خانواده‌های ایرانی هیچ‌گاه در انتظار بخشنامه‌های سازمانی برای انجام سفر نبوده‌اند. چه آن‌زمان که سفرها بدون برنامه‌ریزی قبلی صورت می‌گرفت و چه اکنون که تبلیغات بر انجام سفرهای هدفمند و از پیش برنامه‌ریزی شده و درصورت امکان همراه با تورهای مسافرتی متمرکز شده‌اند.

سفر - گردشگری

آمارهای رسمی از افزایش میزان سفرهای نوروزی خبر می‌دهد و این درحالی است که برخی گزارش‌ها از مناسب نبودن امکانات و یا حتی کاهش اقامت در هتل‌ها حکایت دارد. گزارش‌ها از کاهش مصرف سوخت در 13‌روز نخست سال نیز گمانه‌هایی مبنی بر رونق نداشتن گردشگری در برخی شهرهای کشور حکایت دارد.

آخرین گزارش‌ها از کاهش 40درصدی اشغال هتل‌های مشهد در تعطیلات نوروز خبر داد. این درحالی است که شهر مشهد مقصد اصلی گردشگران در ایام سال به‌ویژه در تعطیلات است. گزارش‌ها حاکی از آن است که شهر مشهد در نوروز90 با کاهش چشمگیر مسافر نسبت به سال‌های قبل مواجه شده بود. تا جایی که رئیس جامعه هتلداران استان خراسان رضوی میانگین اشغال هتل‌های این شهر را با توجه به آنکه هتل‌ها قیمت خود را نیز افزایش نداده بودند 47درصد اعلام کرد.

محمد قانعی به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت که حضور مسافران در مشهد در نوروز90 نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشت و با وجود اینکه ظرفیت اسکان و تعداد تخت‌ها از 15درصد به 20درصد افزایش پیدا کرد تنها 10درصد مسافران ورودی به مشهد در هتل‌ها اقامت کردند.

اعلام رئیس جامعه هتلداران استان خراسان رضوی در خصوص کاهش چشمگیر حضور مسافران نوروزی در مشهد برخلاف سال‌های گذشته بیانگر آن است که درخصوص رشد آمار گردشگری مشهد درصورت اعلام از سوی متولیان گردشگری باید کمی تامل کرد.

در صنعت هتلداری اشغال زیر 50درصد مسافران یک هتل موجب زیاندهی هتلداران می‌شود. گفته می‌شود حتی برخی هتل‌های 2ستاره باکیفیت در شهر مشهد که با سرویس‌دهی خوب به لحاظ تغذیه و اقامت 20هزار تومانی خالی از مسافر بوده‌اند.
پیش‌بینی می‌شود یکی از دلایلی که منجر به کاهش مسافر نوروزی شهر مشهد شده است افزایش قیمت سوخت بوده و این درحالی است که متولیان گردشگری معتقدند که افزایش قیمت سوخت تأثیری در میزان سفرهای نوروزی نداشته است.

رئیس جامعه هتلداران استان خراسان رضوی در این رابطه گفته است: از آنجایی که مشهد پایتخت معنوی ایران است و مسافران ورودی به آن بیشتر از قشر متوسط و پایین جامعه هستند کمک‌های دولتی برای حمایت از بخش گردشگری این شهر ضروری است.

در شهر شوشتر نیز مجتبی گهستونی، دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان اعلام کرد که سازه‌های آبی شوشتر به‌دلیل ریزش بخش‌هایی از پل تاریخی گرگر آماده پذیرش گردشگر در ایام نوروز نبود.

به گفته مسئولان میراث فرهنگی تردد در بخش‌هایی از خانه تاریخی مرعشی که پایگاه سازه‌های آبی شوشتر است نیز ممنوع بود چون تراکم جمعیت در این بخش موجب عمیق‌ شدن ترک‌های موجود در ساختمان مذکور و تهدید آن می‌شد. گردشگری مخرب نیز عامل دیگری بود که برخی سایت‌های خبری نسبت به آن بی‌تفاوت نماندند. خبرگزاری مهر در گزارشی از وضعیت بد غار‌علیصدر خبر داد.

ماجرا اینگونه بود که گردشگران به جای تخلیه زباله‌های خود در مخازن مخصوص زباله آنها را در میان آب‌های غارعلیصدر رها کردند و حتی قندیل‌هایی را که صدها و شاید هزاران سال زمان برای تشکیل آنها نیاز است را با خود بردند.
خبر تخریب محیط‌زیست غار‌علیصدر و انباشت زباله‌ها در این غار را بابک مغازه‌ای از فعالان میراث فرهنگی داد. به گفته وی، حضور گردشگران بدون رعایت موارد زیست‌محیطی و توجه به ارزش‌های غارعلیصدر منجر به انباشت زباله‌های زیادی درون غار و محیط اطراف آن شد.

به گفته وی، برخی گردشگران وقتی وارد غار می‌شدند لذت سفر را با خوردن و آشامیدن خوراکی‌های مختلف کامل کردند. آنها پسماند زباله‌های خود را درون آب‌های غار ریختند و برخی دیگر قندیل‌های زیبا و رسوبی غار علیصدر را با سوء استفاده از غفلت راهنمایان گردشگری کندند و با خود به خانه بردند. به همه این موارد ریختن زباله در طبیعت سبز و آتش‌سوزی در برخی جنگل‌ها و پارک‌های جنگلی را که به‌دلیل بی‌احتیاطی برخی گردشگران نوروزی صورت گرفت اضافه کنید تا در کنار آمارهای موجود از رونق ترددهای نوروزی، پدیده گردشگری مخرب نیز نمایان شود.

کد خبر 131581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز