علی شاکری: تیم ملی کشتی‌آزاد ایران در تعطیلات نوروزی با ترکیبی جوان‌تر از همیشه در جام‌جهانی کشتی‌آزاد حاضرشد و در پایان هم نه‌تنها غیبت ملی‌پوشان کنار گذاشته شده‌‌اش را هرگز احساس نکرد بلکه با درخشش و خودباوری جوانانش به آینده نیز امیدوارتر شد.

ورزش - کشتی

از حیث نتیجه هم تیم اعزامی با شکست‌دادن تیم‌های دوم و سوم جهان (جمهوری‌آذربایجان و کوبا) و تکرار نایب‌قهرمانی سال پیش نتیجه‌ای قابل قبول از خود برجای گذاشت و از این بابت غلامرضا محمدی سرمربی تیم‌ملی این روزها شادمان و مسرور از نتیجه حاصله حالا با تیمی جوان به‌دنبال قهرمانی دیگری در آسیاست. تیم جوان و کم‌ادعای ایران در این پیکارها حتی می‌توانست با شکست خانگی روس‌ها در فینال شگفتی‌ساز شود اما.... با این اوصاف نتیجه به‌دست‌آمده آنچنان رضایت‌بخش بوده که همه را به آینده کشتی ایران در آستانه مسابقات جهانی استانبول و بازی‌های المپیک لندن امیدوارتر ساخته است. ارزیابی حضور تیم ملی کشتی آزاد ایران را در این دوره از مسابقات جام جهانی کشتی در گفت‌وگوی همشهری با غلامرضا محمدی می‌خوانید.

  • سرمربی تیم‌ملی کشتی‌آزاد تا چه اندازه از نتایج کشتی‌گیران جوان در جام جهانی آن هم با توجه به کنار گذاشتن ملی پوشان غایب در جام تختی راضی است؟

خیلی خوشحالم که تصمیم درستی با مشورت مسئولان فدراسیون کشتی گرفتیم که هم تصمیمی جسورانه بود و هم در بطن خود تدبیر داشت. من همیشه اعتقاد به جوانان داشتم و خوشحالم که آنها جواب اعتمادمان را با کشتی‌های باجسارت و تکنیکی به‌خوبی دادند. این تیم با شایستگی، هم از نایب‌قهرمانی سال پیش دفاع کرد و هم با شکست‌دادن جمهوری آذربایجان و کوبا (تیم‌های دوم و سوم مسابقات جهانی 2010 مسکو) دست به‌کاری بزرگ زد. ما اصلا در این رویداد بزرگ به‌دنبال نتیجه نبودیم و این موضوع را من به‌کرات قبل از اعزام تیم به ماخاچکالا در مصاحبه‌های مختلف ازجمله به روزنامه شما هم گفتم و بالاخره می‌بایستی جوان‌گرایی را از جایی شروع می‌کردیم و حالا هم از اینکه این کار بزرگ را از میدان بزرگی چون جام‌جهانی آغازکرده‌ایم بسیار راضی هستیم و به صددرصد اهدافمان هم رسیدیم و در مسابقات آسیایی تاشکند هم این راه را ادامه خواهیم داد.

  • نکته مهم در موفقیت تیم اعزامی به جام‌جهانی، جسارت جوانانی بود که برخلاف کشتی محتاطانه اسلاف باتجربه‌شان با تمام وجود کشتی گرفتند و این رمز اصلی پیروزی آنان در مقابل رقیبان بود که حتی با اندکی خوش‌شانسی و تجربه هم می‌توانستند با شکست روس‌ها در خانه شگفتی‌ساز شوند.

همیشه همین‌گونه است؛ جوان‌ها بی‌پرواتر و باانگیزه‌تر از باتجربه‌ها به‌دنبال اثبات شایستگی‌های خود هستند، اما دلایل مختلفی دست به دست هم داد تا تیم ایران با همه شایستگی‌هایش نتواند در داغستان به حقش برسد؛ از سفر خسته‌کننده و طولانی تا رسیدن به محل برگزاری مسابقات گرفته تا قرعه نامناسب و اعمال نفوذ روس‌ها در بردن کشتی سرگروهی با کوبا به روز دوم برای خسته‌کردن تیم ایران، چند ساعت قبل از مسابقه پایانی و قضاوت مشکوک داوران در لحظات حساس که تمرکز را کاملا در فینال از کشتی‌گیران جوان و کم‌تجربه ما گرفته بود و همین عوامل مانع از قهرمانی تیم ایران شد.

  • در فینال تیم ایران شروعی بسیار خوب داشت، اما یکباره پا پس گذاشت و اگر رحیمی، طهماسبی و به‌خصوص یزدانی کمی هوشیارانه‌تر ظاهر می‌شدند چه‌بسا روس‌ها هرگز دستشان به جام قهرمانی نمی‌رسید.

باورکنید در فینال روس‌ها بسیار خوش‌شانس بودند که در یک روز خوب و در کشتی‌های برابر از چنگ تیم ایران گریختند. کشتی‌گیران اوزان55، 74، 120 و حتی 96کیلوگرم ما می‌توانستند بازنده میدان نباشند و تا حدود زیادی اسیر جو مسابقات شدند. یزدانی هم اگر در شرایط آرمانی خود ‌بود شک نکنید که هرگز در مقابل کتایف شکست نمی‌خورد. او سرحال و آماده نبود. طهماسبی نیز اسیر ضعف داوری شد تا جایی که مارتینتی رئیس فیلا به نشانه اعتراض سالن را ترک کرد. رحیمی در 3تایم به‌سختی و با قرعه کلینچ مغلوب حریف روسی شد و این درحالی بود که او در وقت اول تنها 8ثانیه با پیروزی فاصله داشت.

آذرشکیب هم توانایی بردن بختیار احمد‌اف را داشت اما متأسفانه نتوانست از کلینچ به‌دست‌آمده درست استفاده کند. من اعتقاد دارم روس‌ها با ترفند انداختن دیدار ایران و کوبا به صبح روز فینال و با استراحت کافی توانستند قهرمان شوند وگرنه امکان قهرمانی آنها ضعیف‌تر از همیشه بود.

  • در میان جوانانی که تیم ملی را در جام‌جهانی همراهی کردند کدامیک از آنان بالاتر از تصور کادرفنی درخشش بیشتری داشتند؟

مصطفی حسین‌خانی بدون کمترین تردید یکی از پدیده‌های جام‌جهانی در این دوره بود. او در 2سال اخیر در سایه حمایت‌های به‌عمل‌آمده جهش بسیار خوبی داشته و در چند وقت اخیر چه در لیگ، چه در جام‌تختی و چه در جام‌جهانی خود را به‌عنوان یک کشتی‌گیر شاخص به همه شناسانده است. حسین‌خانی در جام‌جهانی جدا از کسب برتری مقابل موزیا شوویلی گرجستانی و آلن گوگایف روسی (دارنده مدال نقره مسابقات جهانی مسکو) بر گازرون کوبایی غلبه کرد که هیچ‌کس تصورش را نمی‌کرد. وزن 66کیلوگرم تنها وزنی بود که ما کشتی‌گیر جایگزین به‌همراه نبرده بودیم و حسین‌خانی در هر 5 دیدارش توانست با پیروزی از روی تشک خارج شود.

  • با توجه به درخشش حسین‌خانی و حضور تقوی (قهرمان سابق جهان) در این وزن کدامیک از آنان در مسابقات آسیایی تاشکند در ترکیب تیم ملی قرار می‌گیرند؟

با توجه به غیبت تقوی در مسابقات جام تختی و اردوی جام‌جهانی و موفقیتی که حسین‌خانی در جام‌جهانی داشته به‌طور طبیعی این فرصت را به او خواهیم داد. البته برای مسابقات جهانی استانبول همه سرمایه‌های کشتی می‌باید در مسابقات انتخابی حاضر شوند که تقوی هم یکی از این نفرات خواهد بود.

  • ظاهرا در لیست دعوت‌شدگان به اردوی آسیایی تاشکند کادرفنی و اولویت را به کشتی‌گیران جوان داده است؟

ما بارها قهرمان آسیا شده‌ایم؛ این بار می‌خواهیم برای نخستین‌بار این فرصت را بیشتر به جوانان بدهیم و مطمئن هستم که حتی درصورت قهرمان‌نشدن هم ضرر نخواهیم کرد. اگر بخواهیم آینده کشتی ایران را تضمین کنیم چاره‌ای جز انتخاب این راه نداریم.

عناوین تیم ملی کشتی‌آزاد ایران در جام‌جهانی

1995 آمریکا: 1- آمریکا 2- روسیه 3- ایران
1996 ایران: 1- ایران 2- ازبکستان 3- کوبا
1997 آمریکا: 1- آمریکا 2- کوبا 3- آلمان (ایران در این رقابت‌ها حضور نداشت)
1998 آمریکا: 1- ایران 2- آمریکا 3- روسیه
1999 آمریکا: 1- آمریکا 2- ایران 3- آلمان
2000 آمریکا: 1- آمریکا 2- ایران 3- کوبا
2001 آمریکا: 1- ایران 2- آمریکا 3- ترکیه
2002 آمریکا: 1- آمریکا 2- روسیه 3- کره‌جنوبی (ایران در این رقابت‌ها حضور نداشت)
2003 آمریکا: 1- آمریکا 2- روسیه 3- آلمان (ایران در این رقابت‌ها حضور نداشت)
2004 آذربایجان: 1- آذربایجان 2- روسیه 3- کوبا (ایران پنجم شد)
2005 ازبکستان: 1- کوبا 2- اوکراین 3- آمریکا (ایران پنجم شد)
2006 ایران: 1- ایران 2- کوبا 3- اوکراین
2007 روسیه: 1- روسیه 2- ایران 3- ازبکستان
2008 روسیه: 1- روسیه 2- کوبا 3- ازبکستان (ایران در این رقابت‌ها حضور نداشت)
2009 ایران: 1- آذربایجان 2- ایران 3- روسیه
2010 روسیه: 1- روسیه 2- ایران 3- آذربایجان
2011روسیه: 1- روسیه 2- ایران 3- آذربایجان

کد خبر 131889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز