گروه محیط‌زیست: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نخستین نشست خبری خود در سال 90 با اشاره به نامگذاری سال‌جاری با عنوان سال جهاد اقتصادی، تاکید کرد:

در راستای منویات مقام معظم رهبری، سازمان حفاظت محیط‌زیست، ارزشگذاری اقتصادی پروژه‌ها را در دستور کار قرارداده، براین اساس، مطالعات ارزشگذاری اقتصادی 18 منطقه تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست انجام شده و مطالعه بقیه مناطق هم در دستور کار قرار دارد.

مهندس محمدجواد محمدی‌زاده، در توضیح این خبر افزود: از این پس هیچ طرحی بدون ارزشگذاری اقتصادی به اجرا درنمی‌آید و در تقویم کردن هزینه‌ها و دفاتر ملی، این ارزشگذاری اقتصادی باید خود را نشان بدهد؛ بدین‌ترتیب قیمت زمین، خاک، هوا، گونه‌های زیستی و هر گونه دخل و تصرفی که در منابع پایه حیات صورت بگیرد محاسبه خواهد شد. حتی اگر دولت به دلایلی تصمیم بگیرد ارزش زمین و سایر موارد یادشده را از دست‌اندرکاران طرح نگیرد، سازمان محیط‌زیست ارزشگذاری منابع پایه را برای ثبت در دفاتر ملی انجام می‌دهد و برای هیچ طرحی بدون ارزشگذاری اقتصادی، مجوز اجرا صادر نخواهد شد.

به گزارش همشهری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این نشست خبری، از کاهش 10درصدی صنایع آلاینده کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: با وجود کاهش 10درصدی صنایع آلاینده در سال گذشته، هنوز 4175 واحد از 85 هزار واحد صنعتی کشور آلاینده است که این رقم، 5درصد کل صنایع کشور را شامل می‌شود اما براساس یک برنامه مدون، قرار است هر سال هزار واحد آلاینده کم شود؛ به‌طوری که طی برنامه پنجم توسعه تمامی صنایع آلاینده از چرخه صنعت خارج می‌شوند.

وی به طرح جامع کاهش آلودگی هوا در 8 کلانشهر اشاره کرد و یادآور شد: براساس طرح جامع کاهش آلودگی هوا، ظرف 3 سال باید کلیه خودروهای فرسوده از چرخه ترافیک خارج شوند که برای اجرای این طرح سالانه به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. علاوه براین، وزارت نفت متعهد شده تا پایان سال 90 سوخت با استاندارد یورو 5 را جایگزین سوخت موجود کند.

به گفته وی، تا پایان شهریورماه در تهران و تا پایان سال این سوخت در تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت کشور عرضه خواهد شد. در حوزه صنعت هم تا پایان سال91 ضوابط استاندارد به‌اجرا درمی‌آید. محمدی‌زاده در ادامه یادآور شد: امسال طرح جامع مدیریت پسماند با کمک سایر دستگاه‌های دولتی و با اولویت استان‌های شمالی کشور به اجرا درمی‌آید. با اجرای این طرح، سالانه 20 درصد از دفن زباله‌ها کاسته خواهد شد و امحا از طریق زباله‌سوز و با شیوه‌های دیگر انجام خواهد گرفت.

وی همچنین از اجرای طرح جامع مدیریت ریزگردها در 20 استان کشور خبر داد و تصریح کرد: براساس این طرح، مقابله با بیابانزایی، پیشگیری از گرد و غبار، هدایت و راهبری طرح در سطح کشورهای منطقه در دستور کار قرار گرفته است ازجمله قرار است با کمک سازمان جنگل‌ها در 20 استان کشور که با معضل بیابانزایی دست به گریبانند 500 هزار هکتار از کانون‌های بیابانزایی مهار شود.
در بخش منطقه‌ای هم قرار است سالانه در کشور عراق 100 هزار هکتار از کانون‌های بیابانزایی در عراق مهار شود. به گفته وی، براساس توافق مسئولان ایرانی و عراق مقرر شده طی 10‌سال یک میلیون هکتار کانون‌های بیابانزایی در عراق مهار شود که تمامی هزینه‌ها را دولت عراق تامین خواهد کرد.

رئیس سازمان محیط‌زیست با اشاره به اینکه لایحه بودجه سال 90 هم‌اکنون در کمیسیون تلفیق در دست بررسی است، خاطرنشان کرد: در این لایحه، بودجه سازمان محیط‌زیست 20درصد افزایش یافته است اما تلاش ما این است که این بودجه 3 برابر افزایش یابد زیرا سازمان به سمت اجرای پروژه‌های برنامه‌ای گام برمی‌دارد و دستیابی به این هدف در گروی تامین منابع مالی و اعتباری است. در حال حاضر بودجه سازمان محیط‌زیست 18 دهم درصد بودجه عمومی کشور است اما ما معتقدیم که این رقم باید حداقل به یک درصد ارتقا یابد و از همین‌رو انتظار داریم با توجه به اولویت محیط‌زیست، با اهتمام مجلس و دولت، بودجه محیط‌زیست از 18‌دهم درصد به یک درصد افزایش یابد.

محمدی‌زاده در بخشی از سخنان خود از پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع برای توقف کامل بهره‌برداری از جنگل و تنفس 10 ساله جنگل‌های کشور خبرداد و گفت: درصورت اجرای این طرح با برنامه‌ریزی مساحت جنگل‌های کشور از 14 میلیون به 20 میلیون هکتار افزایش می‌یابد اما تا زمان تصویب این طرح در مجلس، به‌منظور صیانت از این رویشگاه‌ها، سیاست کاهش بهره‌برداری از جنگل و افزایش واردات چوب دنبال خواهد شد.

کد خبر 131868

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز