همهشری آنلاین: مجلس شورای اسلامی امروز جلسه غیرعلنی تشکیل داد.دکتر علی لاریجانی درباره تاخیر شروع جلسه علنی مجلس و برگزاری جلسه غیرعلنی، گفت: انقلاب‌هایی در منطقه در حال تکوین است که نمایندگان لازم دانستند در این زمینه بحث‌هایی را داشته باشیم.

وی در مورد علت تشکیل این جلسه گفت: در خصوص تحولات منطقه گزارشی از سوی کمیسیون امنیت ملی به نمایندگان ارایه شد.

به گزارش همهشری آنلاین، دکتر علی لاریجانی با اشاره به این که انقلاب‌هایی در منطقه در حال تکوین است که نمایندگان لازم دانستند در این زمینه بحث‌هایی را داشته باشیم افزود: علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارشی ارایه داد و نظرات نمایندگان راهم کسب شد که ان‌شاءالله این مسیر با دقت و جدیت پیگیری خواهد شد.

وی در مورد جزئیات مسیری که قرار است با دقت و جدیت پیگیری شود توضیحی نداد.شاید بتوان جزئیات مسیر مورد اشاره لاریجانی را در سخنان وزیر امور خارجه یافت.

ایران به اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها پای بند است

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه روز شنبه ۲۰ فروردین در یک کنفرانس خبری گفت که ایران به اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر، از جمله بحرین پایبند بوده  و در کویت هم جاسوسی نکرده است.

او در عین حال ورود نیروهای عربستانی به بحرین برای کمک به سرکوب معترضان بحرینی را "اشتباهی بزرگ" خواند و گفت: "عربستان سعودی باید هر چه سریع تر خاک بحرین را ترک کند و تا مسائل پیچیده تر از این نشده، کشورهای منطقه با هم رایزنی کنند و اگر ابهامات، سوءتفاهمات یا عدم اعتمادهایی هست، بنشینند و از طریق مجاری دیپلماتیک امور را حل و فصل کنند".

آقای صالحی گفت که پس از به عهده گرفتن سمت وزارت امور خارجه، بهبود روابط با عربستان را به عنوان اولویت اصلی کار خود در نظر گرفته، اما پاسخ عربستان "غیرعقلانی و غیرحساب شده" بوده است.

وزیر امور خارجه ایران امروز گفت که خواسته های مردم بحرین مثل خواسته های مردم مصر و تونس است و نباید آنها را فرقه ای و طایفه ای دانست.

او در مورد اتهام جاسوسی ایران در کویت هم گفت که دولت کویت یک سال و نیم پیش که این اتهام تازه مطرح شده بود، آن را رسما منتفی اعلام کرد، اما اکنون با توجه به اوضاع منطقه این "موضوع تصنعی و دروغ" را دوباره مطرح کرده است.

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت که ایران دولت جدید مصر را "برآمده از اراده مردم" می داند و مشتاق برقراری روابط گرم با این کشور است.

او گفت: "آماده پذیرایی از وزیر امور خارجه مصر در ایران هستیم و آمادگی متقابل در طرف مصری هم وجود دارد که ما در مصر حضور یابیم. رایزنی ها در حال انجام است و ما به آینده روابط سیاسی مصر و ایران بسیار خوشبین هستیم".

او با تأکید بر جایگاه ویژه مصر در جهان اسلام و کشورهای منطقه، اظهار امیدواری کرد که آثار سی سال خصومت میان دولت های ایران و مصر جبران و روابط عمیقی میان این دو کشور برقرار شود.

کد خبر 131899
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز