همشهری‌آنلاین: رییس مرکز تحقیقات صنایع لاستیک ایران گفت: پدیده‌ای به نام مقاومت غلتشی در تایر وجود دارد که با کاهش آن تا حد قابل ملاحظه‌ای در مصرف سوخت خودرو صرفه جویی می‌شود.

تایر

به گزارش ایرنا، سعید تقوایی افزود: در کشور ما مصرف حامل‌های انرژی در بخش‌های تولیدی با استانداردهای جهانی فاصله دارد.

وی گفت: اگرچه در یکی دو سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه کاهش این فاصله انجام شده با این حال این تلاشها کافی نیست.

وی اظهار داشت: دراین راستا مرکز تحقیقات صنایع لاستیک ایران با برنامه‌ریزی اصولی و علمی هم در بخش بهینه‌سازی انرژی در واحدهای تولیدی تایر و هم در راه کاهش پدیده مقاومت غلتشی تایر که کاهش مصرف سوخت خودرو را در پی دارد اقدامات موثری را انجام داده است.

تقوایی ادامه داد: این مرکز تحقیقات در حال ساخت دستگاهی است که با آن می‌توان مقاومت غلتشی تایرهای تولید داخل و وارداتی را اندازه‌گیری کند که در مرحله بعدی می‌توان با ارائه راهکارهایی این مقاومت را کاهش داد که پیامد آن کاهش مصرف سوخت خودرو است.

وی با بیان اینکه طراحی و اقدامات اولیه ساخت این دستگاه دراین مرکز انجام شد گفت: مرکز تحقیقات صنایع لاستیک ایران یک مرکز غیر دولتی است بنابراین از منابع دولتی برخوردار نیست از این رو برای کامل کردن این پروژه به کمک نهادهای مختلف مرتبط نیاز دارد.

وی ادامه داد: دراین راستا با سازمان استاندارد و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت گفت و گو کرده‌ایم و امیدواریم با کمک نهادهای مختلف این دستگاه در سال 90 آماده و به بهره‌برداری برسد.

رییس مرکز تحقیقات صنایع لاستیک ایران تاکید کرد: بدون شک بخش عمده‌ای از تایرهایی که از چین وارد کشور می‌شوند از مقاومت غلتشی بالایی برخوردارند و از این رو مصرف سوخت خودرو را بالا می‌برند اما اگر این دستگاه به بهره برداری برسد با تعیین مقاومت غلتشی تایرها می‌توان از ورود این گونه تایرها به کشور جلوگیری کرد.

وی گفت: همچنین در سال 89 استانداردهای مصرف حامل‌های انرژی برای تولید تایر بازنگری شد و تلاش موثری در جهت متعادل کردن سهم حامل‌های انرژی در قیمت تمام شده تایر صورت گرفت که البته با افزایش قیمت حامل‌های انرژی بعد ازهدفمند سازی یارانه‌ها بخش صنعت نیازمند حمایت‌های ویژه دراین خصوص است.

کد خبر 131694
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز