گروه شهری: رئیس‌کل بانک مرکزی با حضور در کمیسیون تلفیق مجلس گزارشی از تعهدات صندوق ذخیره ارزی به نمایندگان ارائه کرده که به موجب اخبار رسیده از جلسه کمیسیون تلفیق، بهمنی به نمایندگان گفته است که صندوق ذخیره ارزی 42 میلیارد دلار تعهد دارد که 2 میلیارد دلار آن مربوط به بودجه محقق نشده توسعه و تجهیز متروست.

مترو

به گفته یکی از نمایندگان داخل جلسه، وی همچنین از خالی بودن صندوق ذخیره ارزی در کمیسیون تلفیق خبر داده و گفته است که امکان تحقق تعهد 2 میلیارد دلاری بودجه مترو وجود ندارد.به موجب تعهدات قانونی که به تصویب مجلس نیز رسیده بود دولت می‌بایست تا پایان سال گذشته مبلغ 2 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی به توسعه مترو پرداخت می‌کرد که این تعهد محقق نشد. بدین‌ترتیب به‌نظر می‌رسد نمایندگان مجلس صندوق توسعه ملی را جایگزین حساب ذخیره ارزی در ارائه تسهیلات به توسعه شبکه مترو کنند.

تعهد محقق‌نشده دولت به مترو

موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که در جلسه دیروز کمیسیون تلفیق بودجه حضور داشت به همشهری گفت: براساس مصوبه گسترش شبکه مترو تهران و کلانشهرها 2میلیارد دلار تعهد بانک مرکزی به شبکه حمل‌ونقل ریلی شهری(مترو) بود که به گفته رئیس بانک مرکزی پولی برای تحقق این تعهد در حساب ذخیره ارزی وجود ندارد و به همین دلیل امکان پرداخت بودجه مترو وجود ندارد.

ثروتی افزود: دولت در بودجه سال 90 خود پیشنهاد برداشت 12 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی را داده است و یکی از اعتراضات نمایندگان به رئیس بانک مرکزی در جلسه دیروز همین موضوع بود.عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: اعضای کمیسیون تلفیق به همین دلیل با برداشت 12‌میلیارد دلاری دولت از حساب ذخیره ارزی مخالفت کردند و بدین‌ترتیب پیشنهاد دولت برای برداشت این مبلغ از حساب ذخیره ارزی در کمیسیون تلفیق رد شد.

به گفته وی، دلیل مخالفت نمایندگان کمیسیون تلفیق با پیشنهاد دولت به این خاطر بود که آنها اعلام کردند که اگر حساب ذخیره ارزی خالی است پس چرا دولت پیشنهاد برداشت 12 میلیارد دلاری از صندوق ذخیره ارزی را در بودجه سال 90 پیش‌بینی کرده و اگر بودجه‌ای در این صندوق وجود دارد چرا بودجه 2 میلیاردی مترو پرداخت نشده است؟

اظهارات این عضو کمیسیون تلفیق درحالی صورت می‌گیرد که خبرهای رسیده از کمیسیون تلفیق مجلس از قصد نمایندگان برای جایگزینی صندوق توسعه ملی به جای حساب ذخیره ارزی برای توسعه مترو خبر می‌دهند. ‌به گفته ثروتی، صندوق توسعه ملی جایگزین حساب ذخیره ارزی برای ارائه تسهیلات به توسعه متروی کلانشهرها و تهران می‌شود.

مترو و تسهیلات صندوق توسعه ملی

محمد حسین مقیمی نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز به خبرنگار همشهری گفت: تلاش نمایندگان مجلس افزایش بودجه مترو و ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی به‌منظور گسترش این شبکه حمل‌ونقل درون‌شهری است. به گفته وی درصورت محقق نشدن بودجه مترو نمایندگان مجلس صندوق توسعه ملی را جایگزین حساب ذخیره ارزی خواهند کرد تا با استفاده از تسهیلات این صندوق، مترو توسعه‌یافته و شهروندان بتوانند از این تکنولوژی حمل‌ونقل درون‌شهری به راحتی استفاده کنند. مقیمی تاکید کرد: با توجه به اینکه شهرداری دولتی نیست صندوق توسعه ملی باید تسهیلات مورد نیاز را برای توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی به مترو ارائه کند.

کاهش بودجه مترو در بودجه دولت

درحالی‌که اعضای کمیسیون تلفیق مجلس عصر دیروز پیشنهاد دولت درخصوص اجازه برداشت 12 میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی را مردود دانستند و دلیل اصلی آن‌را گزارش رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص خالی بودن صندوق ذخیره ارزی و نبود بودجه 2میلیاردی تعهد شده دولت برای پرداخت به مترو خواندند، یک عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس نیز از کاهش ردیف بودجه توسعه متروی کلانشهرها در بودجه پیشنهادی دولت برای امسال خبر داد.

به گفته مهرداد لاهوتی، کاهش بودجه متروی کلانشهرها به‌خصوص تهران در سال 90 نگران‌کننده است.وی افزود: بودجه مترو در سال 90 به‌طور کلی 3 درصد افزایش داشته اما کلانشهرها به‌خصوص تهران با کاهش بودجه مواجه شدند که این اتفاق جای نگرانی دارد.
لاهوتی گفت: با توجه به توسعه عملکرد متروی تهران و برخی کلانشهرها بودجه امسال در این بخش باید افزایش می‌یافت اما متأسفانه نه تنها افزایشی در بودجه مترو صورت نگرفت بلکه شاهد کاهش 7 درصدی بودجه مترو تهران نیز بودیم.

این عضو فراکسیون شهری مجلس افزود: علاوه بر بودجه مترو، در بخش حمل‌ونقل می‌بایست منابع دیگری برای شهرداری‌ها پیش‌بینی می‌شد که بخشی از آن پیش‌بینی یک هزار و 100 میلیارد تومان بودجه برای خرید اتوبوس‌های درون‌شهری است که این اعتبار با سال گذشته تفاوتی نداشت.

نیاز مردم به توسعه مترو

رئیس کمیسیون عمران مجلس درخصوص خطر کاهش بودجه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در بخش مترو به خبرنگار همشهری گفت: لایحه بودجه دولت که بودجه بخش حمل‌ونقل عمومی نیز در آن وجود دارد هنوز در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است و تا وقتی در صحن علنی مجلس مصوب نشده باشد در حد یک لایحه است.

علی اکبر آقایی با اشاره به این موضوع که بودجه سال 90 احتمالا تا پایان ماه به صحن علنی می‌رود، اظهار داشت: نیازمند سرمایه‌گذاری جدی در ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل در کشور به‌ویژه در مورد قطار شهری هستیم. وی افزود: مردم کشور نیازمند استفاده از تکنولوژی مترو هستند و نمایندگان مجلس نیز تلاش می‌کنند در کمیسیون تلفیق و در صحن علنی منابع لازم را در جهت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌ویژه در مورد قطار شهری در اختیار این بخش‌ها قرار بدهند.

به گفته علی اکبر آقایی، نظر نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس نیز بر افزایش بودجه منابع مربوط به تامین هزینه‌های بخش حمل‌ونقل به‌ویژه در حوزه درون‌شهری است و دولت نیز باید در جهت تامین زیرساخت‌ها برای توسعه حمل‌ونقل درون‌شهری همکاری کند.

کد خبر 131664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز