پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۹
۰ نفر

فریبا خانی: کتاب‌ها به یاد می‌آورند! این مهم ترین‌بخش پیام امسال روز جهانی کتاب کودک است.

 روز جهانی کتاب کودک 2 آوریل مصادف با 13 فروردین ،  روز تولد هانس کریستین اندرسن نویسنده دانمارکی است. البته در ایران  به خاطر روز طبیعت هر سال مراسم ویژه این روز کمی دیرتر برگزار می‌شود.

به گزارش دوچرخه مصطفی خرامان، دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان می‌گوید: «امسال، ساعت17 پنج‌شنبه 18 فروردین، اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای دیدار بهاری و بزرگداشت روز جهانی کتاب کودک گرد هم می‌آیند.

در این برنامه که در نزدیک‌ترین پنج‌شنبه بعد از تعطیلات به روز جهانی کتاب  کودک برگزار می‌شود، پیام یک نویسنده پیشکسوت ایرانی هم خوانده می‌شود.»

او می‌گوید:«سال‌های پیش احمدرضا احمدی، هوشنگ مرادی کرمانی و نورالدین زرین کلک پیام خود را در این مراسم خواندند و در مراسم امسال توران میرهادی یکی‌ از پیشکسوتان  ادبیات کودک و نوجوان پیام خود را به مناسبت روز جهانی کتاب کودک خواهد خواند.» به گفته خرامان همچنین در این مراسم، برخی از اعضای انجمن خاطره‌های نوروزی خویش را می ‌خوانند.

داستان، روایتگر زندگی مردم

دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان، هر سال به این مناسبت پیامی از یک نویسنده مطرح بین‌المللی کودک و نوجوان منتشر می‌کند. نویسنده پیام امسال آینو پرویک و طراح پوستر آن یوری میلدبرگ است. در پیام امسال، نویسنده اهل استونی از داستان‌ و تاریخ می‌گوید، از این که تاریخ براساس سندها نوشته می‌شود؛ سندهایی که در آنها هیچ نشانی از زندگی مردم نیست. پرویک از تاریخی می‌گوید که روایتگر زندگی مردم در زمان‌های گذشته است؛ تاریخی که تنها در کتاب‌های داستان می‌توان پیدا کرد.

پیام امسال به داستان‌هایی اشاره می‌کند که زندگی گذشتگان را آن طور که واقعاَ بوده پیش چشم ما زنده می‌کنند و کتاب‌ها یادآور گذشته‌ها هستند.

در قسمتی از این پیام می‌خوانیم:«از کتاب‌های چارلز دیکنز می‌توانیم دریابیم زندگی یک پسر بچه در خیابان‌های لندن در میانه قرن19میلادی، در زمان اولیور توئیست چگونه بود... و باز از خلال صفحات یک کتاب است که می‌دانیم سفر در امتداد رود «می‌سی سی پی» برای تام سایر، هاکلبری فین و دوست‌شان جیم، در پایان قرن 19 میلادی یعنی زمانی که مارک تواین این ماجرا را می‌نوشت، واقعاً چگونه پیش رفت...»

کد خبر 131591
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز