مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمبود فضا برای کناره گرفتن فضاپیماها در ایستگاه فضایی منجر به این تصمیم ناسا شد که آخرین پرواز شاتل اندیور را برای 10 روز به تاخیر بیاندازد، در حالی که همزمان با این تصمیم فضانورد ناسا با کمک کپسول روس‌ها راهی ایستگاه فضایی شد

شاتل اندیور

به گزارش خبرگزاری مهر، اکنون ناسا در نظر دارد ماموریت STS-134 اندیور را با ده روز تاخیر، عصر روز جمعه 29 آوریل 2011 آغاز کند، زیرا به این شکل پیچیدگی‌های برنامه ایستگاه به واسطه پرتاب کپسول روسی در 27 آوریل سبک‌تر خواهد شد.

روس‌ها عامل تاخیر ماموریت اندیور

پیش از این قرار بود اندیور آخرین ماموریت دوران کاری خود را در 19 آوریل 2011 انجام دهد، این ماموریت دو هفته‌ای بوده و چند راهپیمایی فضایی در آن انجام خواهد گرفت. به گفته ناسا از آنجایی که کپسول فضایی روس‌ها در صورت نزدیک بودن شاتل ناسا به ایستگاه، قدرت کناره گیری را نخواهد داشت، ماموریت اندیور با این تاخیر 10 روزه مواجه شده است با این همه هنوز مشخص نیست که چرا روس‌ها زمان پرتاب کپسول خود را به تاخیر نیانداخته‌اند.

پرواز اندیور توسط "مارک کلی" فرماندهی خواهد شد، فضانورد کهنه کاری که به دلیل ترور همسرش "گابریل گیفوردز" نماینده کنگره آمریکا، طی ماه‌های گذشته از حضور در این ماموریت انصراف داده بود، اما دوباره نظر خود را تغییر داد. این ماموریت آخرین ماموریت فضایی اندیور و ماموریت ماقبل آخر شاتل‌های ناسا خواهد بود.

روس‌ها در ایستگاه

عصر روز چهارم آوریل 2011، روزی که ناسا خبر تاخیر پرواز شاتل اندیور را اعلام کرد، یک فضانورد کهنه کار ناسا و دو فضانورد تازه کار سفر فضایی خود را در کپسول گاگارین به سوی ایستگاه فضایی بین المللی آغاز کردند. این فضانوردان در کپسول سایوز TMA-21 که به احترام پنجاهمین سالگرد اولین پرواز فضایی روسیه توسط گاگارین "یوری گاگارین" نامگذاری شده است، از پایگاه فضایی بیکنور به سوی ایستگاه پرتاب شدند.

فضانوردان "ران گاران" از آمریکا و " آندری بوریسنکو" و "الکساندر ساموکوتیف" از روسیه به همراه سایوز-گاگارین راهی ایستگاه شده‌اند و قرار است به مدت 6 ماه در این پایگاه بین‌المللی فضایی اقامت داشته باشند.

کد خبر 131478
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز