در مراسم بهره‌برداری از قطعه پایانی بزرگراه شهید صیاد شیرازی، شهردار تهران از طرح اتصال ادامه بزرگراه صیاد شیرازی به بزرگراه آزادگان خبر داد.

قالیباف

این طرح به طول 11 کیلومتر به‌صورت زیر زمینی بعد از عبور از میدان سپاه، بهارستان و شوش به بزرگراه آزادگان متصل خواهد شد. به گفته محمد باقر قالیباف، 3 گزینه برای این پروژه وجود دارد که نخستین آن احداث تونل تا اتوبان آزادگان است و یا اینکه یک تونل دو طرفه مانند تونل رسالت و توحید باشد و یا تونلی دو طبقه باشد که یک طبقه آن به سمت شمال و یک طبقه به سمت جنوب برود که در دست مطالعه است.

شهردار تهران افزود: این تونل دسترسی‌های متعددی دارد که در خیابان‌های مهمی که قطع می‌شود امکان ورود و خروج را فراهم کند و بعد از اینکه مشاور الگو را قطعی کرد کار اجرایی آن آغاز خواهد شد.محمدباقر قالیباف روز گذشته همچنین طی سخنانی به سختی‌های ساخت ادامه بزرگراه صیاد شیرازی به طول 2 کیلومتر در خیابان‌های پلیس، شیخ‌صفی (کنار بیمارستان خانواده) تا میدان سپاه اشاره کرد و گفت: ساخت 10 کیلومتر بزرگراه صیاد شیرازی یک طرف، این دو کیلومتر آخر یک طرف!

وی گفت: بدون شک بیش از 40 بار در 2 سال گذشته برای بازدید از نحوه اجرای بزرگراه صیاد در این نقطه رفت‌وآمد کردم.
شهردار تهران در توضیح یکی از مهم‌ترین چالش‌های فعالیت‌های عمرانی به پیچیدگی‌های کار درون بافت شهری اشاره کرد و گفت: کار شهر سخت است. به‌عنوان نمونه در یک کار عمرانی که قرار است از درون بافت یک محله قدیمی عبور کند 7 میلیارد تومان هزینه ساخت‌وساز و 93 میلیارد تومان هزینه رفع معارضان ملکی و تاسیساتی آن است که حل‌وفصل معضلات و جلب توافق و نظر آنها به صرف و دقت و انرژی فراوان نیازمند است.

به گفته قالیباف از آنجایی که کار عمرانی در شهر‌10‌میلیون نفری تهران در روز میسر نیست، باید خیلی از کارها در شب انجام شود که همین امر به ناراحتی و گله‌مندی ساکنین اطراف طرح‌های عمرانی می‌انجامد. وی ضمن تاکید براینکه به‌عنوان مدیر شهر سعی خواهد کرد که زحمت شهروندان تهرانی هنگام اجرای طرح عمران شهری را به حداقل برساند اما گفت: همه این مشکلات قابل حل نیست زیرا کار جمعی و زندگی در شهر به معنی درک این مهم است که یک جایی سختی را تحمل کنیم تا شهر به آسایش برسد.
از نظر شهردار تهران در هر حال با فراهم شدن هر امکانی در شهر عموم مردم از برکات رفاه و آسایش حاصل از آن منفعت می‌برند و وظیفه ما آگاهی بخشی به شهروندان در همه امور و شناساندن تکالیف و مطالبات آنهاست.

قالیباف در بخش دیگری از اظهاراتش به تلاش مضاعف شهرداری تهران در روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروز اشاره کرد و اظهار داشت: در 6 سالی که از عمر فعالیت من در شهرداری تهران می‌گذرد هر سال از اول اسفند تا پایان فروردین پرکارترین دوران کاری همکاران من بوده زیرا نیمه تعطیل بودن شهر در روزهای تعطیل نوروز بهترین فرصت برای انجام کارهای عمران شهری است.
بازسازی و نوسازی بزرگراه شهید همت، ادامه افسریه تا شهید یاسینی و آزادراه آزادگان، ساماندهی میدان 9 دی تا حرم امام و بهشت زهرا و شناسایی محروم‌ترین محلات در سطح شهر و سرو سامان دادن به امورات آنها در قالب یک طرح جهادی نوروزی از جمله اقدامات شهرداری تهران در این ایام است.

یکی دیگر از محورهای مورد بحث قالیباف در مراسم تکمیل بزرگراه شهید صیاد شیرازی به لزوم آگاهی بخشی به شهروندان در همه امور و اینکه مردم باید نسبت به تکالیف و مطالبات خود شناخت درستی داشته باشند اختصاص داشت. وی در این باره از جمع‌آوری روزانه 8 هزار تن زباله که در بهمن و اسفند به 11 هزار تن می‌رسد اشاره کرد و گفت: این نقطه قوت ما نیست که روزانه حتی تا 3بار زباله‌های مردم را جمع‌آوری کنیم، این ضعف فرهنگ شهر ماست که از حقوق و وظایف خود به درستی اطلاع نداریم که آگاهی‌بخشی در این باره مهم‌ترین وظیفه ماست.

قالیباف دیروز همچنین در مراسم بهره‌برداری از قطعه پایانی بزرگراه شهید صیاد شیرازی در سال جهاد اقتصادی و در روز میلاد حضرت زینب(س) و همچنین در آستانه سالروز شهادت امیر سپهبد شهید صیاد شیرازی گفت: اگر روزها در وصف این مرد بزرگ سخن بگوییم کم است و من به‌عنوان یک شاگرد و همرزم این شهید در کنار شجاعت، روحیه شهادت طلبی، اخلاص و نظم و انضباط مثال زدنی صیاد شیرازی مهم‌ترین ویژگی وی را جوهره دینداری می‌دانم که در هر شرایطی با تمام توان تنها به انجام وظیفه‌اش می‌اندیشید.

احداث طبقه دوم بزرگراه شهید صدر

بنا براین گزارش، دیروز شهردار تهران پس از پایان مراسم بهره‌برداری از ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنان در زمینه‌های مختلف پاسخ داد. شهردار تهران درباره دوطبقه شدن بزرگراه صدر گفت: هفته اول اردیبهشت کلنگ دو طبقه شدن این بزرگراه زده می‌شود.

قالیباف در مصاحبه با خبرنگاران تاکید کرد: به‌عنوان شهردار تهران قول می‌دهم که در اردیبهشت‌ماه 21 واگن جدید وارد خطوط مترو شود.وی افزود: تا پایان سال نیز هر ماه، 2 قطار با 14 واگن وارد خطوط مترو خواهد شد و بدین‌وسیله به ظرفیت جابه‌جایی مسافران افزوده شده و از 2 به 3 میلیون سفر در روز افزایش خواهد یافت.

وی گفت: علاوه بر این از قبل از خیابان رسالت مترو وارد بزرگراه صیاد شده و تا پایان سال 91 همه از امکانات مترو در خط 3 بهره‌مند خواهند شد.وی با اشاره به روند پیشرفت اجرایی بوستان ولایت گفت: با توجه به نیمه تعطیل بودن شهر از 28 اسفند تا 14 فروردین کار از 20 اسفند ماه آغاز شده و تا‌کنون 30‌درصد پیشرفت داشته است و قطعا در روز سوم خرداد که مقام معظم رهبری فرمودند مردم 60 هکتار پارک در این محدوده را تحویل می‌گیرند.

قالیباف در پاسخ به سؤالی در مورد تحقق 5 برابری بودجه مترو تهران گفت: این سؤال در مجلس نیز از من پرسیده شد، اما من به‌عنوان مدیر شهر روشن می‌گویم که تا‌کنون چنین پولی را دریافت نکرده‌ام.به گزارش همشهری، دیروز همچنین مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مراسم اتمام پروژه شهید صیاد شیرازی گفت: ساخت پل عابر دیگری تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته حسینی گرچه طول این قطعه پایانی زیادنبود اما 2 پل به متراژ یک کیلومتر و شیب‌راهه‌ها به طول 1300 متر و دیواره‌های بتنی دو طرف با 4تا 9 متر ارتفاع کار سختی بود. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در توضیح سختی کار صورت گرفته برای تکمیل 2 کیلومتر پایانی بزرگراه صیاد شیرازی گفت: اینقدر این دو کیلومتر از من انرژی گرفت که حاضر بودم به‌جایش 200 کیلومتر خارج شهر بسازم.

وی همچنین از ساخت یک پل عابر پیاده ظرف 2‌ماه آینده در این مسیر نیز خبر داد. در این مراسم مونسان، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران نیز در باره رکورد‌هایی که در این پروژه به ثبت رسید ه، گفت: درمجموع برای این پروژه 350 هزار متر مکعب کار خاکی، 51 هزار متر مکعب خاکریزی، 31 هزار متر مربع قالب‌بندی، 20 هزار متر مکعب بتن‌ریزی و 17 هزار تن آسفالت انجام شد که در شرایط عادی نیاز به 9 ماه زمان بود اما ظرف 5/4‌ماه به پایان رسید.

کد خبر 131869

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز