همشهری آنلاین: ژاپن جمعه 12 ژانویه (22 دی) اعلام کرد ممکن است اولین شیوع ویروس مرگبار H5N1 آنفلوآنزای مرغی در سه سال اخیر در این کشور رخ داده باشد.

در همین حال یک زن اندونزیایی دیگر به علت این بیماری فوت کرده و شیوع این بیماری به بزرگترین شهر ویتنام نزدیک‌تر شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز هفته گذشته با اوج‌گیری شیوع آنفلوآنزای مرغی در چند کشور آسیای جنوب‌شرقی همراه بود که یادآور وقایع  زمستان سال قبل است.

حدود 750 مرغ در چهارشنبه و پنج‌شنبه این هفته در منطقه میازاکی در جنوب‌شرق ژاپن با علائم آنفلوآنزای پرندگان مردند، و در صورتی که آزمایش‌ها وجود ویروس H5N1 را ثابت کند، این شیوع اولین مورد از سال 2004 خواهد بود. تا به حال گزارشی از ابتلای انسانی دراین منطقه ژاپن داده نشده است.

ماسایوکی کونیی، معاون ارشد وزیر کشاورزی ژاپن جمعه دراین باره گفت: "هنوز ثابت نشده است که این شیوع مربوط به آنفلوآنزای فوق حاد است، اما احتمال  وجود این نوع عفونت بسیار بالاست."

نتایج آزمایش‌های ساده مقدماتی مثبت بوده است، اما به گفته مقامات وزارت کشاورزی تعیین دقیق سویه ویروس ممکن است چند روزی طول بکشد.

انتظار می‌رود تا روز شنبه مشخص شود این سویه ویروسی از زیرنوع H5 یا زیرنوع H7 است، اما برای تعیین اینکه ویروس از نوع  شدیدا بیماری‌زای H5N1 است یا نوع کمتر بیماری‌زای H5N2 به زمان بیشتری مورد نیاز است.

در اندونری که تا به حال بیشترین تلفات انسانی به علت آنفلوآنزای مرغی را داشته، با مرگ یک زن 59 ساله در پنج‌شنبه، تعداد مرگ ومیرها به 59 نفر رسید. شوهر این زن نیز با علائم آنفلوآنزای مرغی در بیمارستان بستری شدده است. یک مقام بیمارستانی که این  دو در آن تحت درمان قرار داشتند، گفت دو زن دیگر نیز با علائم مشابه در این بیمارستان بستری شده‌اند و  وضعیت خوبی ندارند.

در ویتنام که آنفلوآنزای مرغی تا به حال 93 نفر را مبتلا کرده و 43 نفر آنها را کشته است یک گزارش دولتی حاکی از آن است که شیوه بیماری در میان طیور به هوشی‌مین، دومین شهر بزرگ این کشور، نزدیکتر شده است.

به گزارش وزارت کشاورزی ویتنام آزمون‌ها بر روی 20 مرغ مرده در مزرعه‌ای در ایالت وین لونگ در 137 کیلومتری جنوب غرب شهر هوشی‌مین وجود ویروس H5N1 را ثابت کرده است. ویتنام از نوامبر 2005 هیچ مورد انسانی ابتلا به H5N1 نداشت، اما بیماری از ماه قبل در مرغداری‌های منطقه دلتای رودخانه مکونگ در این کشور دوباره بروز کرده است.

کد خبر 13160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز