنسی ارائه داد.

 دبیر کمیته پیشگیری و کنترل ایدز سازمان بهزیستی کشور با بیان این که این افراد اغلب از طریق مراجع قضایی به بهزیستی معرفی می‌شوند، خاطرنشان کرد: عده‌ای از آنها نیز به صورت خودمعرف و یا با مراجعه به اورژانس اجتماعی شناسایی می‌شوند.

 وی ارائه آموزش از طریق گروه‌های همسان زنان و دختران در معرض HIV را یکی از مهمترین برنامه‌های کاهش آسیب سازمان بهزیستی برای این دسته از افراد برشمرد و افزود: گروه‌های همسان پس از کسب آموزش‌های لازم نسبت به آگاه‌سازی زنان و دختران در معرض HIV شناسایی شده از سوی بهزیستی اقدام می‌کنند.

 وی در توضیح گروه‌های همسان، اظهار کرد: این افراد از میان زنان و دختران آسیب دیده‌ای انتخاب می‌شوند که رفتارهای بهتری نسبت به دیگر زنان و دختران آسیب دیده دارند.

 به گفته رضازاده، در مواقع لزوم اقلام بهداشتی نیز در اختیار این گروه قرار می‌گیرد.

کد خبر 131941
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز