گروه اقتصادی: احتمال تغییر شیوه محاسبه قیمت آب و برق در سال 90 جدی است ولیکن مشخص نیست سرانجام کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت به افزایش قیمت آب و برق در سال‌جاری رای خواهد داد یا اینکه به‌دلیل افزایش انتقادها از گازبهای خانگی، تعرفه آب و برق تعدیل خواهد شد.

به گزارش همشهری، با شدت گرفتن انتقادهای مردم و پیگیری نمایندگان مجلس درباره گازبهای خانگی اکنون این نگرانی وجود دارد که با صدور قبوض برق در ماه‌های گرم سال، صف‌های طولانی به جای ادارات گاز دربرابر ادارات برق شکل گیرد. این گزارش می‌افزاید: براساس فرمول نحوه محاسبه گاز و برق، هزینه بهای گاز در 5 ماه پایانی سال به‌دلیل استفاده از وسایل گرمایشی گازی توسط مردم افزایش خواهد یافت و انتظار می‌رود با فرارسیدن ماه‌های گرم و استفاده مردم از وسایل سرمایشی برقی هزینه برق مصرفی آنها افزایش یابد.

براساس این گزارش هنوز مشخص نیست که آیا دولت مصمم است قیمت‌های جدید گاز و برق را به‌گونه‌ای تعیین کند که هزینه‌های مصرف این دو حامل انرژی در ماه‌های پرمصرف اندکی کاهش یابد یا اینکه تصمیم دیگری را اتخاذ خواهد کرد؟البته اظهارات وزیر نیرو هم نشان می‌دهد که دولت مصمم است تا با هدف کاهش بار هزینه‌های 2 حامل انرژی پرمصرف خانگی یعنی گاز و برق، به‌گونه‌ای تعرفه گاز و برق را محاسبه کند که فشار کمتری به پرمصرف‌ها وارد شود.

این گزارش می‌افزاید: مسئولان ستاد هدفمندی یارانه‌ها مصمم هستند تا براساس پیشنهاد وزارتخانه‌های نفت و نیرو در 7 ماه ابتدایی هر سال، تعرفه برق به‌دلیل مصرف بالای این حامل انرژی محور قرار گیرد و در 5 ماه پایانی سال با فروکش کردن هزینه‌های برق مصرفی خانوار، هزینه گازبها به‌علت افزایش مصرف زیاد شود.

البته این سیاست باعث تقسیم فشار هزینه انرژی مصرفی پرمصرف‌ها در طول سال خواهد شد چه اینکه پیش‌بینی شرکت ملی گاز این است که در ماه‌های آینده انتقادها از گازبهای خانگی به‌دلیل افت مصرف کاهش خواهد یافت. به گزارش فارس، مجید نامجو روز گذشته به‌صورت تلویحی از سیاست تازه دولت پرده برداشت و از بررسی تغییر قیمت برق در 7 ماهه گرم سال خبر داد و گفت: نظرات کارشناسان وزارت نیرو و وزارت اقتصاد راجع به 7‌ماهه از اول سال تا شروع زمستان تنظیم شده است؛ یعنی کار به‌گونه‌ای تنظیم شده است که به‌دلیل اینکه تعرفه گاز در 5 ماهه سرد سال و 7 ماهه گرم سال تفاوت دارد، برای هماهنگی میان برق و گاز قرار شده است که تعرفه‌های برق هم با تعرفه‌های گاز هماهنگ شود و به 2 بخش 5 ماهه و 7 ماهه تقسیم شود تا هماهنگی لازم بین بخش برق و گاز صورت گیرد.

وزیر نیرو: هنوز قیمت جدید برق اعلام نشده است

وزیر نیرو در پاسخ به این سؤال که آیا امسال قیمت آب و برق افزایش می‌یابد یا خیر، تأکید کرد: جلساتی در این خصوص برگزار شده اما هنوز مصوبه‌ای توسط ستاد هدفمندی به ما داده نشده است. نامجو در پاسخ به این سؤال که آیا جلسه‌ای در این خصوص برگزار شده است، گفت: جلساتی برگزار شده و بحث‌‌هایی هم شده است اما هنوز به وزارت نیرو چیزی ابلاغ نشده است.

کد خبر 131858

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز